ZF 24

Creşterea pieţei de publicitate online pentru publisherii locali, de cinci ani o „fata morgana“. În 2010 piaţa era de 26 mil. euro, astăzi este la 25 mil. euro

Creşterea pieţei de publicitate online pentru...

Autor: Luiza Chiroiu

08.06.2015, 13:32 812

Publisherii locali vor încasa  din pu­blicitatea online în acest an circa 25 mili­oane euro, în creştere cu 9% faţă de 2014, însă suma este în continuare mai mică decât cea încasată în 2010, şi anume 26 milioane euro, ara­tă studiul Media Fact Book, realizat de Initiative Media, parte a Interpublic MediaBrands. Astfel, tot potenţialul care se prevedea în 2010 pentru publisherii locali în online s-a dovedit o fata morgana, pentru că toată creşterea a mers către cei trei mari: Google, Facebook şi Yahoo.

Per ansamblu, piaţa de publicitate din România a crescut anul trecut cu 2,6% faţă de 2013, la 313 mil. euro, şi dă semne  de revenire, după ce în ultimii şase ani s-a confruntat cu scă­deri importante din cauza crizei financiare. „În 2014, pia­ţa de media a început din nou să crească, după câţiva ani de scă­dere, urmaţi de o perioadă de stagnare. Deşi procentele par mici în compa­raţie cu anii de boom, aceasta este o creştere sănătoa­să, în acelaşi ritm cu indicatorii economici de consum care o determină“, a spus Alexandra Olteanu, managing director la agenţia Initiative Media, parte a grupului Interpublic MediaBrands.

Cea mai mare parte din bugetele pentru publicitate ale companiilor se duce în continuare către televiziune. Cu o cotă de 63% din piaţă, veniturile din publicitate ale posturilor TV au urcat anul trecut cu 3%, la 198  mil. euro, iar acest trend ascendent va continua şi în acest an, potrivit estimărilor Initiative Media.

Cota pieţei de publicitate online a crescut cu un procent anul trecut, la 17,4%, cea mai mare parte (56%) fiind însă în mâinile Google, Facebook şi Yahoo.

„Noi spunem că s-a stabilizat ponderea publisherilor locali anul trecut, ceea ce e chiar bine, şi cred că aşa este şi în 2015“, a afirmat Olteanu.

Alexandra Olteanu, managing director la agenţia Initiative Media, parte a grupului Interpublic MediaBrands: Trendul de creştere se va menţine şi în 2015, principalul motor fiind creşterea economică ce începe să se simtă şi la nivelul consumului.

 

Gigantul american Google este principalul jucător de pe această piaţă, cu o cotă de 45% şi venituri estimate la aproape 23 milioane euro anul trecut. Facebook a crescut anul trecut în România şi, cu o cotă de 7%, a încasat venituri de circa 3,5 mil. euro din publicitate. Yahoo este estimat la 4% cotă.

Piaţa de publicitate radio s-a menţinut relativ stabilă anul trecut, cu o cotă de aproape 6% şi investiţii similare celor din 2013, în timp ce sectorul outdoor a scăzut uşor şi ca pondere, la 8,7% de la 9,1%, şi ca investiţii.

Piaţa de publicitate va continua să crească şi în acest an, estimările indicând un avans de 3% pentru acest an, la 322 de milioane de euro. „Trendul de creştere se va menţine şi în 2015, principalul motor fiind creşterea economică ce începe să se simtă şi la nivelul consumului“, a afirmat Olteanu.

 

Companiile din telecom au fost anul trecut cel mai mare investitor în publicitate

Companiile din telecomunicaţii şi IT au cheltuit anul trecut 50 milioane euro pentru publicitate, potrivit raportului Media Fact Book, rebranding-ul Cosmote şi Romtelecom sub umbrela Telekom reprezentând una dintre cele mai mari investiţii în acest sens.

Pe locul doi s-au situat companiile din domeniul sănătăţii, cu investiţii de 36 milioane euro în publicitate, în timp ce segmentul de produse cosmetice şi de igienă personală, liderul din 2013 al cheltuielilor cu publicitatea, a căzut până pe trei. Producătorii de cosmetice au redus nivelul investiţiilor în publicitate de la 38 milioane euro în 2013 la 32 milioane euro anul trecut. Retailerii, producătorii de bere, sectorul bancar, producătorii de electronice şi electrocasnice sau producătorii de ciocolată se numără şi ei printre cei mai mari investitori în publicitate în 2014.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO