ZF 24

Când a intrat în retail, în urmă cu 15 ani, dădea cu mopul într-un Lidl din Germania şi o spune fără ruşine. Astăzi este cel mai admirat CEO din România

Când am venit în România, retailul era ca un copil, dar a trecut între timp prin crizele adolescenţei, pentru a ajunge azi la maturitate. De aici încolo, rămâne să se cizeleze prin inovaţie şi sustenabilitate.

Autor: Andra Stroe

09.11.2021, 19:35 384

Când a intrat în retail, în urmă cu 15 ani, dădea cu mopul într-un Lidl din Germania şi o spune fără ruşine. Astăzi este cel mai admirat CEO din România, în urma votului primit pentru ediţia din 2021 a topului 100 Cei mai admiraţi CEO, realizat de Business Magazin. Este povestea lui Marco Hoessl, executivul din fruntea operaţiunilor locale ale Kaufland, pentru care România a devenit „acasă”, Acesta fiind locul unde prind contur şi planurile sale de viitor.

Sunt un om simplu, care munceşte mult – poate prea mult,  se bucură de familie, ​face sport pentru că îi place mâncarea românească, şi meditează”, se descrie Marco Hoessl, CEO Kaufland România şi Republica Moldova într-o frază. Când era copil, executivul nu îşi aminteşte ce dorea să devină la vârsta maturităţii. „Nici nu cred este important ce ai vrut să devii, ci mai degrabă cine ai devenit.”
 
Ce şi-a dorit însă, încă de mic, a fost să trăiască într-o lume corectă, care să îi dea şansa ca prin muncă să demonstreze că orice e posibil. N-a avut niciodată mentori, şi nici nu crede în reţete sau modele, ori că există un lider la fel ca altul. „Pot vorbi în numele meu. Şi eu mă ghidez după cele cinci niveluri de leadership. Adică atunci când oamenii te urmează pentru că aşa vor, nu pentru că aşa trebuie. Când ai respect faţă de oameni, eşti devotat, modest, ai şi rezultate de la echipă.” A întâlnit, însă, oameni care îl inspiră, dar crede că, decât să te ghidezi după exemple, mai bine lucrezi să devii cea mai bună versiune a ta astfel încât să ajungi să îi inspiri la rândul tău pe cei din jur.
 

Lecţia modestiei

În retail a ajuns, în urmă cu un deceniu şi jumătate, printr-o coincidenţă. La 30 de ani lucra în managementul pe zona de asistenţă medicală şi povesteşte că aproape fiecare zi venea la pachet cu o veste proastă. Chiar dacă era conştient de faptul că acesta e cursul firesc al vieţii, îi era greu să fie el cel care le dă oamenilor veşti proaste. „Aşa că am văzut într-o zi, într-un ziar, un anunţ de angajare la Lidl (în Germania — n. red.).

Mi-am actualizat CV-ul şi l-am depus. Spre surpriza mea, m-au angajat. Aşa că primul lucru pe care l-am făcut în retail a fost să dau cu mopul. Şi nu îmi e ruşine să spun asta.” Lucra 15 ore pe zi, şase zile pe săptămână, dar aşa a învăţat cum funcţionează industria de retail şi ce sunt standardele de calitate. „Faptul că am început de jos este un atu extrem de important inclusiv azi. Mă ajută să rezonez cu fiecare coleg. Ştiu pe pielea mea cât de grea este munca unui lucrător comercial şi asta mă motivează să încerc să le uşurez fiecare zi la serviciu.”

La Lidl, parte tot a grupului Schwarz, a evoluat treptat şi a obţinut mai multe roluri de conducere, inclusiv în plan local, ca director regional. La începutul anului 2014 s-a alăturat echipei Kaufland în departamentul internaţional de vânzări, iar în funcţia actuală a fost numit câteva luni mai târziu, primind, la doi ani distanţă, şi rolul de CEO al Kaufland Republica Moldova. Profesional, executivul spune că a crescut prin muncă. „Părinţii mei au fost oameni simpli, dar mi-au inspirat de mic respectul pentru lucrul bine făcut. Tot ei m-au învătat modestia şi respectul faţă de semeni. Sunt sfaturi de urmat o viaţă. Dovadă că asta fac şi azi, asta vreau să le transmit mai departe şi copiilor mei.” Din fire, este un un om pozitiv şi preferă să se uite la partea plină a paharului. Aşa că în loc să se „împiedice” de greutăţi, preferă să se „arunce” în provocări, care consideră că aduc cu ele cele mai mari beneficii, te scot din zona de confort şi îţi testează creativitatea, capacitatea de adaptare. Asta nu înseamnă însă că retailul este uşor, subliniază el. „E poate cel mai dinamic domeniu de pe piaţă. Îl privesc ca pe o combinaţie de maraton cu alergare de viteză. Trebuie să fii bine antrenat ca să ţii toată cursa şi să ajungi primul la finish. Dar beneficiile sunt pe măsură. Lucrezi cu oameni pentru oameni şi fiecare zi este diferită. Practic este greu să te plictiseşti.”

Marco Hoessl spune că s-a bazat mereu pe comunicare deoarece dialogul ajută cel mai mult, aşa că atunci când a preluat funcţia de CEO al Kaufland România, încă din primele luni de mandat a vorbit foarte mult cu colegii săi. „Am vrut să ştiu ce nevoi au, ce dinamică a echipei avem, unde putem îmbunătăţi. Când a fost nevoie, i-am scos din zona de confort.” Un alt criteriu pe care mizează este încrederea. „Am încredere în colegii mei, în delegare. Sunt mai degrabă un consilier care-şi ţine uşa deschisă în caz că au nevoie de un sfat. Însă nu fac micromanagament. Şi le explic că e ok să greşească, aşa au şansa să înveţe, să repare şi să fie mai buni. Obiectivul meu major ca people manager este să am o echipă de profesionişti independentă, care să navigheze vasul la fel de precis şi în lipsa mea.”

Cum arată programul celui mai admirat CEO din România? „Mă trezesc la 6:30 în fiecare dimineaţă, meditez preţ de 25 de minute după care încep să lucrez. Am un regim special aşa că prima masă este cea de prânz. Aşa cum retailul nu doarme niciodată, nici munca nu se opreşte niciodată.” Executivul meditează în fiecare zi, de mai bine de trei ani, pentru că, spune el, acest exerciţiu îl ajută să aibă claritate şi să aprecieze ce contează cu adevărat.

Pe lângă meditaţie, este pasionat de călătorii şi de ideea de a explora, iar o carte pe care o recomandă este „Homo Deus”, de Yuval Noah Harari. El subliniează, totodată, cât de important consideră că este menţinerea unui echilibrul între viaţa profesională şi cea personală. „Da, este greu, pentru că munca nu se opreşte niciodată. Însă în familie îmi găsesc liniştea, inspiraţia şi împlinirea. Încerc să le dedic fetelor mele şi soţiei cât mai mult timp de calitate. Citim, dezbatem agenda publică şi culturală, descoperim oraşul, facem drumeţii, plecăm în vacanţe.

E adevărat, mai puţin în ultima vreme, pentru că siguranţa primează.” În plan personal, în pandemie spune că s-a bucurat de mai mult timp petrecut alături de familia sa, de soţie şi cele două fiice care îi sunt sursă de inspiraţie pentru proiecte şi acţiuni sustenabile. La nivel de business, provocarea crizei sanitare actuale a fost, spune el, „să ne demonstrăm nouă că suntem la fel de buni şi de implicaţi”. Marco Hoessl crede foarte mult într-o abordare durabilă a businessului şi spune că în rolul pe care îl deţine în prezent a pariat pe sustenabilitate, pe produse locale, pe proiecte sociale şi comunitare. „Poate că acum cinci ani nu conta, de exemplu, să ai o reţea de încărcare pentru maşini electrice. Noi am pariat pe asta, lucru care s-a dovedit corect. Kaufland a fost primul retailer care a investit într-un format de magazin antiplastic.” Sustenabilitatea a fost un focus şi în actuala criză sanitară, alături de cel axat pe echipă. „Am 15.000 de colegi, fiecare la fel valoros. Am vrut să ştie asta. Să aibă garanţia că sunt preţuiţi. Aşa că am crescut salariile, le-am îmbunătăţit pachetele de beneficii care să le fie cu adevărat de ajutor şi i-am asigurat că vocea lor va conta mereu.”

 

Retailul românesc, la vârsta maturităţii

Pentru ţara natală, pe care a lăsat-o în urmă, spune că are nostalgia copilăriei, a adolescenţei, a anilor în care s-a format. „Mi-e dor de vechi prieteni, părinţi, locuri idilice în care mi-am petrecut vacanţele sau pe care le-am descoperit în explorările mele.” Numeşte România „acasă” şi spune că este ţara care acum şase ani l-a reprimit cu braţele deschise şi nu i-a mai dat drumul. „Sincer să fiu, mă simt atât de acasă aici, încât nu pot spune că îmi lipseşte ceva anume. Aici mi-am făcut cei mai buni prieteni iar româna este limba în care comunic zi de zi. E o ţară foarte frumoasă, cu mult potenţial şi, cred că cel mai important, cu oameni calzi, muncitori, implicaţi.” Legat de diferenţele pe care le remarcă între consumatorii români şi cei germani, Marco Hoessl spune că expunerea la globalizare, dinamica pieţei, cu retaileri care acoperă o plajă largă de nevoi, a recalibrat nivelul şi a apropiat România de pieţele vestice, inclusiv la nivel de consumatori. „Nu mai există de ceva vreme diferenţe evidente la nivel de comportament de consum. Apetenţa pentru calitate, prospeţime, produse autohtone, consum responsabil sunt atribute comune unui consumator matur, educat. Indiferent de ţară. Mai mult, îndrăznesc să spun că e-tailul (electronic retail – n. red.) alimentar a avansat mult mai rapid în România decât în Germania.”


“Faptul că am început de jos este un atu extrem de important, inclusiv azi. Mă ajută să rezonez cu fiecare coleg. Ştiu pe pielea mea cât de grea este munca unui lucrător comercial şi asta mă motivează să încerc să le uşurez fiecare zi la serviciu.”


Potrivit lui, piaţa locală diferă foarte mult de începuturi. „Ca să fac o comparaţie, când am venit în România retailul era ca un copil, dar a trecut între timp prin crizele adolescenţei, pentru a ajunge azi la maturitate. De aici încolo, rămâne să se cizeleze prin inovaţie şi sustenabilitate.” Insistă pe sustenabilitate deoarece crede cu tărie că jobul celor din retail nu este doar să vândă nişte produse corecte la preţul corect. „Ci să avem un impact vizibil, măsurabil, pe termen lung în comunitate.” Executivul spune că, la Kaufland, sortimentaţia rămâne unul din pilonii companiei când vine vorba de dezvoltare. „Aşa că mergem mai departe cu investiţiile în segmentul non-food şi articole de îmbrăcăminte, în colecţiile pe care am ajuns să le dezvoltăm. O facem pentru că interesul clienţilor este clar.” Recent, compania a anunţat colaborări prin care şi-a propus să aducă în prim-plan tinerii designeri români, „voci proaspete, curajoase, cu un public asemenea, pe care îl vrem cu noi pe termen lung.” Inovaţia, adaugă el, este un alt pilon strategic al companiei, aşa că din bugetul anual de investiţii, Kaufland alocă fondurile necesare şi „pentru a putea furniza în continuare cele mai noi tehnologii şi instrumente”.  Printre acestea se numără casele express, 650 în prezent, unde clienţii îşi pot scana singuri cumpărăturile. „Datorită faptului că reprezintă o modalitate rapidă de a achita cumpărăturile, ce conferă şi o siguranţă sporită, prin evitarea aglomeraţiei la casele de marcat şi scurtarea timpului de achiziţie, Kaufland România a accelerat implementarea lor în ultima perioadă.” În intervalul martie 2020 - februarie 2021, compania a raportat o cifră de afaceri de 12,92 miliarde de lei. Executivul spune că anul acesta Kaufland România se află în plină expansiune şi are un buget de 375 milioane de euro, cel mai mare buget al companiei de când există pe piaţa locală. „Deschidem magazine, remodelăm, modernizăm, optimizăm logistica, inovăm şi plusăm mult pe sustenabilitate. Ne-am propus să avem cel puţin zece magazine noi până la finalul anului financiar 2021, iar asta înseamnă, automat, o medie de 1.000 de angajaţi. Cu fiecare magazin, angajăm în jur de 100 de persoane. Vrem să menţinem acelasi ritm şi în 2022.”

 

Greşeli asumate individual, reuşite celebrate la comun

Sfatul lui Marco Hoessl pentru tinerii aflaţi la începutul carierei este să fie curioşi şi să nu se teamă de greşeală. „Dacă nu greşeşti, nu creşti. Până şi cel care a inventat scrisul a făcut greşeli de ortografie.” Despre faptul că a fost votat Cel mai admirat CEO din România în topul 100 Cei mai admiraţi CEO, realizat de Business Magazin, spune că îl onorează şi în acelaşi timp îl responsabilizeză foarte tare. „Nu e o distincţie uşoară. Vine la pachet cu bucurie, dar şi cu multă datorie. Eu sunt un om de echipă, mă bazez 100% pe colegii mei. Împart recunoaşterea aceasta cu ei. Am şi o abordare în care cred foarte mult. Când apar greşeli, mă uit eu în oglindă, fiindcă eu sunt cel responsabil. Dacă totul merge bine şi avem succes, privesc prin fereastră şi ştiu că datorez acest lucru echipei mele.” Executivul a dorit să profite de momentul anunţării premiului pentru a adresa un mesaj mediului local de afaceri: „Investiţi în sustenabilitate. Businessul care face bine e cel mai bun business. Cu toţii avem nevoie de dezvoltare durabilă, cu atât mai mult în vremurile pe care le trăim. Vă mulţumesc din nou! Să fim cu toţii în siguranţă şi să ne vedem mai sănătoşi anul viitor!”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO