ZF 24

Dacă schimbăm atât de des conducerea companiilor de stat, niciodată nu vor avea performanţă economică

Dacă schimbăm atât de des conducerea companiilor de...
17.02.2014, 17:23 358

Despre (in)consecvenţa

…Sau de ce trebuie sa imprumutam macar a 10-a parte din perseverenta japonezilor

 

Am aflat de curand o poveste care exemplifica foarte bine atitudinea extrema pe care o au japonezii cu privire la datorie si consecventa cu care isi urmaresc obiectivele. Este vorba de un locotenent japonez din al doilea razboi mondial al carui ultim ordin primit de la superiorul sau intr-o insula din Filipine a fost de a ramane pe pozitii si a rezista cu orice pret pana la noi ordine. Ofiterul (Hiroo Onoda) a rezistat!…aproape 30 de ani…pana in 1974, cand descoperit fiind de un student pasionat de fotografie, tot nu a vrut sa paraseasca insula pana cand fostul superior nu a venit personal sa ii confirme ca razboiul se terminase si era achitat de indatorirea sa. Povestea poate parea hilara si stupida pentru noi, dar in Japonia omul a devenit un erou, un simbol al datoriei, onoarei si devotamentului fata de valorile traditionale japoneze pe care multi le credeau uitate. Iar una dintre aceste valori – atat de evidenta in acest caz – este consecventa.

Se pot gasi multe explicatii pentru succes, insa oricum am privi lucrurile, consecventa este cruciala in obtinerea oricarei performante – iar in economie si afaceri este absolut vitala. In sprijinul acestei afirmatii voi prezenta in cele ce urmeaza cateva observatii concrete.

Un studiu efectuat in anul 2013 si publicat in Harvard Business Review identifica o corelatie directa intre lungimea mandatului unui director general (CEO) si performanta companiilor, masurata in acest caz de randamentele actiunilor pentru investitori. Studiul, realizat de o echipa de cercetatori condusa de profesorul Xueming Luo de la University of Texas din Arlington, are in vedere 356 de companii americane pe o perioada de 10 ani. In urma analizei, a reiesit ca durata daca vreti «ideala» a mandatului de director general este de minim 4,8 ani. Aceasta durata pare a maximiza rezultatele relatiilor angajat-companie si companie-clienti, elemente care conduc apoi la performante superioare pentru investitori.

Avand acest studiu in minte, am analizat apoi lungimea mandatelor de director general al celor mai mari companii romanesti de stat (am avut in vedere 11 companii cheie de stat dintre cele mai mari 20 de companii din portofoliul public – din sectorul de transporturi si energie). Durata medie a mandatelor de conducere a acestora a fost in ultimii 5 ani de 1,3 ani (adica 15 luni). Aceasta medie poate parea foarte scurta, dar este de fapt chiar ridicata de cateva exceptii (nu multe, date de vreo 2-3 mandate mai lungi), mediana fiind de fapt mai joasa, de numai 0,9 ani (11 luni!).

Astfel, chiar lasand la o parte nenumaratele scandaluri si interferente politice, numai privind aceste 2 cifre (1,3 ani vs. 4,8 ani) putem trage concluzii relevante. Asa cum si intelepciunea populara o reflecta («schimbarea sefilor, bucuria nebunilor») oricarei companii ii scad semnificativ sansele de a fi performanta in conditiile in care conducerea i se schimba la intervale de timp de nici macar un an. Chiar lasand la o parte studiile precum  cel mentionat, un minim de bun simt si logica in afaceri ne arata ca ciclul minimal al unei conduceri este de 3-5 ani. Primul an este de acomodare, acumulare de informatii, intelegerea culturii organizationale, stabilirea de obiective, elaborarea unui plan strategic de atingere a acestora si aprofundarea implicatiilor operationale. Al doilea an presupune demararea planului de implementare operationala si ajustarea lui din mers, pentru ca de-abia in anul al treilea sa se vada roadele si efectele complete ale masurilor decise in primul an. In consecinta, evaluarea corecta a unui manager (bineinteles lasand la o parte situatiile exceptionale) nici macar nu se poate realiza in mod obiectiv inaintea acestui interval.

Care ar fi morala? Cat timp tot schimbam conducerile intreprinderilor de stat atat de des, performanta economica poate fi exclusa din start; iar prin aceste schimbari rapide statul lasa impresia ca de fapt nici nu cere aceasta performanta…Caci in definitiv nu trebuie sa perseveram 30 de ani cum a fost cazul eroului amintit; poate imprumutam insa macar a zecea parte din consecventa japonezilor, sa ajungem si noi la 3 ani…

Codruţ Pascu este Managing Partner al Roland Berger

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO