ZF 24

Dan Şucu, Mobexpert: România era o dictatură a producătorului în urmă cu 15 ani. În clipa de faţă clientul are mult mai multe drepturi pe care şi le exercită

Dan Şucu, Mobexpert: România era o dictatură a...

Autor: Ioana David

24.12.2013, 10:16 636

Dan Şucu, proprietarul grupului Mobexpert, cel mai mare grup din industria locală a mobilei, cu afaceri de 115 mil. euro în 2012, îşi aminteşte că în urmă cu 15 ani companiile alocau mai mult timp activităţilor birocratice decât celor de zi de zi care erau legate de clienţi, ceea ce s-a schimbat pe măsura ce România s-a apropiat de integrarea în UE.

“Erau atât de multe activităţi birocratice care te îngropau, erau atât de multe solicitări din partea tuturor ministerelor, agenţiilor, din partea tuturor activităţilor de toate felurile (…) Lucrurile s-au simplificat începând cu 2002-2003 şi pe măsura ce România mergea spre o aderare către comunitatea europeană. În momentul de faţă atenţia pe care o poţi da clientului, cel care cu adevărat decide dacă eşti sau nu mai eşti acolo maine, este cea care este primordiala. Aceasta este diferenţa”, a afirmat Şucu.

Şucu, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali, a vorbit într-un interviu video acordat ZF în cadrul campaniei ZF 15 ANI  despre principalele transformări prin care a trecut economie în ultimii 15 ani, despre aşteptările pentru anii următori, despre produsele create în România nu doar fabricate aici  şi despre adaptarea la noua realitate economică.

În urmă cu 20 de ani, Şucu a pus bazele Mobexpert, grup care astăzi realizează cele mai mari rulaje din piaţa de mobilă, şi care operează o reţea de peste 30 de magazine dar şi nouă fabrici.

Cum s-a schimbat faţa businessului românesc după integrarea în Uniunea Europeană

Omul de afaceri, care la începutul anilor 2000, a mizat pe magazinele de mobilă de mari dimensiuni, fiind primul retailer din această industrie care aducea un astfel de concept în România, este de părere că retailul este o competiţie “cât se poate de dură”, cu un număr mare de operatori în care fiecare încearcă să facă în fiecare zi să facă mai bine un lucru pe care l-au făcut în ziua anterioară.

“Dacă înainte consumatorul nici măcar nu se aştepta să fie respectat, venind dintr-o epocă în care respectul nu era un cuvânt care conta cu adevarat, în momentele de faţă având în vedere că nu se întâlneşte cu respect în interacţiunea nici cu instituţiile statului, nici dacă se duce la doctor, nici dacă se duce la judecătorie, nici dacă se duce să reclame ceva în alta partă, doreşte să simtă că este respectat. Este o fereastră de oportunitate pentru retailerii care înţeleg solicitarea clientului (…)”.

Antreprenorul recunoaşte că este extrem de implicat în tot ceea ce înseamnă partea executivă a businessului său şi intenţionează să păstreze această linie cel puţin în următorii cinci – şase ani.

“Urăsc ideea în care se vorbeşte despre o criza. Nu este o criză. Este o nouă realitate, iar faptul că ai reuşit într-o anumită realitate, într-un anumit climat ar trebui să te ajute să-ţi dea încrederea că poţi reuşi şi în climate de altă natura. (…) Schimbarea este o oportunitate întotdeauna. Un antreprenor este mai puţin pregătit pentru stabilitate, pentru liniaritate (…)”.

În opinia proprietarului Mobexpert, grup care care are şi activitate de export, piaţa regională este cea mai importantă pe care activează, aceasta fiind şi motorul de creştere pentru perioada următoare.

“Nu suntem o ţară bogată şi ar trebui să o ştim. Atâta timp cât încercăm să ne folosim doar muşchii, nu putem să ieşim din starea actuală dacă nu ne folosim şi creierul. Nu putem să plecăm de la premisa că suntem o ţară doar de oameni, de lucrători ci şi o ţară de creatori. Avem obligaţia să creăm în România nu numai să producem în Romania. (…) Atâta timp cât lucrezi în lohn pentru export, lucrul acesta nu are cum să-ţi aducă prosperitate. Îţi aduce un loc de muncă, un trai dar nu prosperitate.”.

Mobexpert a crescut odată cu economia, ajungând de la 94 mil. euro în 2003 la un maxim de 169 mil. euro în 2008, pentru ca apoi să resimtă scăderea consumului, iar anul trecut afacerile să fie de 115 mil. euro.

Spre deosebire de alte companii de talie mare din retail care au au fost nevoite să-şi închidă din magazine şi să-şi restructureze businessul în ultimii ani astfel încât să se adapteze noilor condiţii economice, la nivelul Mobexpert nu au fost luate astfel de decizii. Mobexpert a închis un singur magazin, anul trecut, în Berceni, însă a deschis altul la Oradea.

Din 2009 au început scăderile pe piaţa internă de mobilă, care nu s-au oprit nici în prezent. În aceste condiţii, Şucu s-a concentrat schimbarea gamelor din magazine, pe extinderea spaţiului alocat decoraţiunilor, pe mobila de grădină, dar şi pe diferite servicii în magazine, astfel încât să reuşească să întoarcă trendul de scădere.

 La mijlocul acestui an, Şucu spunea că magazinele din provincie recuperează mai rapid ca cele din Bucureşti, dar şi acestea sunt departe “de ceea ce ar trebui să fie”.

Ce predicţie are Şucu pentru următorii cinci ani?

“În cinci ani de zile, zona informatică îşi va desăvârsi practic prevalenţa faţă de zona de producţie propriu-zisa, clientul îşi va impune punctul de vedere în totalitate, va dori ca absolut tot ce se află în casa lui să fie personalizat, va dori să fie cunoscute preferinţele lui, va aştepta ca atunci când intră într-un magazin să ştie că vine, să fie întâmpinat pe nume iar produsele pe care le-a solicitat şi pe care ar dori să le vadă să fie pregătite deja şi uşor disponibile pentru el. Timpul lui va fi din ce în ce mai valoros (…)”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO