ZF 24

Acum se văd rezultatele dezastruoase ale lui Dan Şova la drumuri. Doar 50 de kilometri de autostrăzi inauguraţi în 2014 pentru că în 2013 nu s-a deschis niciun şantier

Foto: Bogdan Iordache

Foto: Bogdan Iordache

Autor: Andreea Neferu

24.12.2014, 09:00 1446

Anul acesta doar 50 de kilometri de autostrăzi au fost deschişi circulaţiei, pe rutele Cunţa - Sălişte (lotul al treilea al autostrăzii Orăştie - Sibiu), respectiv Nădlac - Pecica, lungimea totală a reţelei locale de autostrăzi ajungând la 695 de kilometri.

Spre comparaţie, în 2013 România inaugura 115 kilometri de autostrăzi, iar în 2012 înregistra un record la capitolul autostrăzi deschise circulaţiei – 140 de kilometri. De asemenea, 2011 aducea un număr mai mare de noi kilometri de autostrăzi – 60.

La începutul anului, Compania Na­ţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţa că va deschide circulaţia în 2014 pe 60 de kilometri de autostrăzi, diferenţa de 10 kilometri între ce s-a promis şi ce s-a livrat venind din faptul că al doilea lot al autostrăzii Nădlac - Arad, Pecica - Arad, nu a fost finalizat în totalitate anul acesta.

Numărul destul de redus de kilometri deschişi circulaţiei anul acesta vine şi din faptul că în anul 2013 niciun şantier nou de autostrăzi nu a fost deschis. Mai mult, anul 2013, când la cârma Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură, care are în subordine CNADNR, se afla Dan Şova, a însemnat licitaţii amânate pentru construcţia de autostrăzi pe bani europeni. Spre exemplu, licitaţiile pentru construcţia a 100 de kilometri de autostrăzi situaţi pe rutele Lugoj - Deva sau Timişoara - Lugoj au fost tărăgănate timp de zece luni, motiv pentru care construcţia efectivă a acestora a început abia în 2014. Dan Şova, fost ministru delegat pentru proiecte de infrastructură, dar şi fost ministru al transporturilor, nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei pentru a comenta asupra numărului redus de kilometri de autostrăzi deschişi circulaţiei anul acesta.

Pe de altă parte, anul 2014 a adus semnarea contractelor de construcţie pentru alţi circa 70 de kilometri de autostrăzi, pe ruta Sebeş - Turda, care ar urma să fie livraţi în 2016.

În prezent, România are în lucru aproape 220 de kilometri de şantiere de autostrăzi, cu un cost total de circa 5,5 miliarde de lei, potrivit datelor transmise ZF de către CNADNR.

România are în prezent 695 de kilometri de autostrăzi, o mare parte dintre aceştia, mai exact aproape 470 de kilometri, fiind finalizaţi în ultimul deceniu. Construcţia de autostrăzi în România a început încă de dinainte de Revoluţie, astfel că după căderea regimului comunist ţara avea 113 kilometri de autostrăzi, pe rutele Bucureşti - Piteşti şi Feteşti - Cer­navodă.

Ulterior însă au mai trecut alţi 15 ani până când autorităţile să mai mai adauge pe harta României alţi kilometri de autostradă.

Pentru anul viitor, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Narcis Neaga, declara recent că sunt programaţi a fi deschişi circulaţiei circa 50 de kilometri de autostrăzi, pe rutele Timişoara - Lugoj (lot 2), Deva - Ilia, respective Gilău - Nădăşelu.

România se află la coada clasamentului european la capitolul reţea de autostrăzi, cu doar câteva zeci de kilometri în faţa Bulgariei, o ţară mult mai mică.

În prezent, Bulgaria are 627 de kilometri de autostrăzi.

La polul opus, Ungaria are în prezent 1.390 de kilometri de autostrăzi.

Anul 2014 a însemnat şi o schimbare de viziune în ceea ce priveşte autostrăzile. Astfel, conform primei versiuni a Master Planului General de Transport, docu­mentul care propune priorităţile ţării în materie de infrastructură de transport până în 2030, România ar trebui să se concentreze pe construcţia de drumuri expres în detrimentul auto­străzilor.

 

Guvernul anunţă că Ponta a făcut 293 km de autostradă. De fapt nu „i-a făcut“, doar a tăiat panglica la inaugurare

Guvernul a prezentat ieri o sinteză a numărului de kilometri de autostradă din România, spunând că premierul Victor Ponta a făcut 293 kilometri, mult mai mulţi decât toţi prim-miniştrii precedenţi, purtătorul de cuvânt admiţând însă ulterior că sunt kilometri „daţi în funcţiune“, nu construiţi în mandatul său.

La finalul şedinţei de ieri a guvernului, ministrul muncii Rovana Plumb a precizat că premierului Ponta i s-a prezentat un raport privind stadiul construcţiei de autostrăzi în România în ultimii 25 de ani, structurat pe fiecare mandat de guvernare. „S-a prezentat un material în ceea ce priveşte numărul kilometrilor de autostradă care au fost construţi în perioada celor 25 de ani, din 1989 şi până acum, pe fiecare an în parte şi pe fiecare guvernare în parte“, a spus ministrul muncii.

Cifrele au fost prezentate, pe scurt, de către purtătorul de cuvânt al guvernului Corneliu Calotă care a afirmat iniţial că cifrele reflectă kilometri de autostradă construiţi în mandatele respective.

„Din '90 şi până acum, s-au făcut 97 (kilometri de autostradă - n.r.), în mandatul lui Adrian Năstase, în mandatul Tăriceanu s-au făcut aproximativ 69, în mandatul Boc aproximativ 140, în mandatul Ponta s-au făcut 293“, a spus Calotă.

Văzând că jurnaliştii au început să râdă la prezentarea acestor cifre, oficialul guvernamental a revenit spunând că este vorba de kilometri de autostradă daţi în funcţiune, nu construiţi efectiv, în mandatele acestor premieri. Alexandru Moise

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO