ZF 24

Psihologia toaletei

Psihologia toaletei

Autor: Octavian Calei

03.11.2012, 12:14 1672

De un sfert de secol, spaţiile de birouri au primit diverse facilităţi şi îmbunătăţiri, precum internet wireless, locuri pentru recreere sau pentru exerciţiu fizic, dar toaletele au fost ocolite, rămânând neschimbate, scrie Bloomberg Businessweek.

În SUA, băile companiilor au suferit modificări numai în sensul dotării pentru persoanele cu dizabilităţi iar altele au primit un "upgrade" cu un sistem de economisire a apei, lucru care nu afectează cu nimic confortul angajaţilor. Aceleaşi chiuvete aliniate pe un perete cu oglinzi, WC-urile în cabine, pisoarele cu pereţi despărţitori de la bărbaţi şi acelaşi săpun lichid.

Numai câteva companii au îndrăznit să iasă din tipar. Derek Lam, o casă de modă din New York, are grupuri sanitare cu o temă pe negru, proiectate de către o firmă de arhitectură, SO-IL. Birourile Google din Oslo sunt dotate cu băi singulare de o culoare indigo pe exterior şi motive aurii în interior. Când vine vorba de toaletele firmei LivingSocial din Washington D.C., decorate în aceleaşi culor vii ca şi birourile, angajaţii aproape că se îmbrâncesc pentru a folosi grupul sanitar.

Un motiv pentru care băile companiilor îşi păstrează caracterul pur funcţional îl reprezintă, conform lui Brad Lynch, directorul unei firme de construcţii, faptul că acestea sunt construite de către proprietarii clădirilor ce găzduiesc birourile companiilor, care ştiu un lucru sigur: că încasează aceeaşi chirie şi astfel, nu rentează să investească în plus.

"Este un loc unde oamenii nu vor să cheltuiască prea mulţi bani şi preferă întotdeauna ceva care să poată fi întreţinut uşor", spune Florian Idenburg, unul dintre arhitecţii SO-IL.

În timp ce în lumea corporaţiilor, băile au rămas în urmă, cele din alte sectoare, precum cel hotelier sau restaurantele, se întrec în design şi chiar primesc calificative pe internet.

"Este curios faptul că trendul nu a pătruns în spaţiul corporativ", spune la rândul său Carlos Martinez, director în cadrul unei firme de construcţii din Chicago.

În plus, accesoriile disponibile pe piaţă pentru băile comune sunt standardizate şi mai puţin variate decât cele pentru case. Pentru a personaliza aceste spaţii din cadrul companiilor e nevoie de comadă specială şi de mai mulţi bani.

Toaletele comune reprezintă o sursă de stres pentru multe persoane, arată Nick Haslam, autorul cărţii "Psychology in the Bathroom".

"A fi auzit poate fi stânjenitor, mai ales pentru femei, până într-acolo încât japonezele umblă cu generatoare de sunete pentru a masca zgomotele incriminatoare atunci când vizitează baia", spune Haslam. El a adăugat că pe lângă demnitatea care e în joc atunci când vizitezi toaleta împreună cu alţi colegi, poate exista şi un sentiment paranoic că eşti urmărit.

În trecut, directorii aveau propria baie lângă birou însă acum, tendinţa spaţiilor de birouri este spre egalizare, resursele comune reprezentând norma. Având în vedere faptul că structura clădirilor companiilor cu spaţii deschise grupează de obicei ţevile de instalaţie lângă lifturi, instalarea unui grup sanitar undeva într-un colţ sau lângă geam, unde se află biroul şefului, este dificilă şi costisitoare.

O revoluţie a băilor de la locul de muncă, atât în domeniul designului, cât şi al funcţionalităţii, ar putea porni de la faptul că angajaţii petrec cea mai mare parte a timpului în companie. Angajatorii trebuie să vină în întâmpinarea nevoilor angajaţilor, să le asigure un loc unde să-şi poată schimba hainele, sau să poată face un duş, dacă vin alergând sau cu bicileta la birou.

La urma urmei, acest lucru depinde de firma care ar putea schimba ceva la aceste tipare rigide ale proprietarilor de clădiri, scutindu-le imaginea angajaţilor de o poreclă ruşinoasă câştigată în urma folosirii toaletelor în comun.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO