ZF 24

Rezilierea contractelor pentru 100 km de autostrăzi întârzie cu mai bine de un an construcţia unor proiecte de 750 mil. euro

Rezilierea contractelor pentru 100 km de autostrăzi...

Autor: Andreea Neferu

07.08.2013, 00:07 2133

Singurul proiect reziliat în ultimul an pentru care Compania Na­ţională de Autostrăzi şi Drumuri Na­ţionale din România (CNADNR) urmează să anunţe noi constructori este primul lot din autostrada Nădlac-Arad (22 de kilometri), care ar fi trebuit să fie gata în aprilie anul acesta.

„În prezent procedura de achiziţie publică se află în faza de evaluare a ofertelor. Se estimează că procedura de achiziţie publică va fi finalizată în luna august 2013. Durata de finalizare a lucrărilor va fi de 12 luni de la data semnării contractului“, afirmă Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS), într-un răspuns transmis de purtătorul de cuvânt Bogdan Cotârlici.

Cu alte cuvinte, tronsonul va fi gata cel mai devreme în luna august a anului viitor, iar aceasta doar dacă posibilele contestaţii din partea constructorilor care au depus oferte pentru construcţia acestui tronson nu vor întârzia şi mai mult semnarea contrac­tului. CNADNR, aflată în sub­ordinea DPIIS, a decis să rezilieze în no­iembrie anul trecut contractul de 115,8 mil. euro pentru construcţia pri­mului lot al autostrăzii Nădlac-Arad cu firma româ­nească Rom­strade, controlată de Nelu Ior­dache (aflat în prezent în arest), şi cu por­tughezii de la Monteadriano Engenharia e Construcao, în urma unor suspiciuni de fraudă a licitaţiei, dar şi din cauza întâr­zie­rilor în execuţia lucrărilor.

Tronsonul este construit în proporţie de doar 27% în acest mo­ment, potrivit celor mai recente in­formaţii.


Efectul falimentului

Pe de altă parte, contractul de 96 de milioane de euro pentru construcţia celui de al doilea tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, cu o lungime de 16,7 kilometri, a fost reziliat luna trecută, după ce constructorul său, firma austriacă Alpine, a intrat în faliment.

Tronsonul e finalizat în proporţie de aproape 85%, însă CNADNR trebuie să găsească un nou constructor pentru finalizarea acestuia, astfel că reluarea licitaţiei va întârzia deschiderea circulaţiei pe această şosea. „(Suntem – n.red.) în curs de analiză pentru evaluarea lucrărilor rămase de executat. (…) Finalizarea lucrărilor este estimată pentru anul 2014“, susţine DPIIS. Tronsonul avea ca termen iniţial de finalizare luna aprilie a acestui an şi a fost prelungit în ultimele luni pentru august.



Dacă în cazul celor două tronsoane care compun autostrada Nădlac-Arad reluarea licitaţiilor a fost posibilă în contextul în care finanţarea construcţiei se face preponderent din bani europeni, în situaţia tronsonului Suplacu de Barcău - Borş (64 de kilometri), aflat în nord-vestul ţării, planează incertitudinea din cauza lipsei de fonduri. Acesta era ultimul tronson pe care americanii de la Bechtel trebuia să-l mai construiască, însă în urma rezilierii contractului de acum câteva luni, autostrada a rămas fără constructor.

„În contextul constrângerilor bugetare apărute pe fondul crizei financiare, care au făcut imposibilă susţinerea financiară a contractelor, şi în funcţie de identificarea fondurilor necesare, se vor contracta şi executa de către alţi antreprenori lucrările la obiectivul autostrada Braşov-Cluj-Borş (din care face parte şi tronsonul Suplacu de Barcău - Borş - n.red.)“, afirmă DPIIS. Tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, pentru care americanii de la Bechtel urma să primească 527 de milioane de euro, este finalizat pe jumătate, potrivit ultimelor informaţii primite de la CNADNR.


Un an şi jumătate de la reziliere la finalizare

Cele trei contracte de autostrăzi nu sunt însă singurele reziliate în ultimii ani. Primul contract pe care CNADNR a decis să-l rupă definitiv a fost cel pentru construcţia autostrăzii Cernavodă-Medgidia, la care lucrau francezii de la Colas.

Pe motiv că lucrările ar fi fost întârziate, iar constructorul francez ar fi cerut costuri suplimentare de 16 milioane de euro, contractul a fost reziliat în aprilie 2011, iar în toamna aceluiaşi an compania de drumuri selectase noi constructori, pe italienii de la Astaldi şi pe nemţii de la Max Boegl, care au finalizat tronsonul Cernavodă-Medgidia în noiembrie anul trecut.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.08.2013

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO