ZF 24

Motorina mai ieftină cu 17% a susţinut pofta de mişcare a pieţei: „Preţurile mici ajută cererea de carburanţi, dar concurenţa va fi mai mare“

Motorina mai ieftină cu 17% a susţinut pofta de...

Autor: Roxana Petrescu

18.05.2016, 17:40 819
În primele trei luni ale anului preţul mediu pe litrul de benzină a fost cu 10% mai mic decât în perioada similară a anului trecut, în timp ce litrul de motorină a fost cu aproape 17% mai ieftin.
 
Potrivit datelor colectate de ZF de pe site-ul Petrom, în primele trei luni ale anului un litru de benzină a avut un preţ mediu de 4,7 lei, în timp ce unul de motorină a putut fi cumpărat cu circa 4,5 lei. În perioada similară a anului trecut, un litru de benzină costa în medie circa 5,3 lei, în timp ce unul de motorină venea cu o notă de plată de 5,4 lei.
 
„În 2016 se estimează că marjele de rafinare vor scădea faţă de nivelul înregistrat în 2015, ca efect al persistenţei supracapacităţii de rafinare pe pieţele europene. Se preconizează că preţurile mai reduse ale produselor petroliere împreună cu creşterea consumului privat în România vor susţine cererea pentru produsele petroliere, însă concurenţa se va menţine crescută“, se arată în raportul realizat de OMV Petrom, cel mai mare jucător din piaţa petrolieră locală, pentru primele trei luni ale anului.
 
 

Benzinăriile au devenit vedetele
 
Petrom a revenit pe plus după primele trei luni ale anului, în contextul în care în ultimul trimestru din 2015 deprecierile masive aplicate activelor de explorare şi producţie au dus compania pe pierderi pentru prima dată de la privatizarea din 2004. Potrivit rezultatelor anunţate de companie, la nivel consolidat, OMV Petrom a înregistrat în primele trei luni ale anului vânzări de 3,5 miliarde de lei, cu 17% mai mici comparativ cu perioada similară din 2015, şi un profit net de 288 milioane de lei, în scădere cu 17%. Profitul a fost generat aproape în totalitate de segmentul de rafinare şi marketing.
 
Potrivit datelor publi­cate de companie, în pri­mele trei luni ale anului Petrom a vândut cu 4% mai multe produse rafinate, pe segmentul cu amănuntul creşterea în volume fiind de 3%.
 
„În primul trimestru al anului volumul vânzărilor cu amănuntul ale grupului, care au reprezentat 49% din vânzările totale de produse rafinate, au crescut cu 3% comparativ cu nivelul din primul trimestru de anul trecut datorită cererii mai mari deter­minate, în principal de scă­derea cotaţiilor la produse“, mai zic reprezentanţii Petrom.
 
 
Creşteri pentru toţi jucătorii
 
Rompetrol, al doilea mare jucător din piaţă, a vândut la rândul său cu 3% mai multă benzină şi motorină pe partea de retail, în timp ce vânzările către clienţii comericlai au fost cu 19% mai mari în perioada analizată.
 
MOL România, al patrulea jucător ca mărime din piaţa petrolieră locală, a experimentat în primul trimestru al anului o creştere a volumelor vândute pe piaţa locală de 20%, dar o bună parte din aceasta se explică prin integrarea reţelei Agip, preluată în vara anului 2014 de la italienii de la ENI.
 
Ferenc Horváth, executive vice president la MOL Downstream, segment care include partea de rafinare şi petrochimie, operaţiunile de retail şi de wholesale, spunea recent că în contextul în care oportunităţile de achiziţii sunt tot mai reduse în regiune, creşterea vânzărilor va depinde şi de diversificarea servicilor.
 
„La finalul zilei, în această piaţă toţi vindem benzină şi motorină, sunt comodităţi, diferenţele nu sunt atât de mari ca atunci când cumperi un ceas, de exemplu. Ceea ce trebuie noi să facem este să ne îmbunătăţim serviciile. Noi credem că serviciile vor fi din ce în ce mai importante“, spunea la începutul acestei luni executivul companiei MOL.
 
Tendinţa este tot mai vizibilă şi pe plan local, petroliştii lansând propriile blenduri de cafea, meniuri complete în benzinării sau oferind servicii de curierat.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO