ZF 24

AirHelp, care ajută pasagerii să obţină compensaţii pentru zboruri anulate: românii ar fi putut să recupereze 34 mil. euro în ultimii trei ani de la companiile aeriene

AirHelp, care ajută pasagerii să obţină compensaţii...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

28.09.2017, 12:39 1908

Ştefan Radu, country manager al AirHelp România, companie care se ocupă de recuperarea compensaţiilor pentru zborurile întârziate, anulate sau suprarezervate, spune că românii ar fi putut recupera circa 34 de milioane de euro de la companiile aeriene în cazul în care ar fi cerut despăgubiri pentru zborurile cu probleme. În total, aproximativ 120.000 de pasageri din România au fost afectaţi în ultimii trei ani de zborurile întârziate sau anulate.

În general, anulările şi întârzierile pot aduce pasagerului compensaţii de până la 600 de euro. Valoarea despăgubirii depinde de durata zborului şi distanţa până la destinaţie, respectiv motivul anulării sau întârzierii.

La nivelul anului 2017, până în luna august inclusiv, 356 de curse au creat probleme unui număr de aproape 31.000 de pasageri români. Dacă toţi aceştia ar aplica pentru despăgubire, aşa cum sunt îndreptăţiţi, conform Directivei Europene nr.261/2004, suma ce ar trebui achitată de către operatorii aerieni s-ar ridica la aproape nouă milioane de euro, conform datelor centralizate de AirHelp, care a intrat în România în luna septembrie.

Tot la nivelul anului 2017, cea mai aglomerată zi pe aeroporturile din România a fost 18 august, data la care erau programate 285 de zboruri cu plecare din România. Dintre acestea, 29 au avut întarzieri între 15 şi 180 de minute, două au avut întârzieri mai mari de trei ore, respectiv alte două au fost anulate. Din aproximativ 34.000 de pasageri din acea zi, 450 sunt eligibili pentru compensaţii, sumele totale fiind de aproape 138.000 de euro pentru cele patru zboruri, potrivit AirHelp.

”Mulţi pasageri nu-şi cunosc drepturile şi, deşi sunt eligibili pentru compensaţie, nu ştiu cum să o obţină sau de unde să înceapă. (...) Gândiţi-vă că numai 2% din populaţia globală îşi cunoaşte drepturile şi numai aproximativ 1% primeşte vreodată despăgubirile la care are dreptul. Nu avem cifre despre numărul global de persoane care solicită despăgubiri”, spune Ştefan Radu, country manager pe România al AirHelp.

Spre comparaţie, o ţară ca Polonia are aproximativ 330.000 pasageri afectaţi, cu o valoare eligibilă a compensaţilor de aproape 91 milioane de euro, în timp ce Cehia are mai mult de 135.000 de pasageri afectaţi, iar Bulgaria mai puţin de 50.000.

Rata mică de aplicare pentru compensaţii a determinat AirHelp să intre în România.

„Vă dau câteva exemple recente. La prima problemă cu zborurile TAP Portugal am avut o rată de aplicare sub 10%. La cea din urmă, rata s-a dublat. Iar în prezent, din cauza anulărilor zborurilor Ryanair din septembrie şi octombrie, avem de trei ori mai mulţi pasageri care cer despagubiri. În acest caz, persoanele afectate pot primi compensaţii de până la 400 de euro, indiferent de preţul plătit pe biletul de avion dacă Ryanair nu le-a anunţat de anulare printr-un mesaj personal, nu comun către baza de date, cu cel putin 14 zile înainte de decolare. De asemenea, operatorul aerian trebuie să le ofere o destinaţie alternativă spre care să decoleze cu cel mult două ore înainte de ora iniţială şi să aterizeze la cel mult patru ore după cursa stabilită iniţial. Şi acestea sunt cazurile aduse în atenţia presei. Însă, zilnic, pe aeroporturile din toată ţara se înregistrează întârzieri, iar pasagerii ne contactează”, spune Ştefan Radu.

TAP Portugal a anulat recent două curse Lisabona –Bucureşti, la o distanţă de două săptămâni, în timp ce Ryanair a anunţat că anulează încă 18.000 de zboruri, pe 34 de rute, în perioada noiembrie-martie, decizie care va afecta 400.000 de pasageri. De asemenea, Ryanair a anulat circa 50 de zboruri pe zi până la data de 31 octombrie, motivând printr-o „harababură” în planificarea zilelor libere ale piloţilor. Situaţia a afectat peste 315.000 de clienţi.

Din 2013, când AirHelp a fost fondată, compania a ajutat peste trei milioane de pasageri să primească despăgubiri, în valoare de peste 160 de milioane de euro, la nivel mondial. AirHelp are reprezentanţe în Europa, Asia şi America de Nord, care deservesc 30 de ţari, oferind asistenţă în 16 limbi. Compania are peste 500 de angajaţi la nivel mondial.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO