Cinci trenuri de pasageri pleacă zilnic din Gara de Nord din Bucureşti spre Iaşi, capitala Moldovei, şi ajung după şapte ore - şapte ore şi jumătate la destinaţie deşi distanţa pe această rută este de doar 406 kilometri.
„Drumul de la Bucureşti la Iaşi pe calea ferată este foarte lung, biletul este scump având în vedere câte ore se fac“, spune Paula, 28 de ani, care a călătorit pe această rută.
Preţul unui bilet de tren pentru o călătorie (doar dus) este de 95 de lei, potrivit datelor de pe infofer.ro. Timpii de parcurs de la Bucureşti la Iaşi pe calea ferată au crescut cu 25 de minute (în 2012) faţă de 2001, potrivit datelor din memorandumul cu măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României, necesare pentru aprobarea Master Planului General de Transport. Pasagerii care aleg să călătorească cu trenul pot opta pentru traseul de 406 kilometri Bucureşti-Ploieşti-Buzău-Focşani-Bârlad-Vaslui-Iaşi sau pentru cel care include tronsonul Paşcani-Bârlad, ce măreşte distanţa la 460 de kilometri.
Multe ore se fac şi cu maşina. Autostrada, în studiu de fezabilitate
Pe cale rutieră distanţa între Bucureşti şi Iaşi este de 383 de kilometri, durata călătoriei fiind de cinci ore, jumătate-şase, iar costul cu maşina ajunge la 180 de lei. Cu autocarul biletul costă 70 de lei de persoană. În prezent există în plan o autostradă care să lege Iaşi de Târgu-Mureş, de aproape 300 de kilometri şi care să străbată patru judeţe, respectiv Iaşi, Neamţ, Harghita şi Mureş.
Această autostradă ar asigura o conexiune mai bună între Moldova şi Transilvania, iar un tronson de autostradă pe Bacău-Braşov ar putea asigura legătura şi cu centrul ţării. Autorităţile declarau că lucrările la autostrada Iaşi-Târgu-Mureş ar putea începe anul viitor şi că vor fi finalizate prin 2017, însă acestea sunt doar promisiuni.
Economia judeţelor la raport: |
Cu un acces dificil spre Bucureşti şi vestul ţării este greu să atragem investitori
„Accesul dificil către Bucureşti şi vestul ţării este cea mai mare problemă a Iaşiului. Nu există o infrastructură rutieră care să permită accesul uşor în nordul Bucovinei pentru turişti. Pe calea ferată ar fi nevoie de investiţii într-o linie care să traverseze ţara de la sud la nord. Este greu să atragem investitori dacă nu avem infrastructură care să ne conecteze cu restul ţării“, a spus Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Municipiului Iaşi. El spune că este bine că guvernul a pus pe lista investiţiilor autostrada Iaşi-Târgu-Mureş. „În urmă cu câţiva ani acest proiect nici măcar nu exista, bine că este scris“, a spus el.
În ultimii ani judeţul Iaşi a reuşit să atragă investiţii în sectorul producţiei de componente auto şi în IT, regiunea Moldovei fiind cunoscută pentru forţa de muncă mai ieftină decât în restul ţării.
Valoarea PIB per capita a fost în judeţ de circa 5.400 de euro anul trecut, cu 20% mai scăzută decât media înregistrată la nivel naţional, dar cu aproape o treime mai mare decât cea înregistrată la nivelul regiunii din nord-estul ţării, arată datele Comisiei Naţionale de Prognoză.
O oră cu avionul, dar biletul dus costă 345 de lei
Pe cale aeriană cele două oraşe sunt conectate prin patru zboruri pe zi, costul unei călătorii dus fiind de 345 de lei, potrivit datelor de pe site-ul companiei aeriene Tarom. Pe aeroportul din Iaşi au zboruri avioanele companiilor Tarom şi Austrian Airlines. Anul trecut aeroportul a avut doar 231.000 de pasageri, trafic în creştere cu 35% faţă de anul anterior. Autorităţile locale au în plan investiţii de 31 de milioane de euro din fonduri europene într-o nouă pistă, cu o lungime de 2.400 de metri (faţă de 1.800 de metri cât are actuala pistă) care va permite aterizări şi decolări ale avioanelor de mari dimensiuni.
Din cauza conexiunilor deficitare şi a costurilor mari de călătorie pe Bucureşti-Iaşi un city break în capitala Moldovei, care include transport cu avionul dus-întors şi două nopţi de cazare la trei stele, costă mai mult decât un city break la Viena sau la Paris. Tariful depăşeşte 200 de euro de persoană.