ZF 24

Camioanele merg cu 40-45 km/h în România. Transportul rutier este „Cenuşăreasa“ economiei

Participanţii la Conferinţa Mediafax Talks about Transport & Logistics au punctat faptul că România are o infrastructură de transport deficitară. Foto Răzvan Chiriţă

Participanţii la Conferinţa Mediafax Talks about Transport & Logistics au punctat faptul că România are o infrastructură de transport deficitară. Foto Răzvan Chiriţă

Autor: Andreea Neferu, Liviu Iancu

30.06.2013, 20:11 949

Guvernanţii care s-au succedat după Revoluţie nu au înţeles importanţa strategică a dezvoltării infrastructurii, astfel că România are un deficit de competitivitate comparativ cu alte ţări din regiune, în contextul în care un camion parcurge distanţa dintre Bucureşti şi frontiera cu Ungaria într-o zi, pentru că infrastructura nu-i permite să depăşească o viteză de 40-45 km/h, a spus Romeo Dumitru, vicepreşedinte al Asociaţiei Române de Logistică (ARILOG), la conferinţa Mediafax Talks about Transport & Logistics.

„Durerea mare a noastră, a tuturor logisti­cienilor, este că nimeni din zona guverna­mentală, de 23 de ani, nu înţelege importanţa strategică a infrastructurii. Foarte mulţi dintre oamenii responsabili nu înţeleg pur şi simplu“, a afirmat el. 

România se află la coada Uniunii Eu­ropene din perspectiva infrastructurii rutiere, având în prezent doar 548 de kilometri de autostrăzi, în ciuda faptului că în perioada 2007-2012 România a cheltuit aproape 8 miliarde de euro pe şosele, însă rezultatele au întârziat să apară. De altfel, nu numai infrastructura, ci şi transportul rutier în general a fost tratat ca „Cenuşăreasa economiei“, iar situaţia existentă, care generează evenimente precum accidentul din Muntenegru, arată că Ministerul Transporturilor nu-şi ia în serios atribuţiile legate de acest sector, consideră Constantin Isac, vicepreşedinte al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). „Situaţia în transportul rutier care generează astfel de evenimente spune un singur lucru: că Ministerul Transporturilor nu-şi ia în serios treaba legată de organizarea acestei ramuri economice extrem de importante. Transportul rutier este tratat ca o Cenuşăreasă a economiei naţionale“, a spus Isac. El a arătat că în acest domeniu este nevoie de reglementări şi de respectarea acestora, precum şi de găsirea de soluţii la problemele care apar în sisteme.

Printre solicitările adresate autorităţilor de către UNTRR în ultimii doi ani se numără modificarea unei hotărâri de Guvern care să permită reducerea amenzilor, eliminarea taxei de drum la nivel judeţean şi a celor de tranzit unde nu există centuri de ocolire, repararea podurilor care leagă drumuri europene sau eliminarea suprapunerilor legislative.

O situaţie dificilă se întâlneşte şi în domeniul transportului feroviar, starea precară în care se află infrastructura de căi ferate determinând operatorii care transportă marfă din Asia să ocolească România, a afirmat Sorin Chinde, directorul general al Grupului Feroviar Român, compania care a preluat recent 51% din acţiunile CFR Marfă. „În condiţiile în care Asia este un partener din ce în ce mai important pentru Uniunea Europeană, tot mai multe transporturi ocolesc România, se duc în Croaţia sau se duc direct în porturile din vestul Uniunii Europene, deşi, ca nivel al costurilor şi timp de tranzit, portul Constanţa ar fi o alternativă mult mai viabilă“, a spus Chinde.

Viteza medie de circulaţie a trenurilor în România este de aproape 50 de kilometri pe oră pe ansamblul reţelei feroviare, potrivit unor estimări anterioare ale Asociaţiei Generale a Inginerilor din România. Mai mult, deşi statul a cheltuit sume importante pentru reabilitarea căilor ferate, viteza de circulaţie nu a crescut. Este cazul căii ferate Bucureşti-Constanţa, modernizată cu aproape un miliard de euro, unde din cauza furturilor de componente de cale ferată, durata călătoriei ajunsese în iarnă să fie de patru ore şi jumătate, faţă de două ore şi jumătate cât ar fi trebuit să fie după reabilitare.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 01.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO