ZF 24

Promenada Floreasca, cu 35 de zile înainte de inaugurare: 1.000 de muncitori lucrează 24 de ore din 24 pentru a deschide la timp primul mall din Bucureşti construit exclusiv în criză

2013 - Promenada Mall (Floreasca) – Raiffeisen Evolution (Raiffeisen)

GALERIE FOTO

Autor: Cristi Moga

11.09.2013, 19:30 19509

De la staţia de metrou Aurel Vlaicu, pentru a ajunge la mallul Pro­menada, trebuie doar traversată Calea Flo­reasca. Pe terasele clădirilor de birouri din zonă angajaţii corporaţiilor trag pe fugă din ţigări şi discută despre acti­vităţile lor, dar şi despre evoluţia şantie­rului Promenada, care în fe­brua­rie 2012 era doar o groapă acoperită de zăpadă.

Acum, din exterior totul pare aproape gata. În interior însă, lucrările la finisaje mai ridică praf spre etajele superioare ale viitorului mall, în ciuda faptului că majoritatea detaliilor au fost deja puse la punct. Echipe cu aspira­toare şi unelte de spălat pe jos curăţă deja în permanenţă gresia pe care peste 35 de zile (pe 17 octombrie) vor începe să calce pantofii celor aproximativ 30.000 de vizitatori aşteptaţi să treacă în fiecare zi pragul primului mall din Capitală construit exclusiv în criză. În Bucureşti nu a mai fost deschis un mall din februarie 2010, când a fost inaugurat Sun Plaza în Berceni, un motiv în plus pentru care proiectul celor de la Raiffeisen Evolution prezintă un interes ridicat în piaţa de retail, deşi nu impresionează prin dimensiuni. Cu toate acestea, o investiţie de 135 de milioane de euro în domeniul imobiliar reprezintă în actuala perioadă o raritate, iar plasarea acestor bani în mijlocul unei zone în care lucrează în prezent zeci de mii de angajaţi ai unor companii ca Oracle, HP, Raiffeisen, Intesa sau PwC a atras atenţia retailerilor, care au închiriat 95% din spaţii.

Săptămâna trecută, circa 700 de muncitori ai austriecilor de la Strabag şi ai subcontractorilor lucrau la finisarea spaţiilor comune, testarea anumitor echipamente şi amenajarea căilor de acces dinspre strada Barbu Văcărescu şi calea Floreasca. În spaţiile viitoarelor magazine, alţi 300 de muncitori au rolul de a face din „carcase gri“ unităţi comerciale primitoare, cu vitrine impecabile, care să îi atragă pe clienţi să cheltuie, deşi consumul şi criza încă mai persistă pe străzile Bucureştiului.

Cei mai importanţi comercianţi de îmbrăcăminte care au închiriat spaţii în cadrul mallului, printre care Peek & Cloppenburg, Inditex (Zara) sau H&M, sunt şi cei mai avansaţi în ceea ce priveşte amenajarea spaţiilor, siglele magazinelor fiind deja montate cu mai bine de o lună înainte de deschidere. În interior deocamdată rafturile cu haine lipsesc, dar probabil nici acest pas nu este deocamdată prea departe.

„În prezent sunt 700 de muncitori pe şantier din partea constructorului şi alţi 300 ai retailerilor mari, către care au fost predate deja spaţiile. În prezent mai lucrăm numai la finisaje şi la zonele de acces în mall. Mai sunt o serie de chiriaşi către care urmează să predăm spaţiile, conform contractelor, cu 30 de zile înainte de deschidere“, afirmă Alina Puş­caşu, project director din partea Raif­feisen Evolution, ghidul ZF în turul mallului.

Compania austriacă şi-a instalat în prezent sediul la parterul unei clădiri de birouri situate vizavi de mall, de unde poate fi gestionat mai uşor procesul de dezvoltare şi de coordonare a celor 127 de chiriaşi care au semnat deja contracte pentru spaţii şi care ar trebui să fie sincronizaţi pentru a începe vânzările în ziua deschiderii.

Dacă în mai, la precedenta vizită a Ziarului Financiar pe şantierul Promenada, mallul avea aspect de gadget IT doar la exterior, acum şi interiorul cu pereţii albi din interiorul cărora ţâşnesc neoane cu lumină electrică dau personalitate unui mall care prin arhitectură şi tehnologie va fi greu de confundat cu restul proiectelor din Bucureşti şi din ţară. Pentru puţină culoare, dezvoltatorii au folosit nuanţele din logo pentru accentele folosite în spaţiile comune mallului, astfel că s-a evitat ca proiectul să ia aspectul unei „săli de operaţii“.

În anumite zone ale mallului pătrunde în timpul zilei soarele prin cele nouă luminatoare, dar cel mai colorat loc rămâne terasa de deasupra proiectului, unde au fost deja aduse o serie de locuri de joacă şi în mai multe zone a fost montat gazon verde pe care vizitatorilor le va fi permisă staţionarea. Un perete mare şi alb a fost de asemenea montat pentru viitoarele proiecţii în aer liber ce vor fi realizate pe terasă, dar deschiderea mallului în anotimpul ploios probabil nu va permite prea multe difuzări.

„La circa o lună de la deschiderea mallului va fi dat drumul la patinoar, care va fi continuat şi cu un culoar de gheaţă ce va da un ocol prin terasă. Aceste locuri de joacă vor fi gratuite, vrem să organizăm şi concursuri aici, în timp ce barurile exterioare vor fi ame­najate doar din primăvară, când con­diţiile meteo se vor îmbunătăţi“, mai spune Alina Puşcaşu.

Accesul auto în cele 1.300 de locuri de parcare subterane va fi realizat pe calea Floreasca, venind dinspre centrul oraşului, şi pe strada Barbu Văcărescu, venind dinspre nord, iar dezvoltatorii mallului iau în calcul şi varianta în care circulaţia pe cele două artere va fi realizată prin sensuri unice.

În urmă cu patru luni, reprezentanţii Raiffeisen Evolution estimau că mallul Promenada va genera încasări anuale de aproximativ 11 milioane de euro, nivel pentru care chiriaşii ar trebui să scoată bonuri de circa 70 de milioane de euro, dat fiind faptul că, în general, veniturile proprietarilor de malluri reprezintă aproximativ 15% din vânzări.

Dacă s-ar baza doar pe cei 70.000 de angajaţi ai corporaţiilor din zonă, aceştia ar trebui să lase în proiect, în medie, câte 80 de euro în fiecare lună la restaurante, cafenele, în magazinele de haine, la supermarketul Billa, în Flanco, la sala de fitness sau în centrul de bowling şi biliard. Până atunci însă, circa 1.000 de muncitori vor lucra în permanenţă ca proiectul să lase o bună impresie din prima zi de funcţionare, în condiţiile în care în industria centrelor comerciale percepţia şi prima impresie s-au dovedit de-a lungul timpului extrem de importante. Vor fi gata magazinele? „Suntem convinşi că toţi chiriaşii care au preluat deja spaţiile fac eforturi pentru a finaliza amenajările până la data deschiderii“, au conchis reprezentanţii Raiffeisen Evolution.

Când au fost construite cele mai importante malluri din Bucureşti

1999 - Bucureşti Mall (Vitan) – Anchor Grup (proprietar: Husnu Ozyegin)

2004 - Plaza România (Drumul Taberei) – Anchor Grup (Husnu Ozyegin)

2008 - Băneasa Shopping City – Băneasa Developments (Gabriel Popoviciu, Radu Dimofte)

2009 - AFI Palace Cotroceni – AFI Europe (Lev Leviev)

2010 - Sun Plaza (Piaţa Sudului) – S IMMO (Erste Bank)

2013 - Promenada Mall (Floreasca) – Raiffeisen Evolution (Raiffeisen)

 

Promenada Mall în cifre

7.000 mp - este suprafaţa terasei de pe acoperiş.

11 mil. euro - venituri anuale estimate din chirii.

35.000 mp - este suprafaţa închiriabilă.

135 mil. euro - reprezintă valoarea estimată a investiţiei.

1.000 de muncitori - lucrează în prezent pe şantier.

127 de chiriaşi - au contracte pentru 95% din spaţii.

30.000 de vizitatori - aşteptaţi de luni până vineri.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO