Cele mai mari dificultăţi întâmpinate de părinţi în această perioadă când şcolile sunt închise şi copiii stau acasă au fost de a-şi adapta programul în funcţie de nevoile copilului (31%), de a găsi o metodă pentru a ţine copiii ocupaţi (31%) şi de a găsi echilibrul între autoritate şi flexibilitate (32%), conform unui sondaj realizat de proiectul educaţional SuperTeach.
„Cele mai mari provocări au venit ca urmare a acomodării la izolarea socială. Printre cele mai mari dificultăţi menÂÅ£ionate de către părinÅ£i s-au numărat ajustarea programului în funcÅ£ie de cel al copilului ÅŸi găsirea unui echilibru între flexibilitate ÅŸi autoritate. Acestea au fost urmate de: găsirea metodelor prin care să-i Å£ină ocupaÅ£i pe cei mici pe parcursul zilei, timpul crescut petrecut cu gătitul ÅŸi curăţenia, împărÅ£irea spaÅ£iului ÅŸi tehnoÂlogiei penÂtru evenimentele online, precum ÅŸi diminuarea timÂpului personal“, spune Felix Tătaru, preÅŸedinte GMP Group ÅŸi cofondator al proiectului SuperTeach.
ÃŽn ceea ce priveÅŸte cele mai mari temeri ale părinÅ£ilor, pe lângă frica generalizată cu privire la sănătatea proprie ÅŸi sănătatea familiei (afirmată de 76% din intervievaÅ£i), părinÅ£ii din România conÂsideră motive de îngrijorare semniÂficativă siguranÅ£a locului de muncă ÅŸi riscul de a nu putea face faţă din punct de vedere financiar. ÃŽn plus, sunt îngrijoraÅ£i ÅŸi cu priÂvire la educaÅ£ia copiilor, se tem că aceÅŸtia nu vor putea recupera materia pierdută (18%). Aproape 59% dintre părinÅ£i au spus că elevii au fost vizibil afectaÅ£i de distanÅ£area fizică faţă de colegi ÅŸi prieteni. ÃŽn acelaÅŸi timp, 25,6% dintre ei au declarat că ÅŸcoala online a fost o sursă mai mare de stres pentru copii, comparativ cu cea offline. Majoritatea părinÅ£ilor (peste 80%) consideră că, după revenirea la ÅŸcoală, introducerea instrumentelor de învăţare online va ajuta în mare măsură, atât în colaborarea elevi-profesori, în pregătirea proiectelor de grup, cât ÅŸi pentru desfăşurarea orelor în situaÅ£ii excepÅ£ionale (ninsoare, epidemii, secÅ£ii de vot în ÅŸcoli). Circa 36% dintre susÅ£in chiar că educaÅ£ia online ar putea fi integrată în totalitate în procesul de învăţământ.
„Chiar dacă declararea stării de urgenţă ÅŸi introducerea ÅŸcolii online le-au transformat semnificativ stilul de viaţă, părinÅ£ii au observat utilitatea instruÂmentelor online în acest context ÅŸi nu numai. Atât ei, cât ÅŸi copiii lor s-au adaptat uÅŸor ÅŸi rapid în folosirea acestora. Mai mult decât atât, ei consideră un atu faptul că cei mici se familiarizează cu utilizarea platformelor digitale“, afirmă Adina Nica, consultant cercetare ÅŸi strategie la compania de cercetare Open-I Research.
Sondajul SuperTeach a avut un eşantion peste 3.847de părinţi, ai căror copii învaţă de la nivelul preşcolar, până la cel preuniversitar. Părinţii sunt din aproape toate judeţele ţării, 73,3% dintre aceştia aflându-se în mediul urban. Chestionarul a fost aplicat în perioada 3 – 7 mai 2020