ZF 24

Haos în ajunul Euro 2016 din Franţa. Greva gunoierilor, greva feroviarilor, greva piloţilor şi un guvern în care lumea nu mai are încredere

Grevele gunoierilor parizieni nu sunt ceva neobişnuit. În 2015 ei au refuzat să mai lucreze timp de mai multe zile, cerând salarii mai mari şi şanse mai mari de a-şi face o carieră. Foto: Hepta

Grevele gunoierilor parizieni nu sunt ceva neobişnuit. În 2015 ei au refuzat să mai lucreze timp de mai multe zile, cerând salarii mai mari şi şanse mai mari de a-şi face o carieră. Foto: Hepta

Autor: Bogdan Cojocaru

10.06.2016, 07:00 27139

La început, nu s-a mai găsit benzină, apoi grevele au paralizat traficul feroviar. Acum, când Euro 2016 stă să înceapă cu meciul Franţa-România, pe străzile Parisului şi ale altor oraşe mari franceze pot fi admirate cum cresc grămezi de gunoaie şi deşeuri. Şi gunoierii sunt în grevă. Autorităţile se declară „îngrijorate“.

Degeaba guvernul, sta­tistica oficială şi ziarele mari inundă spaţiul media cu veşti grozave: în ultimele două trimestre au fost create mai multe locuri de muncă decât s-a anticipat, mai multe decât oricând după criză; şomajul a înregistrat în aprilie a doua lună consecutivă de scădere; în primul trimestru, economia a crescut, de asemenea, mai mult decât s-a anticipat mulţu­mită investiţiilor. Degeaba. Ieri, traficul feroviar era perturbat, iar unul din directorii companiei naţionale de căi ferate SNCF i-a sfătuit pe cei care vor să vină astăzi pe Stade de France pentru a urmări meciul Franţa-România să încerce să ajungă cât mai devreme. Greva va continua.

SNCF este principalul câmp de luptă al sindicatelor contra proiectului guverna­mental de reformă pe piaţa muncii, scrie L’Equipe.

Şeful guvernului, preşedintele Francois Hollande, este deja cel mai nepopular lider din istoria modernă a Franţei. Acum scade şi popularitatea tânărului şi carismaticului ministru al economiei Emmanuel Macron.

Într-un sodaj de opinie realizat la începutul lunii de Ifop pentru Le Figaro, 57% dintre respondenţi au spus că îl cred pe ministru „competent“, faţă de 63% în aprilie. De asemenea, sondajul arată că politicianul iese şi din graţiile simpatizanţilor partidului de guvernământ, Partidul Socialist. Doar 36% dintre ei cred că Macron va fi „capabil să scoată ţara din criză“.

Anumite acţiuni ale fostului bancher de investiţii în vârstă de 38 de ani, cum ar fi o campanie uriaşă de a strânge doleanţele alegătorilor, dau de gândit că ministrul îşi face planuri pentru a candida anul viitor la preşedinţia Franţei, profitând de prăbuşirea popularităţii lui Hollande.

„Francezii nu pot înţelege o grevă care nu are niciun motiv, dar care le paralizază vieţile”, le-a explicat Macron miercuri parlamenta rilor francezi. S-ar putea ca el să fie nevoit să dea mai multe explicaţii în viitor. Site-ul Mediapart şi ziarul Canard Enchaine scriau zilele trecute că ambiţiosul ministru îi este dator fiscului deoarece şi-a subevaluat averea, mai precis o locuinţă de familie.

Mediapart, site de investigaţie, mai are la activ o victimă ministerială. În decembrie 2012 l-a acuzat pe ministrul responsabil cu lupta contra fraudei că a ascuns zeci de ani bani în străinătate. Ministrul în cauză, Jerome Cahuzac, un fost chirurg care şi-a construit averea făcând transplan¬turi de păr pentru bogaţi, a demisionat în 2013 şi a fost exclus din Partidul Socialist. Preşedintele Hollande îşi începuse mandatul promiţând un guvern fără pată. Ancheta Panama Papers a arătat că fostul ministru Cahuzac era, de asemenea, şi proprietarul-beneficiar al unei firme offshore. Cahuzac a fost luat în primire de justiţie.

Vieţile francezilor sunt perturbate de mai multe săptămâni de acţiuni sindicale care afectează mersul trenurilor şi aprovizionarea benzinăriilor. Inundaţii masive au lovit Parisul săptămână trecută, întrerupând pentru scurt timp activitatea muzeelor şi înecând romanticele maluri ale Senei. Apele s-au retras, dar nu şi protestatarii. Mulţi dintre ei vor să forţeze guvernul să retragă proiectul de reformare a pieţei muncii, despre care cred că distruge protecţiile sociale. Însă alte grupuri greviste, inclusiv salariaţii căilor ferate şi cei ai Air France, speră să obţină concesii profitând de venirea campionatului european de fotbal, notează AP.

Iar Euro 2016 ar fi benefic pentru economie, dacă grevele n-ar ruina totul, după cum scrie Le Figaro. Mai mult decât toate, campionatul ar putea petitici turismul găurit de atentatele teroriste. Însă imaginile cu baricade, cu forţe de ordine folosind tunuri de apă difuzate de televiziunile din toată lumea îi pot descuraja pe suporterii care încă nu şi-au luat bilete să mai vină în Franţa, aceasta este concluzia unui studiu al IHS.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO