ZF 24

Preţul pe litrul de kerosen, “benzina” avioanelor, a scăzut cu 47% din iunie. De ce nu se vede nimic în preţul biletelor?

Preţul pe litrul de kerosen, “benzina” avioanelor, a...

Autor: Roxana Petrescu

07.01.2015, 13:28 37796

Scăderea preţului barilui de petrol de la maximul de 115 dolari atins în iunie până sub pragul de 50 de dolari a avut ca efect o scăderea aproape similară a preţului kerosenului, combustibilul utilizat în alimentarea avioanelor. Potrivit U.S. Energy Information Administration preţul pe galonul de kerosen a scăzut de la 2,962 de dolari la finalul lunii iunie 2014, la 1,547 de dolari pe galon la începutul acestui an, ceea ce înseamnă o ieftinire de 47% în ultimele şase luni, similară cu cea înregistrată de barilul de petrol.

În medie, un galon are 3,78 litri iar o tonă de kerosen are 1.223,7 litri datorită densităţii combustibilului. Astfel, de la un preţ de 958 de dolari pe tona de kerosen, acum companiile aeriene cumpără carburantul pentru aeronave la 500,8 de dolari pe tonă.

La carburanţi de exemplu, scăderea preţului petrolului s-a văzut în preţul benzinei care a pierdut aproape 20% faţă de maximul anului trecut. Scăderea barilului de petrol nu se vede însă şi în preţul biletelor de avion.

“Nu prea se vede, poate un procent, pentru că efectul benefic este aproape anulat de evoluţia cursului de schimb. Noi plătim totul în dolari, aşa că la final influenţa este foarte mică”, spune Gheorghe Răcaru, directorul general al companiei aeriene low-cost Blue Air.

Potrivit datelor disponibile, din iunie anul trecut, de când a început declinul barilului de petrol, dolarul s-a apreciat faţă de leu şi euro cu circa 13%.

“Aşa este de fiecare dată. Scade preţul petrolului, dar creşte dolarul. Din preţul unui billet, costul combustibilului reprezintă 30-33% şi este cea mai mare categorie de cost”, a mai explicat Răcaru.

Într-un articol realizat de CNN Money la finalul anului trecut, jurnaliştii spuneau că transportatorii aerieni americani pur şi simplu iubesc prăbuşirea petrolului. Mai mult, analiştii estimează că firmele aeriene vor avea profituri record în 2014, rezultate care s-ar putea îmbunătăţi anul acesta. Preţul biletelor a rămas însă neschimbat şi peste Ocean.

“Industria îşi apără politica de preţuri şi profiturile spunând că firmele trebuie să-şi recupereze pierderile din ultimii ani. Mai spun că au nevoie să facă bani cât pot pentru a-şi moderniza avioanele şi pentru a investi în afacerile lor”, spuneau jurnaliştii de la CNN Money.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO