Eveniment

Criza financiara si importurile second-hand dau piata auto inapoi cu 4 ani

28.10.2008, 18:20 68

"Intre 2004 si 2007 piata auto s-a dublat iar dupa aceasta crestere trebuie sa urmeze o perioada de consolidare, reprezentata de 2008. In 2009 credem ca piata va urma o scadere de 11,5% care o va duce aproape de 300.000 de automobile comercializate", a declarat Franois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia, in cadrul conferintei Mediafax Talks about Auto Industry, organizata de Mediafax in parteneriat cu APIA, cu sprijinul Dacia, Renault, Allianz Tiriac, Campulung Industrial Park, BCR Asigurari.

Scaderea anuntata de Fourmont ar aduce piata auto aproape de nivelul din 2006, cand vanzarile au ajuns la mai mult de 297.000 de autovehicule.
Potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) in primele trei trimestre ale anului au fost importate cu 98,5% mai multe automobile rulate (168.000 de unitati), cea mai mare parte fiind adusa din pietele vestice in ultimele trei luni.
In acelasi timp piata autovehiculelor noi s-a apreciat cu 2,6%. Brent Valmar, vicepresedintele APIA a precizat ca aproape 70% din masinile second-hand au fost importate din Germania, urmatoarea tara in clasament din Franta, cu 5%. "Dacia exporta aproape 70% din productie in mai mult de 50 de tari si ne asteptam ca nu toate aceste piete sa fie in criza. Astfel, expunerea noastra este limitata", a spus Fourmont. Automobile Dacia a anuntat ca si-a redus tinta de productie pentru acest an cu circa 50.000 de unitati, de la tinta initiala de 310.000 - 320.000 de masini, in urma scaderii cererii, pe fondul crizei financiare. Cele 50.000 de automobile care nu vor mai fi asamblate in acest acest an valoreaza, la un pret unitar de vanzare de 8.500 de euro, 425 de milioane de euro.
"Dacia va avea o productie planificata de 260.000 - 270.000 de unitati in 2008", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. Automobile Dacia a anuntat saptamana trecuta ca va intrerupe productia la uzina de la Mioveni in zilele de 30 si 31 octombrie, precum si pe 13 si 14 noiembrie, pentru a adapta programul de fabricatie la cererea comerciala. In ianuarie 2008, uzina de la Mioveni a ajuns la o cadenta de 1.300 de vehicule pe zi, nivel maxim pentru istoria uzinei. Avand in vedere cadenta comunicata de Dacia, intreruperea productiei in cele patru zile inseamna un minus de 5.200 de unitati.
Stroe a adaugat ca un alt factor al reducerii vanzarilor il reprezinta inasprirea conditiilor de creditare, ceea ce reorienteaza o parte a consumatorilor catre masini noi din segmentul de pret low-cost.
Astfel, la nivelul anilor 2012-2013 vanzarile de automobile cu un pret sub 10.000 de euro vor ajunge la 18 milioane de unitati.
Tot in 2012, potrivit datelor APIA si ACAROM (Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania), piata auto locala va ajunge la vanzari de 420.000 de autovehicule, urmand sa inregistreze ritmuri de crestere mai reduse in anii urmatori.
Pentru 2008, vicepresedintele APIA Brent Valmar, a estimat ca cifra de afaceri a sectorului auto local va fi de 11,5 miliarde de euro, ceea ce reprezinta 9,5% din PIB.
"Pentru anul 2008 am estimat o cifra totala a industriei auto, de la componente la activitatile de service, de 11,5 miliarde euro, iar contributia industriei la bugetul de stat va fi de 2,14 miliarde euro din TVA si 147 milioane euro din impozitul pe profit", a spus Valmar. El a mentionat faptul ca in industria auto locala numarul angajatilor direct productivi trece de 200.000, iar scaderea pietei auto, cauzata de criza financiara si importurile de automobile rulate, are un impact direct proportional asupra fortei de munca ocupate. Astfel, in conditiile in care vanzarile de automobile noi ar scadea cu 5%, numarul angajatilor din industrie s-ar reduce cu 7.500.
Potrivit reprezentantilor industriei prezenti la seminarul Mediafax Talks about Auto Industry, nu se prevad inca concedieri de angajati, insa in perioada urmatoare companiile vor fi mai prudente in ceea ce priveste investitiile si cheltuielile.
"Nu avem cum sa scapam de criza economica adusa de criza financiara si trebuie sa fim extrem de inteligenti. S-ar putea sa asistam la micsorarea vitezei investitiilor noi dar nu cred ca angajatorii din auto vor sa mareasca numarul salariatilor in acest moment ci mai degraba sa pastreze locurile de munca pe care le au", a spus Stroe.
Vicepresedintele ARIS, Monica Barbuletiu a declarat ca majoritatea investitiilor atrase vor fi realizate, iar cea mai mare parte va fi consemnata de furnizorii Ford, care
s-au angajat la investitii de 1 miliard de euro in facilitati de productie in decurs de doi ani.
Brent Valmar spune ca sunt posibile chiar noi angajari. "Nu luam in calcul inghetarea angajarilor si vom recruta in continuare oamenii de care avem nevoie, insa cu o viteza mai mica decat pana acum. Am in vedere o limitare a numarului efectiv de masini inmatriculate in cadrul Porsche Romania, de la 170 in prezent la circa 100 unitati. Cu alte cuvinte, generozitatea pe care am aratat-o pana acum in a pune la dispozitia angajatilor masini va fi diminuata", a spus Valmar.
Romania ar putea inmatricula anul viitor circa 500.000 de autovehicule second-hand, fata de nivelul de 300.000 de unitati estimat pentru 2008, a declarat directorul tehnic al Registrului Auto Roman (RAR), Flavius Campeanu.
"Estimarile pentru anul viitor, de 500.000 de masini inmatriculate, se bazeaza pe faptul ca majoritatea muncitorilor romani plecati in UE aduc de acolo vehicule. Nordul tarii este asaltat de astfel de vehicule", a spus Campeanu. El a mentionat ca masinile respective sunt cumparate la preturi de 200-500 de euro bucata.
 
Stroe: Taxa auto si criza financiara distrug producatorii mici de componente auto
Efectele crizei financiare mondiale si ale taxei auto se resimt si la nivelul businessului furnizorilor de componente auto care nu au capacitate de cercetare si dezvoltare de produse noi si nici nu se pot adapta rapid la noile conditii. Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia si presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), a declarat ca pe plan local activeaza 400 de producatori de componente auto. "Reteaua de furnizori pentru industria auto este formata din 400 de firme, din care 300 sunt de rang 2 si 3 (in functie de nivelul de integrare a produsului final - n.r.). Ei sunt cei mai grav afectati de criza economica si pot disparea", a declarat Stroe. Cifra de afaceri a celor 400 de furnizori auto de pe piata a fost apreciata la 8 mld. euro in acest an. Furnizorii de componente auto de prim rang sunt reprezentati in majoritate de filiale locale ale unor producatori internationali si care exporta mare parte din productie. Aceste companii dispun de o capacitate ridicata de adaptare in conditii de criza dispunand de departamente bine organizare de cercetare, dezvoltare si marketing. "Furnizorii de rang 2 sunt mijlocii, majoritatea locali, si dispun de o capacitate medie de a concepe si asimila fabricatia de produse noi. Cei de rangul 3 insa sunt companii locale mici care nu au aceasta capacitate si sunt condamnati sa dispara", a spus Stroe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO