ZF 24

ANAF preia activitatea Vămii, Garda Financiară se desfiinţează şi apare Direcţia Generală Antifraudă în cadrul Fiscului

ANAF preia activitatea Vămii, Garda Financiară se...
01.07.2013, 14:23 4776

ANAF se va reorganiza, urmând să fuzioneze prin absorbţie şi să preia activitatea Autorităţii Naţionale a Vămilor, precum şi activitatea Gărzii Financiare, care se desfiinţează, iar în cadrul Fiscului se înfiinţează Direcţia Generală Antifraudă Fiscală.

Proiectul de reorganizare a ANAF este ataşat împrumutului de 70 mil. euro aprobat la începutul lunii mai de Banca Mondială.

Bulgaria a aplicat un program de restructurare a administraţiei fiscale finanţat de Banca Mondială, care a durat circa cinci ani. Programul din Bulgaria a vizat printre altele simplificarea structurii administraţiei fiscale prin reducerea numărului filialelor la cinci unităţi regionale, iar în urma implementării s-a înregistrat o creş­tere a gradului de colectare a impozitelor şi taxelor cu 5-6% din PIB.

Şi Polonia derulează în prezent un astfel de proiect de modernizare, dar acesta este finanţat parţial de Uniunea Europeană cu fonduri nerambursabile de circa 70 mil. euro.

“Restructurarea ANAF constituie o precondiţie pentru implementarea proiectului de modernizare a administraţiei fiscale, convenit cu instituţiile europene şi pentru care s-a semnat un acord de împrumut cu Banca Mondială“, a informat Ministerul Finanţelor.

Guvernul a convenit cu FMI, CE şi Banca Mondială ca ANAF să fie reorganizată, activitatea celor 221 de administraţii financiare urmând să fie concentrată în 8 direcţii regionale şi 47 de birouri locale. La ANAF, Garda Financiară şi Autoritatea Vămilor lucrau circa 30.000 de oameni.

În urma reorganizării ANAF va fi alocat personal suplimentar în zona inspecţiei fiscale pentru efectuarea controalelor de fond şi accelerarea procedurilor de rambursare de TVA.

“În ceea ce priveşte politica de resurse umane, aşa cum au constatat şi experţii internaţionali, numărul total al personalului ANAF raportat la numărul de contribuabili administraţi se încadrează în media administraţiilor fiscale din alte state europene. Totuşi, s-a constatat necesitatea redistribuirii personalului atât între structurile judeţene (care au un număr prea mare sau prea mic de personal în funcţie de numărul de contribuabili administraţi) cât şi între funcţiile administraţiei (migrarea personalului dinspre procesele masive cu valoare adăugată redusă către funcţiile mai complexe precum inspecţia fiscală, asistenţa contribuabililor şi tehnologia informaţiei unde a fost identificat un deficit real de personal)”, potrivit informaţiilor transmise de Ministerul Finanţelor.

Punctele slabe identificate de Ministerul Finanţelor la ANAF, care impun reorganizarea agenţiei:

- nivelul redus al conformării voluntare şi de aici, nevoia acut resimţită de acţiune atât pentru combaterea evaziunii fiscale, a oricăror mijloace de evitare a declarării şi a plaţii, cât şi pentru îmbunătăţirea serviciilor oferite contribuabililor şi diminuarea costurilor conformării;

- structura organizatorică actuală, în special cea a aparatului teritorial, care presupune costuri ridicate de administrare, a dus la crearea unui număr mare de organe fiscale, toate judeţele fiind tratate similar, neţinându-se cont de dimensiunea sau importanţa fiecăruia sub aspectul ponderii economice, a numărului de contribuabili, etc. La nivel naţional, aproximativ 49% din resursele umane ale ANAF se află în birourile judeţene, iar 43% în birourile operaţionale.

- distribuţia ineficientă a personalului între diferitele activităţi ale administraţiei fiscale, precum şi între diferite unităţi de la nivel teritorial, nerespectându-se, de la un judeţ la altul, aceeaşi proporţie între numărul de personal alocat şi numărul de contribuabili administraţi sau veniturile realizate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO