ZF 24

Cum se clasează la nivel european maşinile produse în România. B-Max şi-a încheiat cariera pe locul 2 înainte de a fi eliminat, Duster rămâne în afara podiumului, dar are cel mai bun an

Cum se clasează la nivel european maşinile produse în...

Autor: Bogdan Alecu

23.02.2018, 16:44 1972

Trei din cele patru modele de automobile produse în România la Mioveni şi Craiova au încheiat anul 2017 în top zece cel mai bine vândute pe segmentul lor, potrivit statisticilor Jato Dynamics şi ale producătorilor centralizate de left-lane.com.

În segmentul monovolumelor mici Ford B-Max a urcat anul trecut direct pe locul doi la nivel euro­pean după ce Opel Meriva a scăzut cu 45%, la mai puţin de 27.000 de maşini. De asemenea, şi producţia mo­delului Opel Meriva a fost oprită anul trecut după ce a fost înlocuit de Crossland X.  Ford B-Max a crescut cu 7% în 2017, la aproape 43.400 de maşini, însă întreg segmentul monovolumelor mici s-a prăbuşit cu 26% în 2017, la 225.000 de unităţi, pe măsură ce singurul model de volum rămas încă în producţie este Fiat 500L asamblat în Serbia.

În total, producţia lui B-Max a crescut cu 9% în primele nouă luni ale anului trecut, la aproape 40.100 de maşini, pe măsură ce americanii au produs la Craiova maşini în primele nouă luni pentru a acoperi cererea din întreg anul. Producţia lui B-Max a încetat în septembrie anul trecut, pentru ca din octombrie să intre pe linia de asamblare noul Ecosport, SUV-ul de clasă mică ce are misiunea de a duce producţia uzinei din Craiova peste pragul de 100.000 de maşini, pentru prima dată în istoria sa.

Până acum nici Oltcit, nici Daewoo şi nici Ford nu au reuşit performanţa de a se apropia sau de a depăşi pragul de 100.000 de unităţi, însă americanii ar putea livra anul acesta circa 120.000 de maşini Ecosport datorită cererii foarte mari pe segmentul SUV-urilor mici.

Pe segmentul maşinilor de teren de clasă mică, Dacia Duster ocupă cea mai bună clasare – locul patru în topul celor mai bine vândute modele, poziţie pe care a înregistrat-o şi în anul anterior.   

Mai mult, vânzările SUV-ului produs la Mioveni au urcat cu 4% anul trecut, la aproape  146.000 de maşini. Producţia sa a urcat anul trecut la aproape 205.600 de unităţi.

Pentru prima dată în istoria uzinei Dacia de la Mioveni, Duster devine pri­mul model din gama mărcii autoh­tone care a înregistrat într-un singur an o producţie de peste 200.000 de unităţi, potrivit estimărilor ZF făcute pe baza datelor Asociaţiei Constructorilor de Auto­mobile din România (ACAROM).

Producţia este puternic susţinută atât de cererea pentru vechiul model, cât şi pentru cea de-a doua generaţie, ce va fi lansată la nivel european luna aceasta, iar uzina accelerează pentru a livra maşini pe stoc către dealeri.

Luând în calcul un preţ mediu de 15.000 de euro cu TVA, valoarea pro­duc­ţiei a trecut de 3 miliarde de euro în 2017 şi va urca la peste 18 miliarde de euro în cei şapte ani „de carieră”.

Miza este cu atât mai mare cu cât Duster este cel mai scump şi complex model produs sub brandul Dacia şi este asamblat exclusiv la Mioveni, fiind în prezent singurul automobil din gamă ce nu este asamblat şi în Maroc.

În clasa mică, segment ce a urcat în Europa cu numai 2% în 2017, cele mai bine vândute modele se apropie de sfârşitul carierei.

Clio şi-a consolidat poziţia de lider, cu aproape 321.000 de maşini, urmat de VW Polo şi Ford Fiesta. Tot aici Sandero, care la începutul anului a venit pe piaţa vest-europeană cu versiunea restilizată, a scăzut pe locul opt pe fondul încetinirii în trimestrul al patrulea al anului trecut, cu un volum de 195.000 de maşini vândute, în urcare cu 16% faţă de perioada similară a anului trecut, depăşind inclusiv Skoda Fabia, lansată la începutul lui 2015 pe piaţa europeană.

Logan se clasează abia pe locul 14 în clasa mică, cu un volum de 54.000 de maşini, în creştere cu 6%, suficientă pentru a câştiga o poziţie depăşind Ford Ka Plus. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO