ZF 24

Când devine şedinţa pierdere de vreme? „Dacă nu există un obiectiv comun şi dacă nu se ia o decizie, atunci e pierdere de timp“

Când devine şedinţa pierdere de vreme? „Dacă nu...

Autor: Adelina Mihai

17.04.2016, 10:31 2477

Şedinţele au ajuns o practică atât de frecventă în unele organizaţii sau departamente încât o parte dintre angajaţii care sunt nevoiţi să participe le consideră momente de coşmar din viaţa din corporaţie. Care sunt ingredientele unei şedinţe cu adevărat eficiente şi ce poate pierde o companie când şefii suferă de „mania“ şedinţelor?

Ideal ar fi ca o şedinţă să dureze maximum una sau două ore, spun spe­cialiştii. În cazuri mai rare, când se discută despre strategia companiei şi şedinţa are loc o dată pe an, aceasta poate avea o durată ce ajunge chiar şi la 1,5 zile, scrie revista Business Magazin (www.bmag.ro). În ceea ce priveşte pierderile pe care le pot aduce şedinţele inutile companiilor, acestea se traduc şi în scăderi în materie de: focus, claritate, motivare, devotament profesional al angajaţilor şi productivitate. „Am văzut, destul de frecvent, cazuri de şedinţe ineficiente şi am observat că acestea au repercursiuni în felul în care se conduce o organizaţie. Dacă nu există un obiectiv comun şi dacă nu se ia o decizie în urma unei şedinţe, atunci aceasta poate fi considerată timp pierdut“, admite Anca Georgescu Aladgem, membru în boardul Telekom şi fondator al companiei de consultanţă ChangeWorks - Center for Personal and Organisational Development. Din punctul său de vedere, pentru ca o şedinţă să fie utilă, participanţii trebuie să plece cu o serie de lucruri de făcut de acolo. Pregătirea şedinţei, o agendă clară a discuţiilor, stabilirea participan­ţilor şi a rolului lor în şedinţă şi identificarea concluziilor aşteptate în urma întâlnirilor sunt caracteristicile unei şedinţe de business eficiente, spun specialiştii. Cu cât este mai bine planificată, organizată şi condusă, cu atât şansele pentru o încheiere cu succes a unei şedinţe care să nu fie considerată inutilă sunt mai mari.

„Durata unei şedinţe depinde de scopul întâlnirii. Astfel, dacă avem o întâlnire de planificare strategică, aceas­ta va dura mai mult, dacă este vorba de o întâlnire de planificare operaţională, timpul se reduce etc. Personal cred în întâlnirile scurte, bine pregătite, bine comunicate, cu un scop clar şi cu audienţa potrivită. Când mă refer la o întâlnire scurtă am în vedere 30-45 de minute, adică timpul maxim de concentrare al unui adult“, explică Dan Burlacu, consultant la com­pania de training şi consultanţă în domeniul dezvoltării profesionale Ascendis.

Unele şedinţe, cum sunt cele de aliniere, sunt necesare, pentru că de multe ori apar probleme la limita dintre două departamente care trebuie clarificate, explică Anca Georgescu Aladgem.

„Pentru o şedinţă eficientă este foarte importantă agenda discuţiilor şi materialele discutate, care să fie precirculate. Dacă sunt prezentări Power Point cu 70 de slide-uri şi sunt 15 astfel de prezentări într-o şedinţă, aceasta se poate transforma rapid într-o o pierdere de vreme“, explică ea. Într-o şedinţă este, de asemenea, foarte important să fie la masă persoanele care trebuie. „Dacă lipseşte persoana considerată <guru> pe subiectul discutat, atunci şedinţa nu are rost“, mai spune Anca Georgescu.

În ceea ce priveşte frecvenţa şedinţelor, consultantul Ascendis spune că aceasta depinde de diverşi factori, cum ar fi tipul activităţii organizaţiei (dacă este, de exemplu, de retail, producţie, ori cercetare şi dezvoltare) sau de modelul de business (pentru că există organizaţii care lucrează foarte mult cu echipe interdepartamentale pe proiecte specifice, caz în care o întâlnire săptămânală pentru verificarea statusului este recomandată).

„Nivelul de dezvoltare al organizaţiei este un alt cadru ce poate dicta frecvenţa întâlnirilor. O organizaţie matură va avea o altă dinamică a întâlnirilor versus o organizaţie care se află la început de drum ori se reorientează în piaţă“, adaugă Dan Burlacu de la Ascendis.

Citiţi pe www.zf.ro câteva „trucuri“ pentru organizarea unei şedinţe eficiente

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO