ZF 24

Cât reţine banca din banii intraţi în contul unui client: de la 1 leu la 22,5 lei pe operaţiune

Autor: Razvan Voican

15.07.2014, 13:04 18026
Un spot publicitar al unei mari bănci europene ridiculiza la un moment dat goana concurenţilor după taxe şi comisioane: clienţii ajungeau să plătească inclusiv pentru a li se deschide uşile să iasă din sucursală.
 
Băncile din România nu au ajuns până acolo, aerul condiţionat din agenţii este gratuit, însă au făcut paşi serioşi în încercarea de a-şi mări câştigurile din comisioane şi a compensa cât de cât căderea veniturilor din dobânzi.
 
Gradul de bancarizare rămâne foarte scă­zut în comparaţie cu statele europene dez­voltate, însă în loc ca serviciile financiare să devi­nă mai accesibile, tendinţa este inversă: de la deja cunoscutul comision de administrare a contului curent care a tot crescut în ultimii ani şi care poate crea sold negativ fiind aplicat in­di­ferent de sumă până la taxarea trans­fe­ru­rilor intra şi interbancare, serviciile băncilor nu sunt pentru oricine din punctul de vedere al cos­turilor.
 
Politica de tarifare încearcă să orien­teze piaţa spre tranzacţiile electronice şi spre pachete de produse şi servicii chiar dacă mulţi clienţi au încă prea puţină experienţă în relaţia cu băncile pentru a putea trece la un ni­vel mai sofisticat. Şi atunci ajung să fie taxaţi se­ver pentru că intră într-o sucursală să facă ope­raţiuni la ghişeu. Unii clienţi încă au difi­cultăţi în a accepta ideea că dacă îşi deschid un depozit la termen trebuie să achite lunar şi co­mi­sionul de administrare a contului curent afe­rent şi la fel de dificil de acceptat este taxarea su­melor care intră în contul unei persoane fizice, mai ales când este vorba despre salariu.
 
Operatorul sistemului electronic de plăţi Transfond reţine comision numai de la plătitor în cazul unei operaţiuni de plată standard, dar majoritatea băncilor găsesc justificat să-i aplice un comision de încasare şi beneficiarului, deşi „valoarea“ oferită clientului prin acest „servi­ciu“ este discutabilă.
 
Cât de discreţionar este acest tip de comision o arată diferenţele foarte mari de pe piaţă: pentru sume comparabile o bancă poate reţine de la beneficiarul plăţii 4 lei, iar alta 18 lei sau chiar 22,5 lei.
 
Teoretic, o bancă ar trebui să fie mulţu­mită când intră lichiditate în conturile pe care le administrează, însă goana după venituri îi determină pe bancheri să bage practic mâna în înca­sările clienţilor. Comisionul de admi­nis­tra­re a contului curent nu este aşadar aco­peritor şi pentru încasările interbancare în cont, cu anu­mite excepţii. Unele bănci precum BRD au ajuns însă să taxeze şi încasările pe circuit intra­bancar, respectiv venite din conturi des­chise tot la BRD, care sunt şi mai greu de justi­ficat. În mod bizar, la BRD încasările intra­ban­care în lei sunt taxate cu 2 lei/operaţiune, în timp ce încasările în valută sunt gratuite.
 
La nivelul băncilor cu poziţie relevantă pe piaţa de retail, clienţii au de „cotizat“ la coşul de venituri al bancherilor cu sume cuprinse între 1 leu şi 7 lei în momentul în care le intră în conturi sume cuprinse între 500 şi 50.000 de lei. Fericiţii care încasează peste 50.000 de lei trebuie să cedeze 18 lei dacă au cont la Banca Transilvania sau chiar 22,5 lei dacă sunt clienţi ai Bancpost. BCR se mulţumeşte cu 4 lei pe tran­zacţie indiferent de tranşa valorică, iar UniCredit Ţiriac Bank reţine numai 1 leu. Pentru ING Bank intrarea banilor în contul unui client nu poartă un cost distinct care să fie recuperat de la benefiar, comisionul la încasare fiind zero inclusiv la operaţiunile interbancare.
 
Mulţi clienţi încă au „revelaţii“ atunci când vine vorba decosturile pe care le implică relaţia cu o bancă, eforturile declarate ale in­dus­triei pentru creşterea gradului de infor­mare ne­având încă rezultate spec­ta­culoase. Dez­ba­terea privind aşa-numi­tele comisioane abuzive la credite a atras atenţia publicului asupra cos­turilor pe care le percepe o bancă, însă oda­tă ce producţia de credite s-a prăbuşit, ban­cherii au încercat să taxeze într-o măsură din ce în ce mai mare produsele şi serviciile de ba­ză, privite ca o sursă certă de câştiguri.
 
Cert este că veniturile băncilor sunt în ma­re suferinţă atât timp cât creditarea nu-şi revi­ne, iar procesul de reducere a costurilor gene­rale de operare ale unei bănci este încă de­parte de a produce efecte spectaculoase.
 
Rămâne de văzut cât de departe îşi pot permite bancherii să meargă cu povara comi­sioanelor pentru operaţiuni primare pentru a-şi creşte baza de venituri şi cum se conjugă politicile tarifare cu nevoia de atragere a unui număr cât mai mare dintre românii care încă nu au nici măcar cont curent şi care nu sunt încurajaţi să vadă beneficiile intrării într-o relaţie cu o bancă.
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO