ZF 24

Daniel Dines, UiPath: Doar oamenii pot face diferenţa între adevărat şi fals, asta ne face umani. Inteligenţa artificială nu ne va ajuta să facem diferenţa între adevarat şi fals, între bine şi rău. În era inteligenţei artificiale, va trebui dovedit ceea ce este adevărat şi ceea ce nu este adevărat. Ce rol a jucat cartea "Shogun" in dezvoltarea UiPath

Autor: Sorin Pâslaru

14.10.2023, 16:00 10313

Daniel Dines, co-fondator şi co-CEO UiPath, cea mai mare firma de software fondată în România, cu vânzări de peste 1 miliard de dolari, a spus la Forward VI, conferinţa anuală de inteligenţă artificială şi automatizare a companiei desfăşurată la Las Vegas, că speră să fie o sursă de inspiraţie pentru tinerii IT-şti români.

„Sper să fiu o sursă de inspiraţie pentru toţi tinerii IT-şti din România. Astăzi, UiPath este tot o rachetă, dar nu mai tremură ca la plecare, în 2016-2017, acum este stabilă”, a spus Daniel Dines pentru Ziarul Financiar.

În primul său interviu video, la ZF Live la Ziarul Financiar, în aprilie 2017, Dines spunea că organizaţia pe care o conducea era ca o rachetă care „decolează şi tremură din toate încheieturile”.

Compania a crescut în 10 ani de la afaceri de circa 1 milion de dolari în 2012-2013 la 1,1 miliarde de dolari anul trecut, deci de 1000 de ori în 10 ani şi se aşteaptă anul acesta la vânzări de 1,2 miliarde dolari. UiPath a crescut pe valul RPA – robotic process automation, adică eficientizarea activităţilor din companii prin roboţi software, dar la Forward VI mottoul a fost „IA at work” – inteligenţa artificială la lucru.

Într-un speech ţinut în faţa a 4000 de oameni, Daniel Dines a evocat cu emoţie începuturile companiei.

„Împlinim chiar în aceste zile 10 ani de când am convins primul client cu soluţia noastră de RPA, Studio. Eram o firmă foarte mică de IT, cu 10 oameni. Pusesem pe piaţă această soluţie în martie 2013 şi de fapt ne gândeam că este ultima încercare de a creşte. Dacă nu ne ieşea, ne-am fi găsit nişte joburi frumoase şi gata. Însă în octombrie 2013 am primit un telefon din India şi am fost întrebaţi cum ne comparăm cu un mare furnizor de RPA, dar de care noi nu auzisem, Blue Prism. Am decis să trimit o echipă în India să vadă ce putem livra clientului şi de aici a început totul”, a povestit Dines pe scenă.

Un alt moment cheie a fost, în evoluţia companiei, decizia de merge în Japonia la invitaţia unei mari bănci, SMBC, cu active de sute de miliarde de dolari, pentru a prezenta produsul companiei.

„În ianuarie 2017 eram în Singapore şi am primit invitaţia de a merge şi de a susţine personal produsul nostru în  faţa conducerii băncii japoneze. Am spus de ce nu? Am decis imediat să schimb biletele de avion. Chiar voiam să merg în Japonia, pentru că eram fascinat ca adolescent de cultura japoneză după ce am citit Shogun (o carte de James Clavell despre aventura unui englez în Japonia cu mare succes în România în anii 80-n.red). Apoi am trimis şase oameni în Japonia. Experienţa de lucru cu SMBC ne a adus apoi ca şi clienţi mari bănci ale lumii”, a mai povestit Dines, într-un stil destul de neobişnuit pentru asemenea conferinţe de business, dar în care se vede prin toţi porii plăcerea şi priceperea moldovenilor de a povesti.

Daniel Dines este din Oneşti, un oraş din estul României apropiat de Bacău, a terminat Facultatea de Matematică, secţia Informatică,a a Universităţii Bucureşti, a plecat în 2000 să lucreze în Statele Unite, la Microsoft, de unde s-a întors însă după câţiva ani şi a înfiinţat firma care astăzi a devenit o putere mondială în automation.

