ZF 24

Brandurile din sistemul medical privat sunt construite în jurul particulelor „med“şi „sana“. Excepţia? Regina Maria

Operatorul de servicii medicale private Regina Maria poartă acest nume deoarece fondatorul businessului a fost atras de activitatea Reginei Maria a României.

Operatorul de servicii medicale private Regina Maria poartă acest nume deoarece fondatorul businessului a fost atras de activitatea Reginei Maria a României.

Autor: Georgiana Mihalache

27.02.2018, 14:00 63

Piaţa serviciilor medicale private, estimată la circa 7 miliarde de lei, este dominată de brandurile româneşti înfiinţate de medici sau de antreprenori români, excepţie făcând Medicover, subsidiara românească a grupului suedez cu acelaşi nume şi Affidea, subsidiara unei companii olandeze.

Cel mai mare jucător din piaţă după cifra de afaceri este MedLife, operatorul privat controlat de familia Marcu. Businessul a pornit de la o policlinică înfiinţată de Mihaela Cristescu Marcu în 1996 şi a ajuns în prezent la una dintre cele mai extinse reţele de clinici, spitale şi laboratoare private din România. De la finalul lui 2016, businessul este listat la Bursa de Valori Bucureşti. Regina Maria, aşa cum este cunoscut în prezent al doilea jucător din piaţa de servicii medicale, a fost înfiinţat în 1995 de medicul cardiolog Wargha Enayati. Născut în Germania, din părinţi iranieni, Enayati a înfiinţat un cabinet în zona Unirea din Bucureşti, care purta numele de Centrul Medical Unirea. A venit în România fiind atras de activitatea Reginei Maria a României, iar câţiva ani mai târziu, în 2011, avea să redenumească Centru Medical Unirea cu numele actual, Regina Maria, cu acordul Familiei Regale a României.

Enayati a făcut primul pas spre exitul din business după ce în 2010 şi-a vândut 80% din acţiuni către fondul de investiţii Advent. În 2015, fondul de investiţii Mid Europa Partners, care mai deţine în România lanţul de supermarketuri Profi, a cumpărat Regina Maria, în cea mai mare tranzacţie de pe piaţa serviciilor medicale private. Enayati a făcut astfel exit. Deşi acţionarii s-au schimbat, brandul a rămas în continuare acelaşi, cu sonoritate şi istorie pentru România.

În piaţa privată de sănătate mai activează şi Sanador, un business înfiinţat de Doris Andronescu, de profesie medic, care a dus afacerea de la câteva clinici în top cinci cei mai mari jucători din piaţă. Iar clasamentul este completat de Gral Medical, fondat de soţii Georgeta şi Robert Şerban, antreprenori români, de asemenea.

Spre deosebire de Regina Maria, celelalte branduri mari din domeniu au o particulă în nume („med“sau „sana“) care să ducă cu gândul la domeniul din care fac parte.

Deşi cei mai mari jucători din piaţa de servicii medicale private sunt companii româneşti, iar jucătorii de talie mică au de asemenea capital românesc, fiind înfiinţaţi de medici care au dorit să intre în zona antre­prenoriatului, piaţa de profil a atras apetitul investitorilor străini mai mult decât în cazul retailului farma­ceutic, de exemplu. Astfel, pe piaţă şi-au făcut loc italienii de la Policlinico di Monza sau grecii de la Medsana, care au investit în businesuri de sănătate în România.

Mai mult, Medicover (Suedia) şi Affidea (Olanda) sunt chiar la vârful pieţei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO