ZF 24

Încrederea analiştilor financiari în economie, la un nou maxim istoric

Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Autor: Claudia Medrega

26.05.2014, 00:03 460

Indicatorul de încredere macroeconomică al CFA România a ajuns în aprilie la valoarea de 61,6, după ce în martie nivelul a fost de 54,5, optimismul analiştilor financiari legat de economia românească urcând la un nou maxim istoric, pe fondul aşteptărilor pozitive legate de evoluţia economiei în perioada următoare, dar şi ca urmare a evaluărilor condiţiilor curente referitoare la mediul de afaceri şi piaţa muncii.

Ascensiunea s-a datorat ambelor componente ale indicatorului. Astfel, indicatorul condiţiilor curente a fost de 41,8, în creştere cu peste opt puncte faţă de valoarea înregistrată anterior, iar indicatorul anticipaţiilor a înregistrat valoarea de 71,5, nou maxim istoric, în creştere cu aproximativ şase puncte faţă de valoarea din luna martie, potrivit informaţiilor transmise de CFA România.

Încrederea analiştilor a revenit pe o pantă ascendentă începând cu luna martie, după ce în primele două luni ale anului domnea încă pesimismul.

Şi prognozele privind creşterea economică s-au îmbu­nătăţit. Dacă la începutul anului analiştii din bănci anticipau pentru 2014 o încetinire a creşterii PIB faţă de 2013, spre 2,3%, acum estimările eco­nomiştilor privind avansul economiei pentru întregul an 2014 sunt cuprinse între 2 şi 3,5%.

Activitatea economică a adus semnale pozitive în primele luni ale anului. România a fost în primul trimestru liderul Europei cu cel mai rapid ritm de creştere al economiei, PIB-ul făcând un salt de 3,8% faţă de aceeaşi perioadă de anul trecut. Evoluţia economiei din primele trei luni a depăşit cele mai multe prognoze ale analiştilor. Cel mai important motor al economiei a fost industria, susţinută de creşterea cererii externe.

Producţia industrială a crescut în trimestrul I al lui 2014 cu aproape 11%, iar exporturile cu 10%, comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2013. Vestea cea mai bună din primul trimestru a venit de la comerţul cu amănuntul, care a accelerat. Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator pentru consumul populaţiei - a făcut în T1 un salt de 9,3% pe serie brută.

Şi managerii companiilor se aşteaptă pentru perioada aprilie-iunie la o creştere a activităţii în industria prelucrătoare, comerţul cu amănuntul şi chiar în sectorul construcţiilor, care până acum a fost în declin, în timp ce în sfera serviciilor ar urma să vedem o ascensiune moderată faţă de primele trei luni ale anului, potrivit Institutului de Statistică.

Indicatorul de încredere macroeconomică ia valori între 0 (lipsa încrederii) şi 100 (încredere deplină în economia românească) şi este calculat pe baza a şase întrebări cu privire la condiţiile curente referitoare la mediul de afaceri şi piaţa muncii şi anticipaţii, pentru un orizont de timp de un an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO