ZF 24

Fabricile de lacuri şi vopsele lucrează la doar 30% din capacitate după patru ani consecutivi de scădere a pieţei

De câţiva ani piaţa de lacuri şi vopsele decorative se confruntă, pe lângă o scădere a cererii, şi cu importante creşteri de costuri cu materiile prime, ceea ce a pus presiune în unele cazuri pe marjele de profitabilitate. Foto Shutterstock

De câţiva ani piaţa de lacuri şi vopsele decorative se confruntă, pe lângă o scădere a cererii, şi cu importante creşteri de costuri cu materiile prime, ceea ce a pus presiune în unele cazuri pe marjele de profitabilitate

Autor: Ioan Dornescu

06.06.2013, 19:00 606

„Anul trecut, piaţa de lacuri şi vopsele decorative a continuat să scadă, dar într-un ritm mai ponderat comparativ cu anii anteriori. Cel mai probabil, vorbim de o scădere de 5-10% faţă de 2011. Au fost însă şi segmente de piaţă care au mers bine sau chiar au crescut consistent pe fondul programelor de reabilitare termică. Este, de exemplu, cazul tencuielilor decorative“, afirmă Dragoş Militaru, directorul general executiv al grupului Fabryo-Atlas.

Militaru se aşteaptă ca piaţa să se oprească din scădere în 2013 şi să se stabilizeze la nivelul anului trecut, dar precizează că gradul de imprevizibilitate al cererii, influenţată de foarte mulţi factori, nu mai permite avansarea unor estimări precise, nici măcar pe termen scurt.

El afirmă că după patru ani consecutivi de scădere, toate capacităţile de producţie din pia­ţă sunt subutilizate. Astfel, în medie, gradul de utilizare al capacităţilor instalate este de sub 30% în toată industria. Ponderea construcţiilor noi în totalul vânzărilor de vopsele a scăzut semnificativ în perioada 2009-2012, a adăugat Militaru, care estimează că sectorul rezidenţial este dominant în acest moment în structura livrărilor grupului.

Marius Văcăroiu, CEO al companiei Po­licolor-Orgachim, afirmă că proiectele de construcţii noi reprezintă 5-10% din totalul vânzărilor grupului, diferenţa fiind acoperită de renovări. Totodată, sectorul rezidenţial gene­rează 15-20% din totalul vânzărilor de produse Policolor, restul fiind susţinute de alte seg­mente. „Suntem încă un sector în consolidare, ex­trem de concurenţial, în care acţionează mulţi jucători locali, prin urmare indicatorii de volum ai pieţei sunt greu de estimat. Producţia locală din zona aces­tor companii este fluctuantă, firmele apar şi dispar peste noapte, după ce o perioadă deservesc cu produse anumite regiuni ale ţării. Totuşi, 2013 poate fi un an al restructurării companiilor care contează“, a spus Văcăroiu.
 

Proiecte noi lângă Bucureşti

Marga Călin, directorul de marketing al Duraziv, declară că renovările deţin cea mai mare pondere în vânzările de vopsele ale companiei, iar dintre acestea cele mai mari volume merg către lucrări publice, în special proiectele de termoreabilitare.

„Aproximativ 40% din livrările de vop­sele ale companiei vizează tocmai acest segment. Duraziv a reuşit să fie în acelaşi timp şi un furnizor important de produse către proiecte noi. Pe segmentul de vopsele circa 30% din vânzări sunt generate de proiectele de acest tip. Am reuşit să identificăm şi să semnăm parteneriate cu mai mulţi dezvoltatori de proiecte rezidenţiale, în special din zona Bucureşti-Ilfov. În această regiune se observă o uşoară dezmorţire a investiţiilor. Noi am livrat constant produse către o serie de proiecte rezidenţiale dezvoltate în special în zona de sud a Capitalei. Nu livrăm volume foarte mari, dar acest aspect îl percepem ca pe un semnal pozitiv. Sperăm ca anul acesta numărul de proiecte de acest tip să crească“, a spus reprezentantul Duraziv.

În lipsa unor sta­tis­tici concrete, directorul de marketing al Duraziv estimează că piaţa de lacuri şi vopsele a înregistrat anul trecut o valoare cuprinsă între 150 şi 160 de milioane de euro, volumul fiind dificil de aproximat în condiţiile în care pe acest segment activează aproximativ 250 de jucători, din care 100 sunt importatori.

Evoluţia pieţei pe ansamblu a avut un nivel constant atât în 2011, cât şi în 2012, a spus ea, adăugând că pentru 2013 este preconizată aceeaşi tendinţă de stagnare a pieţei.

„Un semnal important consemnat în 2012 şi la începutul acestui an ţine de creşterea consumului de vopsele în mediul rural. Ne aşteptăm să înregistrăm creşteri importante pe acest segment pe parcursul acestui an“, a mai declarat Marga Călin.

Întârzierea plăţilor din partea unor autorităţi poate fi catalogată drept una din principalele probleme ale acestui sector. Totodată, anul trecut au crescut costurile materiei prime, ceea ce a pus presiune în unele cazuri pe marjele de profitabilitate, având în vedere că mulţi producători nu au transferat aceste costuri suplimentare în preţurile de la raft, afirmă Marga Călin. În aceste condiţii, ea arată că este necesară o atenţie sporită în alegerea partenerilor sau în stabilirea proiectelor spre care produ­cătorii doresc să livreze produse. „Pe termen lung nu e deloc avantajos să lupţi pentru cotă de piaţă apelând la o singură armă: preţurile“, a adăugat ea. Directorul de marketing al Duraziv a anunţat că anul trecut compania a înregistrat o uşoară creştere a cifrei de afaceri în lei. „Cifra de afaceri în euro a fost la un nivel puţin peste 17 milioane. Vânzările de vopsele au avut o pondere de peste 20% anul trecut“, a afirmat ea. Compania controlată de omul de afaceri Daniel Guzu produce adezivi, profiluri metalice, vop­sele, produse pentru finisări interioare şi exterioare, sisteme complete de termoizolare şi hidroizolare.

Şeful Fabryo-Atlas afirmă că de câţiva ani piaţa de lacuri şi vopsele decorative se confruntă, pe lângă o scădere a cererii, şi cu importante creşteri de costuri cu materiile prime. „Prin urmare, provocarea noastră zilnică este să găsim soluţii pentru a ne ţine costurile sub control, încercând să încorporăm cât mai puţin din creşteri în preţul de la raft, ca să nu afectăm şi mai mult comportamentul de consum“, a afirmat el.

Cadrul de reglementare fiscală, mai ales în privinţa cotei TVA aplicabile şi asigurarea unui mediu concurenţial echitabil pentru toţi jucătorii din piaţă sunt de asemenea probleme importante pentru producători, a mai spus Militaru.

Cifra de afaceri a grupului de companii Fabryo Corporation-Atlas Paints s-a ridicat în 2012 la peste 39 mil. euro, pentru acest an fiind prognozat un avans de peste 10%. Fuziunea dintre Fabryo, deţinut de fondul suedez de investiţii Oresa Ventures, şi Atlas Paints, divizia de materiale de construcţii a companiei Atlas Corporation, controlată de omul de afaceri grec John Sitinas, a fost anunţată în septembrie 2012 şi finalizată în primul trimestru din acest an.
 

Efect de domino

La rândul său, Marius Văcăroiu, CEO-ul Policolor-Orgachim, afirmă că producătorii operează într-un segment economic afectat direct şi rapid de toţi factorii care influenţează predictabilitatea unui business.

„Mă refer în special atât la fluctuaţiile cursu­lui euro, cu impact în preţurile de producţie (majoritatea materiilor prime sunt importate şi au la bază cotaţiile pentru petrol), cât şi la numeroasele insolvenţe care scurtcircuitează cash flow-ul. Cele mai numeroase exemple le-am întâlnit în cadrul companiilor care colaborează cu autorităţile locale, unde principiul pieselor de domino conduce la adevărate lovituri: bugetele locale sunt fragile, plăţile nu se pot face la timp, iar oparatorii direct conectaţi pot suferi pierderi pe care şi noi le resimţim“, a adăugat Văcăroiu.

Citiţi materialul complet în revista BUSINESS CONSTRUCT sau pe www.zfcorporate.ro/business-construct

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 07.06.2013

ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Burse, Retail, Agricultură, Energie şi altele). Detalii despre abonarea la ZF Corporate: Alexandru Matei (Tel fix. 0318.256.286 Tel. mobil. 0766.606.994) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maxim o oră.

 

Ce mai puteţi citi în numărul de luna iunie al Business Construct

  • Cover story. Scoateţi din groapă metroul din Drumul Taberei!
  • Interviu. În 2007 era angajat. Acum are fabrică de ţiglă metalică.
  • Prefabricate. Constructorii îi concurează pe producători într-o piaţă de 220 mil. euro.
  • Harta locuinţelor noi. Ce judeţe mai contează în construcţia de case.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO