Business Internaţional

Nici criza financiara si nici cea imobiliara nu afecteaza companiile la fel de mult ca majorarea pretului petrolului

Nici criza financiara si nici cea imobiliara nu afecteaza companiile la fel de mult ca majorarea pretului petrolului

Din cauza cresterii pretului petrolului, Goodyear si-a majorat preturile cu 15% in decurs de numai patru luni

10.06.2008, 20:26 16

Companiile aeriene, de curierat si proprietarii de automobile nu mai sunt singurele categorii ce resimt presiunea preturilor la petrol in permanenta crestere, conform International Herald Tribune.
Companiile din Statele Unite care fabrica produse utilizand materii prime obtinute din petrol, cum ar fi anvelopele, produsele de curatenie, ambalajele din plastic si monitoarele de calculatoare, asista la o crestere puternica a costurilor si se vad in fata unor alegeri neplacute: sa majoreze preturile, sa treaca la proceduri mai putin costisitoare, sa opereze disponibilizari sau sa recurga la toate trei masurile in acelasi timp?
Goodyear Tire and Rubber Company incearca sa se adapteze. Principala sa materie prima este de-acum cauciucul natural in locul celui sintetic, pe baza de petrol. Pentru a-si sustine cresterea profiturilor, compania produce mai multe anvelope de calitate superioara pentru consumatori dispusi sa plateasca peste 100 de dolari pentru a-si inlocui anvelopele.
Totusi, aceste masuri nu sunt suficiente, mai ales acum, cand costul cauciucului natural inregistreaza la randul sau cresteri puternice, impreuna cu cel al multor alte marfuri. Prin urmare, Goodyear si-a majorat preturile cu 15% in decurs de numai patru luni. "Strategia noastra vizeaza cresteri de preturi si imbunatatirea mixului de produse in vederea compensarii cresterii costului materiei prime", declara Keith Price, purtator de cuvant al companiei. "Nimeni nu stie cat vom continua sa luam astfel de masuri."
Sentimentul ca multe companii vor fi sub presiune este foarte viu. Profiturile companiilor au atins maximul in primavara anului trecut si se afla in scadere de atunci, conform unui raport Economy.com, bazat pe date ale Departamentului de Comert.
Criza sectorului rezidential si incetinirea ritmului de crestere al economiei americane sunt factori importanti, insa pretul petrolului sporeste considerabil presiunea exercitata asupra profiturilor, in conditiile in care retailerii nu transfera cresterile de preturi consumatorilor. Astfel se poate explica de ce pretul ridicat al petrolului nu a impins inca in sus rata inflatiei.
Pana acum in acest an, angajatorii din State au redus numarul locurilor de munca intr-un ritm accelerat, in special luna trecuta, cand rata somajului a urcat pana la 5,5% de la 5%. Insa, in conditiile intensificarii presiunilor asupra profiturilor companiilor si continuarii cresterii preturilor la petrol, ar putea urma noi actiuni drastice, incluzand reduceri de locuri de munca si majorari de preturi, desi astfel de masuri pot fi inca evitate.
"Companiile au intrat in aceasta perioada cu marje ale profitului extraordinar de ridicate", declara Edward McKelvey, economist in cadrul bancii de investitii Goldman Sachs. "O parte a cresterii costurilor legate de materiile prime va putea fi astfel absorbita".
Totusi, atitudinea generala conform careia economia ar putea absorbi in continuare cresterea preturilor la petrol este pusa la incercare, pentru prima data in aproape 30 de ani. Ajustat la inflatie, un baril de petrol este in prezent mai scump decat era in 1980, cand s-a atins maximul anterior.
"Cu cativa ani in urma se credea ca petrolul nu are o influenta atat de mare asupra economiei. Acum, insa se acorda mult mai multa atentie costurilor la energie, iar oamenii incearca sa determine cum sa le tina sub control", spune Daniel Yrgin, presedinte al Cambridge Energy Research Associates.
Goodyear a reusit sa se mentina pe linia de plutire in parte prin transferarea partiala a cresterilor de preturi catre dealeri. Dealerii nu au reusit insa sa le transmita in intregime mai departe catre consumatori. Din primavara anului trecut, profiturile medii ale companiilor americane, de la giganti ca Goodyear la mici retaileri, se afla in scadere cu o rata anuala de aproape 6%, conform datelor guvernamentale.
Chiar si companii care au inregistrat performante bune in perioade de declin lanseaza avertizari. Este si exemplul Costco, retailerul cu discount care comercializeaza o gama larga de produse.
Profitul Costco a urcat in primul trimestru, insa James Sinegal, directorul executiv al companiei, spune ca "incepe sa se confrunte cu majorari de preturi fara precedent" la marfurile cu care Costco se aprovizioneaza. Prima sa reactie a fost cea de achizitionare a unor volume in crestere.
Procter & Gamble se afla intr-o situatie similara. In anul sau fiscal care incepe luna viitoare, compania se asteapta sa-si majoreze cheltuielile pe materii prime si marfuri bazate pe petrol cu 2 miliarde de dolari, dublul cresterii de anul trecut. Majorarile de preturi au contribuit la acoperirea acestui cost. Acestea au atins in medie aproape 5% pentru hartia igienica, servetele si scutece, toate fabricate din produse chimice care au la baza petrolul, spune Paul Fox, purtator de cuvant al companiei.
Ingredientele pe baza de petrol sunt inlocuite cu uleiuri naturale. Uleiul de palmier, de exemplu, intra intr-o varietate de detergenti. Insa, asemeni pretului cauciucului, pretul uleiului de palmier si al altor marfuri naturale se afla in crestere. In incercarea de mentinere a costurilor legate de materiile prime la un nivel scazut, P&G a recurs la "compactarea" produselor de curatenie. Totusi, profitul operational al companiei a scazut pana la 20,1% din venituri in primul trimestru, de la 21,9% in cele doua trimestre anterioare.
Nicio companie din America nu produce mai multe ingrediente pe baza de petrol ce intra in compozitia produselor de aici decat Dow Chemical Company, cu sediul in Midland, Michigan. De obicei, Dow majoreaza preturile gradual. Luna trecuta insa, pe fondul majorarii costurilor la petrol si gaze naturale, compania a decis o majorare de pana la 20%.
"Cresterile preturilor la energie sunt prea mari", a declarat Andrew Liveris, presedinte si CEO al Dow. Majorarile decise de Dow vor avea probabil un efect de domino, rezultand in noi majorari de preturi si profituri in scadere, spun analistii. Constransi de deteriorarea situatiei economice generale si de scaderea numarului de salariati in randul clientilor lor, retailerii americani nu au reusit pana acum sa transfere o mare parte a cresterii preturilor la produsele pe baza de petrol asupra consumatorilor.
"Unul dintre aspectele surprinzatoare este ca in anii '70 majorarile de preturi la petrol s-au reflectat destul de rapid in preturile de consum, dar acum acest lucru nu se intampla", spune Patrick Jackman, economist in cadrul Bureau of Labor Statistics.


Taie din profituri

Profiturile companiilor americane au atins maximul in primavara anului trecut si se afla in scadere de atunci.

Pana in acest an, angajatorii din State au redus numarul locurilor de munca intr-un ritm accelerat, in special luna trecuta, cand rata somajului a urcat pana la 5,5% de la 5%.

Atitudinea generala conform careia economia SUA ar putea absorbi in continuare cresterea preturilor la petrol este pusa la incercare, pentru prima data in aproape 30 de ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO