ZF 24

Noul model de business în Silicon Valley: startup-urile îşi plătesc furnizorii şi angajaţii în acţiuni

Noul model de business în Silicon Valley: startup-urile...

Autor: Oana Stupinean

06.09.2015, 20:00 697

Companiile de marketing au început să accepte plata serviciilor şi în acţiuni, mai ales în cazul startup-urilor, care au şanse mari la o ascensiune rapidă.

Astfel, Uber, evaluat în prezent la 51 de miliarde de dolari, a plătit dezvoltatorul aplicaţiei în acţiuni, scrie The Wall Street Journal.

Firma de branding Red Antler aparţine unei clase în creştere de furnizori de servicii care profită de pe urma evaluărilor pesimiste ale startup-urilor şi acceptă să fie plătiţi în acţiuni în loc de cash. În timp ce această modalitate de plată îi furnizează companiei Red Antler profituri uriaşe, în cazul dezvoltării rapide a unui startup care plăteşte în acţiuni există şi situaţii în care compania poate înregistra pierderi uriaşe dacă startup-ul eşuează.

Companii ca Uber, Xiaomi, Airbnb, Palantir, Snapchat, Flipkart, Dldl Kualdi, SpaceX şi Pinterest au practicat această modalitate de plată la înfiinţarea lor.

Uber, companie americană care a dezvoltat o aplicaţie pentru tablete şi smartphone-uri care le pemite clienţilor să comande limuzine cu şofer sau taxiuri, a ajuns la o valoare de 50 de miliarde de dolari în doar 6 ani de la înfiinţare. „Nu am accepta să fim plătiţi în acţiuni dacă nu am crede că putem aduce un plus de valoare“, a spus Hubert Tusk, dezvoltatorul aplicaţiei Uber.

De asemenea, Xiaomi, companie producă­toare de electronice, în special telefoane mobile, din China a ajuns la o valoare de piaţă de 46 de miliarde de dolari, iar în octombrie 2014 a devenit al treilea mare producător de smart­phone-uri la nivel mondial, după Samsung şi Apple.

La fel este şi Airbnb, o companie americană înfiinţată în 2008 care deţine o platformă online prin care se pot închiria oriunde în lume camere, apartamente sau case întregi direct de la proprietar, a ajuns la o valoare de piaţă de 26 de miliarde de dolari.

Palantir, o companie americană de software specializată pe analiza de date, a ajuns la o valoare de piaţă de 20 de miliarde de dolari.

Chiar şi noua aplicaţie mobilă de mesagerie video Snap­chat, înfiinţată în 2011, a crescut la 16 miliarde de dolari. De asemenea, magazinul online Flipkart, SpaceX, companie dezvoltatoare de aparate cosmice şi aplicaţia Pinterest au o valoare de piaţă de sub 20 de miliarde de dolari. „Aceste companii se dezvoltă foarte rapid“, a spus unul dintre reprezentanţii companiei de marketing Consigliere Brand Capital. „Vom susţine aceste companii atât financiar, cât şi din punctul de vedere al creativităţii.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO