ZF 24

900 km prin România cu Dacia Logan 1,5 dCi, noua soluţie pentru drumuri lungi

900 km prin România cu Dacia Logan 1,5 dCi,  noua...
27.08.2013, 14:10 24284

Noul Logan face un salt înainte în ceea ce priveşte confortul la drum lung, comparativ cu generaţia anterioară, datorită noilor echipamente care se regăsesc acum pe lista de opţionale. Şi dintre versiunile noului Logan, una singură poate fi luată în calcul spre achiziţie – echiparea de de top Laureate, singura care vine cu aer condiţionat în serie, iar clientul poate alege între motorul pe benzină aspirat de 1,2 litri şi 75 CP, cel mai accesibil,  urmat de cel supraalimentat de 0,9 litri şi 90 CP şi dieselul de 1,5 litri dCi de 75 sau 90 CP.

De ce este noul Logan mult mai „adaptat” călătoriilor lungi? Pentru că este mai bine echipat încă din echiparea cea mai ieftină, care tot dispune de ESP, patru airbaguri şi servodirecţie, iar versiunea de top are o listă de opţionale care includ sistem de navigaţie cu harta Europei, tempomat şi senzori de parcare spate. Iar acest lucru vine în completarea celorlalte elemente precum portbagajul spaţios, de peste 500 de litri şi habitaclul care poate găzdui cu uşurinţă cinci pasageri.

Generaţia anterioară nu era una dintre cele mai plăcute maşini la condus la drum lung, indiferent de versiune sau motorizare tocmai că nu dispunea de astfel de dotări, iar un client din Franţa, Spania sau Germania, are nevoie de acestea. De ce? Tempomatul nu era disponibil nici măcar opţional, singurele soluţii fiind nişte echipamente aftermarket, dar care nu întotdeauna mergeau. Acum dispunem de comenzi pentru tempomat amplasate pe volan, iar acest lucru este foarte important, cu atât mai mult cu cât în România au mai apărut câţiva kilometri de autostradă. De ce este important tempomatul? Deoarece menţine viteza constantă pe autostradă şi permite reducerea consumului. Spre exemplu, la 130 km/h un Logan 1,5 dCi consumă 5,6 litri/100 km cu aerul condiţionat pornit. Fără tempomat, consumul creşte spre 6 litri/100 km pentru că nimeni nu poate menţine constantă viteza cum o face un sistem automat. Din acest motiv, pe lângă noile opţionale, punctul forte al noului Logan, ca şi în cazul primei generaţii rămâne motorul diesel extrem de economic. Spre exemplu, pe un traseu de la Bucureşti la Sibiu via Transfăgărăşan, continuat spre Sebeş, Deva, Hunedoara, Petroşani, Tg. Jiu, Râmnicu-Vâlcea, Bucureşti, computerul de bord a indicat un consum mediu de 4,8 litri/100 km, iar pe anumite porţiuni consumul indicat a scăzut la sub 4 litri/100  km.

Sistemul de navigaţie nu este unul low-cost , aşa cum ne-am fi aşteptat la prima vedere. Este un echipament produs de LG pentru Renault, care se regăseşte inclusiv pe Clio IV, iar harta acestuia este suficient de actualizată pentru a oferi un traseu bun nu doar în Bucureşti sau oraşele mari, ci şi în oraşe mai mici precum Hunedoara, unde majoritatea sistemelor de navigaţie ar indica doar drumurile principale.

La motor singurul element care poate fi criticat este cutia de viteze. Cele cinci trepte ale sale sunt foarte lungi, iar acest lucru necesită un oarecare timp pentru adaptare, dar cu toate acestea, consumul se menţine la un niveo coborât. Spre exemplu se poate rula cu 70 km/h în treapta a treia până când să apară indicatorul pentru selectat la patra. Iar în treapta a cincea abia peste 80 km/h se poate trece. Acest indicator poate fi considerat unul foarte util deoarece prin respectarea indicaţiilor se poate reuşi o reducere a consumului de 1 sau chiar 2 litri/100 km.

Având în vedere suspensia adaptată drumurilor din ţările emergente şi garda la sol generoasă de peste 12 cm, ţinuta de drum este proiectată pentru cei care adoptă un stil de condus prudent, orice tentativă de sportivitate fiind sancţionată. Cu toate acestea, nu se poate spune că noul Logan nu este plăcut la condus, mai ales că limitele sale sunt mai largi decât ale competiţiei, tocmai datorită pachetului pentru drumuri grele ce îi permit chiar şi ieşirea pe drumuri de macadam.

Ce se poate critica la Logan? Preţul. Cu toate că acum este promovată versiunea de bază, care prin Rabla costă 5.300 de euro, o versiune Laureate echipată corect porneşte de la 8.800 de euro pentru motorul pe benzină de 1,2 litri, aceasta fiind singura cu aer condiţionat inclus. Cine doreşte echiparea de mijloc, Ambiance, trebuie să achite 780 de euro pentru sistemul de aer condiţionat.

Modelul testat, Laureate 1,5 dCi 90 CP cu sistem de navigaţie, senzori de parcare, patru geamuri electrice, volan îmbrăcat în piele costă puţin peste 12.000 de euro, preţ mare pentru un Logan, dar corect dacă ne uităm la lista de echipamente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO