România are circa 180.000 de hectare cu viţă-de-vie grupate în 37 de podgorii, din care doar 28% se află în circuitul economic, diferenţa făcând loc apariţiei de noi producători de vin, noi nume testând producţia în fiecare an.
Cu acest nivel al suprafeţei ocupate cu viţă, România se află pe locul cinci în Europa şi pe locul 11 în lume, iar potenţialul viticol şi fondurile UE, care pot acoperi până la 75% din investiţii, atrag noi investitori, în special cei străini.
„Suprafaţa cu viţă-de- vie care intră în circuitul comercial creşte în fiecare an. Constant aflu de noi producători care plantează noi suprafaţe. Mulţi o fac pentru că sunt fonduri UE, iar investiţia este aproape gratis“, spune Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului.
Investitori din Italia (Metamorfosis) sau Austria (Crama Liliac ori Lacerta) se numără printre cei care au încercat să-şi fac loc pe piaţă în ultimii ani. Un producător are nevoie de cel puţin cinci ani pentru a ieşi cu vinuri pe piaţă, perioadă în care trebuie să planteze viţa (investiţii de cel puţin 14.000 de euro la hectar), să-şi ridice crama (câteva milioane de euro), să suporte cheltuielile operaţionale pentru ca abia în final să iasă cu produsele pe piaţă.
Peste 230 de producători sunt înregistraţi în România, iar viticultura a atras în totalitate fondurile UE puse la dispoziţie.
Click pe hartă pentru imaginea mărită.
Citiţi în continuare pe ZF Corporate:
- investiţia necesară pentru ca un producător de vin să iasă pe piaţă
- opinia lui Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar, despre piaţa vinurilor şi investiţiile derulate
- planurile Halewood România privind exportul; pieţele targetate
- cifra de afaceri cumulată a celor mai mari producători din România