ZF 24

Liderdul publicităţii mondiale, „românul“ Martin Sorrell: Salariul „excesiv“ de generos al celui mai puternic executiv din publicitate stârneşte revolta acţionarilor

Martin Sorrell, un om de afaceri cu origini româneşti, şi-a transformat compania WPP dintr-un modest producător de cărucioare de cumpărături din Marea Britanie într-o reţea de publicitate cu anvergură globală mondială. AFP/Mediafax Foto

Martin Sorrell, un om de afaceri cu origini româneşti, şi-a transformat compania WPP dintr-un modest producător de cărucioare de cumpărături din Marea Britanie într-o reţea de publicitate cu anvergură globală mondială. AFP/Mediafax Foto

Autor: Bogdan Cojocaru

06.06.2015, 13:14 905

Sir Martin Sorrell, un proeminent om de afaceri cu origini româneşti şi unul dintre cei mai puternici executivi din lumea publicităţii, a stârnit indignarea acţionarilor companiei sale WPP din cauza remuneraţiei de 43 milioane de lire sterline, „excesiv“ de mare, pe care a primit-o pentru 2014 pe baza „performanţelor“ sale.

Prin acest pachet salarial, Sorrell este cel mai bine plătit director din grupul celor mai mari 100 de companii listate pe bursa de la Londra.

Generozitatea cu care WPP, cea mai mare reţea de publicitate din lume, îşi recompensează directorul general a trezit şi în trecut controverse. În 2012, investitorii au votat contra plăţilor efectuate către Sorrell, care la acea dată includeau o creştere de 56%, scrie Bloom­berg. În 2014, lordul publicităţii a primit cu 70% mai mulţi bani.

Acum, Glass Lewis şi Institutional Shareholder Services (ISS), firme care consiliază acţionari care deţin un sfert din acţiunile de pe bursa britanică, şi-au manifestat îngrijorările privind sumele pe care le primeşte Sorrell. Remuneraţia pentru 2014 a acestuia este cu 40% mai mare decât cea pentru anul precedent. Îngrijorările vor aduce probabil o nouă revoltă a acţionarilor WPP. Adunarea generală a investitorilor va fi pe 9 iunie.

Sorrell a fondat WPP în 1986 cu ajutorul unui împrumut garantat cu acţiuni la agenţia de publicitate la care lucra la acea vreme, Saatchi & Saatchi.

Banii i-a folosit pentru a cumpăra o companie de mici dimensiuni care producea coşuri şi cărucioare pentru cumpărături - Wire and Plastic Products. După 30 de ani, WPP este o reţea de publicitate de anvergură globală cu afaceri de peste opt miliarde de lire sterline pe an.

Sorrell a primit titlul de Cavaler al Reginei la sfârşitul anului 1999. În vârstă de 70 de ani, omul de afaceri are rădăcini româneşti, poloneze şi ucrainene (părinţii tatălui său au venit din Ucraina, iar cei ai mamei din România şi Polonia) şi este una dintre cele mai bogate persoane din industria publicităţii. Influenţa sa trece peste graniţele publicităţii deoarece rezultatele financiare ale companiei WPP sunt private adesea ca un barometru al stării gerenale a ecomomiei. Sorrell este recunoscut pentru predicţiile macroeconomice pe care le face pe baza performanţelor WPP.

Anul acesta, Glass Lewis a recomandat ca acţionarii să voteze contra remuneraţiei lui Sorrell deoarece aceasta este „mult prea excesivă“ şi cu „mult peste compensaţiile primite de executivii companiilor similare“.

ISS nu a mers atât de departe încât să recomande respingerea salariului, dar a explicat că „suma totală primată este foarte ridicată“ şi că sprijină remuneraţia deoarece reflectă performanţele, iar o mare parte a creşterii poate fi atribuită majorării cotaţiilor acţiunilor.

Remuneraţia lui Sorrell este de peste două ori mai mare decât cea a următorului clasat în topul celor mai bine plătiţi directori executivi ai companiilor incluse în FTSE 100. pachetul salarial mediu al unui astfel de executive este de 5 milioane de lire sterline.

În 11 ani, Sorrell a primit de la compania sa 187 de milioane de lire sterline.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO