ZF 24

Cine este Gruia Stoica. Povestea omului de afaceri care a dat 202 mil. euro pe CFR Marfă şi a ajuns să controleze două treimi din transportul feroviar de marfă din România

Cine este Gruia Stoica. Povestea omului de afaceri care a...
29.01.2014, 18:37 4365

Omul de afaceri Gruia Stoica, care îşi are originile în localitatea Toflea (jud. Galaţi), şi-a clădit un business de sute de milioane de euro în industria căilor ferate. El  este proprietarul grupului Grampet, care include Grup Feroviar Român, ce operează cu 9.500 de vagoane şi 225 de locomotive.

Compania GFR, cu care a câştigat pachetul majoritar al CFR Marfă, este cele mai mare transportator privat de marfă pe calea ferată, cu aproape 2.500 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 813 mil. lei (183 mil. euro) şi un profit de 28,8 mil. lei (6,5 mil. euro). Compania deţine 22,3% din piaţa de transport feroviar de marfă, potrivit ultimelor date disponibile.

GFR este deţinută cu un pachet de 50,45% de Grampet SA, cu 26,1% de Vasile Didilă, cu 14,1% de Rapid Com (deţinută de Vasile Didilă) şi cu 9% de compania Turnoprest (deţinută de Vasile Didilă).

Printre clienţii GFR se mai numără Petrom, Lafarge, Dacia şi Mechel.

Pe piaţa de transport feroviar privat mai operează Servtrans şi Unifertrans şi alţi operatori.

În decembrie 2011, GFR a preluat vagoanele şi 350 de angajaţi de la Rompetrol Logistics (RPL), companie deţinută de KazMunaiGaz. Contractele de servicii de transport feroviar au fost încheiate pe o perioadă de trei ani, cu posibilitatea de prelungire cu încă doi ani. Transportatorul GFR a mai semnat un contract important în segmentul distribuţiei de carburanţi cu ruşii de la Lukoil.

În aprilie 2009, GFR încheia un contract pe trei ani de transport ţiţei şi gazolină pentru compania de stat Conpet Piteşti, valoarea contractului atribuit prin licitaţie deschisă fiind de 49 mil. euro.

Grupul Grampet mai include, pe lângă transportatorul feroviar de marfă Grup Feroviar Român, fabrica de reparaţii vagoane Remar Paşcani, Reva Simeria sau Turist Semenic. Mai mult, Grampet mai deţine participaţii majoritare la două firme de transport feroviar din Ungaria şi Bulgaria, Train Hungary, respectiv Bulgaria Railway Company, iar în urmă cu patru ani a achiziţionat 70% din principala companie de reparaţii şi construcţii de vagoane din Serbia, Zelvoz Smederevo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO