ZF 24

Piaţa de profile metalice: „Primii care ies din criză sunt antreprenorii mici şi mijlocii“

„Conform Institutului Naţional de Statistică, a fost înregistrată o contracţie pe piaţa de profile metalice. De asemenea, a fost înregistrată şi o scădere a numărului de autorizaţii de construire în sectorul construcţiilor industriale. O revenire în trimestrul al patrulea este aşteptată şi prognozată, astfel reculul va fi diminuat“, spune Manuel Buturuga, directorul de vânzări industriale în cadrul Lindab.

El adaugă că în acest context, piaţa locală de profile metalice ar putea încheia anul 2014 cu un uşor minus, de 2-3%, faţă de anul trecut.

Piaţa locală de profile metalice este estimată la circa 3,9 milioane de metri pătraţi anual.

Printre problemele cu care producă­torii de profile metalice s-au confruntat anul acesta, reprezentantul Lindab amin­teşte de riscurile de neîncasare, lipsa con­tinuării investiţiilor din infrastructură, precum şi orientarea firmelor de construcţii, dar şi a clienţilor finali, către preţul cel mai mic.

Adrian Porfir, manager pe Europa de Sud-Est în cadrul Joris Ide Group, compania care deţine brandul Megaprofil, afirmă că în piaţă au existat creşteri la început de an, după care începând cu luna august vânzările au frânat puternic.

„Pe final de an, suntem destul de pesimişti, lumea este ocupată exclusiv cu votarea şi talk-show-urile (în contextul alegerilor prezidenţiale - n.red.). Nu excludem ca la finalul anului, pe medie, o mare parte din creştere (cea înregistrată la începutul anului - n.red.) să dispară şi să închidem anul pe niveluri asemă­nătoare anului trecut“, spune Porfir.

În opinia sa, un factor care a susţinut anul acesta vânzările de profile metalice a fost reluarea investiţiilor de expansiune şi modernizare a capacităţilor de producţie existente de către jucătorii prezenţi deja în piaţă.

„Primii care au început să iasă din criză şi să se adapteze la noua normalitate au fost antreprenorii români mici şi mijlocii, în special din zona producţiei şi serviciilor, cu accent deosebit pe agricultură. O altă sursă de creştere a constituit-o reluarea investiţiilor în reţele de tot felul, începând cu retail şi logistică, dar şi benzinării sau service-uri auto“, consideră Porfir.

Liviu Mistodinis, directorul general al Coilprofil, divizie a grupului belgian cu acelaşi nume, estimează că piaţa de profile metalice a cunoscut în primele 9 luni ale acestui an o scădere cauzată de declinul investiţiilor.

„Sfârşitul de an nu va aduce modificări majore în ceea ce priveşte piaţa de profile metalice, chiar dacă aceste ultime trei luni (octombrie, noiembrie şi decembrie – n.red.) sunt perioada de vârf. Considerăm că se va consemna o scădere faţă de 2013“, spune Mistodinis.

 

Susţinuţi de agricultură şi re­no­vări. El adaugă că anul acesta, piaţa de profile metalice a fost susţinută de proiectele din agricultură şi de renovări, care au o pondere mult mai mare decât construcţiile noi în sectorul industrial, la fel ca şi în cel rezidenţial.

„Problemele cu care ne-am confruntat anul acesta sunt lipsa proiectelor, nu­mărul mare de jucători din piaţă, concurenţa neloială şi lipsa unor reglementări clare cu privire la caracteristicile tehnice ale produselor“, afirmă Mistodinis.

În ceea ce priveşte anul 2015, şeful Coilprofil spune că deşi este optimist şi vrea să creadă într-o creştere uşoară a pieţei, măcar până la nivelul anului 2013, totuşi nu există premise favorabile în acest sens, având în vedere situaţia politică şi economică la nivel local, dar şi internaţional.

La rândul său, Manuel Buturuga de la Lindab consideră că primele două trimestre ale anului viitor vor aduce o nouă contracţie pentru sectorul local de profile metalice, urmând să existe o creştere pentru piaţa de profil în a doua jumătate a anului 2015.

„Personal sunt optimist (cu privire la anul 2015 - n.red.) pentru că sunt convins că investiţiile de stat va trebui să revină în forţă. Experimentele din Ungaria ne arată că un stat puternic, gestionat de oameni pregătiţi şi mai ales patrioţi, nu este un lucru chiar atât de rău cum ni se sugerează uneori, din afară“, spune Porfir de la Megaprofil. El adaugă că în condiţii similare, şi în România investiţiile se pot relansa, iar creşterile în toate sectoarele pot fi spectaculoase pe termen mediu. „În caz contrar, vom rămâne captivi ai aceluiaşi sistem păgubos bazat pe salariul minim pe economie, cu consecinţe extreme de grave pentru ţara noastră“.

Megaprofil, care deţine o fabrică la Buziaş, în judeţul Timiş, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 121,8 mil. lei (27,3 mil. euro).

Pe de altă parte, producătorul de sisteme metalice şi de ventilaţie Lindab România, subsidiara locală a grupului suedez cu acelaşi nume, a înregistrat anul trecut afaceri de circa 15,5 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. Suedezii deţin în România o unitate de producţie la Ştefăneştii de Jos, judeţul Ilfov şi una la Floreşti, în judeţul Cluj.

Coilprofil deţine o unitate de producţie în localitatea Ceptura, judeţul Prahova, realizată în urma unei inves- tiţii de 8 mil. euro, şi a înregistrat anul trecut afaceri de circa 10 mil. euro.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.