„Cred că valoarea principală a companiei noastre pleacă de la modul cum am intrat pe piaţă, cu modestie (humility - în engleză). Am făcut totul pas cu pas, învăţând de la toţi”, a spus Dines pe scenă.

UiPath este prima companie fondată în România care a ajuns la acest nivel. Conferinţe similare ca amploare sunt ţinute la Las Vegas, San Francisco sau New York de mari companii precum Oracle, Microsoft sau Dell, giganţi mondiali ai IT-ului. Obiectivul acestora este de a aduce împreună parteneri, clienţi, management-ul, angajaţii, diverşi experţi pentru a prezenta noile produse şi a contura tendinţele.

Firma are peste 1000 de angajaţi la Bucureşti, implicaţi puternic în conceperea şi dezvoltarea produselor. Pe holurile MGM, un complex hotelier gigant unde s-a desfăşurat conferinţa, se vorbea de fapt la fel de mult în română ca în engleză.

Compania a trecut de la RPA la automatizare şi acum pariază pe inteligenţa artificială.

„Dacă inteligenţa artificială este creierul, automatizarea este corpul prin care acesta execută mişcările de care are nevoie”, a definit Dines modul în care vede creşterea companiei în viitor pe baza noilor instrumente apărute de AI(artificial intelligence) în ultimul an.

De fapt, mulţi se întreabă dacă noile tehnologii de inteligenţă artificială vor include automatizarea ca şi soluţie, făcând-o nerelevantă, însă Daniel Dines şi alţi şefi ai companiei au insistat că IA este un accelerator pentru automatizare, insistând pe această metaforă a creierului ca AI şi a corpului ca proces în sine de automatizare.

UiPath îşi asumă atât prin RPA, care acum nu mai este aproape deloc amintit, cât şi prin automatizare şi IA să accelereze şi să uşureze munca birocratică din companii. Firma are peste 10.000 de clienţi la nivel mondial, centre de dezvoltare software şi de vânzări în toată lumea, mulţi din clienţi fiind companii din Top Fortune 500.

„UiPath are o arhitectură foarte puternică, iar produsul este foarte versatil, asta ne-a atras la această firmă. Astăzi cumpărăm de 10 ori mai mult pe an de la UiPath faţă de anul începerii colaborării, în 2017. AI va accelera automatizarea şi va face această companie şi mai puternică”, a spus pentru Ziarul Financiar Kei Yamamoto, presedinte al SMBC Value Creation, banca japoneză pe care s-a bazat explozia fulgerătoare a vânzărilor UiPath după 2017.

După discuţia cu primul client mare, banca japoneză, Daniel Dines l-a adus pe scenă pe un client american, un gigant al logisticii, care a văzut anul trecut în Vegas la Forward V una din soluţiile UiPath de optimizare a managementului documentelor din interiorul companiei şi a decis imediat să o adopte.

Firmele mari, cu mii de angajaţi, sunt sufocate de proceduri birocratice, de transferat date dintr-un fişier în altul  -spre exemplu din facturi în programele de contabilitate precum SAP – şi sunt interesate enorm de orice posibilitate de optimizare a acestor munci repetitive.

UiPath a venit pe această piaţă cu un puternic instrument de Computer Vision – adică un software care „citeşte” ce scrie pe ecranul calculatorului iar apoi prin tehnologia RPA are loc procesul dorit – de transfer al unor informaţii dintr-un format în altul.

Dacă acesta este începutul, pe baza AI şi machine learning firma spune că puterea de a înlocui omul în procesele de căuta, de a înţelege documente, de a transfera date, de a construi fişiere, de a genera texte, tabele sau chiar prezentări va fi enormă.

UiPath a lansat la Las Vegas Autopilot, un instrument care practic pune la treabă inteligenţa artificială pentru a citi şi înţelege documente şi pentru a extrage informaţiile necesare în formatele necesare şi pentru a răspunde chiar la întrebări despre conţinutul documentelor.

„Acest produs democratizează puterea automatizării, care în viitor nu va mai fi doar apanajul IT-ştilor. Rezolvă probleme pentru oamenii care ştiu ce vor, dar nu ştiu cum să automatizele procesul de lucru”, a explicat Alexandru Roman, principal product manager UiPath Autopilot.

De asemenea, nu este uitat domeniul de unde a început totul, şi anume automatizarea procesului de creare şi testare software.

„În piaţă sunt multe produse de testare aşa-numite legacy (învechite – n.red). Cu noul produs Test Suite automatizăm testarea de software cu ajutorul AI. Este o piaţă de la care aşteptăm rezultate bune”, a explicat Alina Capotă, manager technology services, UiPath Test Suite.

Iar ideea este ca şi persoanele fizice să beneficieze de aceste instrumente. De exemplu, ai de copiat datele din paşaport într-un formular. UiPath lucrează acum la un produs. Clipboard AI, care va fi lansat în primăvara anului următor, care va ajuta oamenii să completeze automat aceste câmpuri.

„Orice acţiune la un computer poate fi descompusă în trei paşi: extract, transform, load (extragere de date, transformare de date, încărcare de date – n.red), aşa numitul ETL. Noi venim cu un Copy Paste inteligent care ne va uşura viaţa”, spune Cosmin Voicu, principa, product manager, responsabil pentru Clipboard AI.

La eveniment au participat clienţi, angajaţi şi specialişti dar au avut standuri şi firme partenere ale UiPath din toată lumea, care folosesc licenţele companiei pentru a instala soluţii de automatizare la clienţi.

Printre aceştia s-au numărat şi două firme româneşti, Druid, care dezvoltă soluţii de automatizare pe baza licenţelor UiPath şi Future Work Force, firmă din grupul Arobs specializată în implementări de RPA şi AI în România, Marea Britanie şi SUA, de asemenea partener UiPath.

„Suntem prezenţi a doua oară la acest eveniment, am crescut împreună cu UiPath. Am venit pentru că ţintim piaţa americană”, a spus Voicu Oprean, fondator şi CEO al grupului Arobs, care se îndreaptă spre afaceri de 100 milioane de euro.

Ce se va întâmpla însă până la urmă? Cum se va mai face deosebirea dintre inteligenţa artificială şi cea umană?

„Doar oamenii pot face diferenţa între adevărat şi fals, asta ne face umani. Inteligenţa artificială nu ne va ajuta să facem diferenţa între adevarat şi fals, între bine şi rău. În era inteligenţei artificiale, va trebui dovedit ceea ce este adevărat şi ceea ce nu este adevărat. În drumul fundamental al speciei umane, doar adevărul este cel care ne-a adus progresul. Să ne vedem peste 10 ani la al nivel!”, şi-a încheiat speechul Daniel Dines.

Cu 4.000 de angajaţi din care 1.000 în România şi alte sute de români implicaţi în companie în diversele centre din lume, UiPath a avut vânzări de 1,1 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 31 ianuarie 2023 şi se aşteaptă la vânzări de 1,2 miliarde de dolari anul acesta. Firma declară 400 milioane de euro afaceri pe România, iar creşterea sa pe piaţa locală a influenţat inclusiv creşterea PIB, dată fiind valoare adăugat mare a sectorului şi magnitudinea sa. Compania a trecut pe net cash-flow pozitiv de trei trimestre, a micşorat pierderile şi se pregăteşte să intre pe profit. După o scădere accentuată în primul an de la IPO-ul de la New York Stock Exchange, când s-a listat la o capitalizare de aproape 40 mld $, acum capitalizarea este la circa 10 mld. $. Acţiunile au crescut cu 70% an la an, până la 17$.

UiPath este practic primul exemplu care arată că doar împreună în organizaţii creierele românilor pot construi valoare. Zeci de mii de români lucrează în IT în toată lumea, dar abia când apar astfel de companii valoarea lor ajunge într-adevăr la potenţial maxim. De altfel, UiPath a atras mulţi angajaţi români de la firme mari de IT din America sau alte ţări care au preferat să vină într-o firmă românească listată aflată în prima linie a dezvoltării de aplicaţi folosind cele mai noi tehnologii de inteligenţă artificială şi machine learning.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO