ZF 24

După ani de zile de anonimat, Shein, compania chineză de fast-fashion ia cu asalt businessul global. Ce se cunoaşte despre afacerea care pune în pericol poziţiile companiilor fashion de top percum Zara sau H&M?

După ani de zile de anonimat, Shein, compania chineză...

Autor: Andrei Şerbănescu

12.12.2021, 09:00 1287

După ani de zile de anonimat în businessul global, Shein, compania afaceristului chinez Chris Xu, a pus mâna pe mai bine de un sfert din piaţa de fast-fashion din SUA, o creştere fulminantă care ameninţă în prezent jucătorii mondial consacraţi din domeniu, cum ar fi Inditex din Spania şi H&M din Suedie, scrie Financial Times.

Afacerea este construită în jurul modelului fast-fashion iniţiat de nume recunoscute precum Zara. Dar prin utilizarea automatizării, inteligenţei artificiale şi a unui lanţ de aprovizionare bine construit, Shein a găsit o modalitate de a opera mai ieftin, cât şi mai rapid.

Contestatarii companiei spun că modelul său de afaceri se bazează pe lacune fiscale, o atitudine flexibilă faţă de proprietatea intelectuală şi o lipsă de responsabilitate corporativă şi socială. În pofida tuturor acuzaţiilor defăimătoare, consumatorii tineri par a fi tot mai atraşi de profilul companiei.

În primele lui ale anului 2021, descărcările aplicaţiilor Shein au fost pe locul doi după Amazon, iar nivelurile de implicare pe TikTok au fost considerabil mai mari decât cele ale rivalilor.

În ciuda unei creşteri atât de rapide, există puţine informaţii publice despre companie sau enigmatul său fondator, dincolo de faptul că firma a început să vândă produse fabricate în China, de la ochelari de soare la rochii de mireasă pentru export către clienţii individuali din SUA şi că a schimbat numele din Shelnside în Shein.

În acest proces, Shein a devenit una dintre puţinele mărci de consum chinze care au pătruns pe pieţele americane şi europene. Competitivitatea companiei pune, de asemenea, sub semnul întrebării ideea că era producţiei super-ieftine din China s-a încheiat.

„Nu am apărut de nicăieri”, spune George Chiao, şeful operaţiunilor companiei în SUA, unde Shein a reuşit să depăşească anul acesta atât H&M cât şi Zara, devenind cel mai mare retailer de fast-fashion, potrivit companiei de analiză a datelor de retail, Earnest. „Am petrecut ultimii 10 ani construind bazele companiei”.

În timp ce retailerii de modă consacraţi se bazează foarte mult pe Instagram, în special pentru promovare, Shein s-a sprijinit pe creşterea TikTok, aplicaţia chinezească pentru videoclipuri scurte care a devenit, de asemenea, extrem de populară în jurul lumii modei.

Pentru consumatorii Gen-Z, compania a devenit sinonimă cu fenomentul TikTok al influencerilor care postează clipuri scurte cu „Shein hauls”, prezentând o serie de ţinute fanilor lor online.

Deoarece Shein livrează colete individuale de la baza din sudul Chinei, aproape toate pachetele sale nu sunt supuse taxelor de import în SUA sau în Europa. acest lucru îi ajută să stabilească preţuri mai mici decât rivalii din vest. În plus, pentru o mare parte a existenţei sale, Shein a beneficiat de tarife de transport reduse datorită clasificării Chinei ca „ţară în curs de dezvoltare” în cadrul Uniunii Poştale Universale, agenţia ONU care coordonează politicile poştale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO