ZF 20 de ani

ZF la 20 de ani. Exerciţiu de imaginaţie pentru cei care conduc marile businessuri: România peste 20 de ani. Ce spune Omer Tetik, CEO, Banca Transilvania

13.11.2018, 00:05

„În 2038, România ar putea fi un centru de inovaţie în tehnologie şi industria IT, migrând dinspre zona actuală dominată mai ales de centre de servicii. La fel, ar putea fi lider regional în producţia agricolă, agricultura fiind o industrie în care România are deja succes şi există perspective foarte bune. Vedem numeroase cazuri în care competenţele se dezvoltă în clustere, inclusiv clustere geografice şi cred că dezvoltarea continuă a celor două sectoare ar putea să fie de bun augur pentru ţara noastră.

Pe de altă parte, vom avea o Românie mult mai urbanizată, cu o medie de vârstă mai crescută, ceea ce va avea impact semnificativ în anumite domenii şi asupra potenţialului economic în general. Mă aştept ca şi cele 5-6 oraşe mari să aibă peste 70% din populaţie, iar acestea vor deveni adevărate centre urbane regionale. Vor exista sectoare favorizate de acest lucru, dar vor exista şi segmente influenţate negativ - în principal, cred că aş încuraja generaţiile actuale să fie atente la modul în care privesc economisirea, investiţiile şi consumul pentru a se asigura că au un viitor mai bun.

În acest context, dar şi într-un plan general, capitalul uman şi modul în care sunt văzute investiţiile în educaţie şi chiar în sport vor avea impact semnificativ asupra României care va fi peste 20 de ani. Probabil că în anii următori vom vedea o redirecţionare mai agresivă a investiţiilor şi resurselor private către segmente cum ar fi educaţia, sportul şi sănătatea. Inclusiv noi, ca bancă, suntem din ce în ce mai interesaţi să ne implicăm în aceste sectoare.

Vedem România ţara în care vom putea ajunge în câteva ore de la Cluj sau Iaşi la Bucureşti, cu maşina autonomă electrică sau cu trenul.

În 2038, bankingul va fi concentrat în mai puţine bănci decât avem acum şi vom trăi deja de câţiva ani în realitatea postdigitalizare a băncilor: bancnotele şi monedele vor deveni «amintiri din copilărie», majoritatea tranzacţiilor vor fi efectuate online sau prin canale digitale, oamenii vor fi dedicaţi în special consultanţei şi vânzării de produse, iar în rândul clienţilor vor fi persoane cu mentalitate, cu aşteptări şi cu cerinţe total diferite faţă de ce este acum. De asemenea, cred că în următorii 20 de ani vom vedea tot mai multe companii româneşti (private şi de stat) care vor trece graniţele către ţările învecinate şi se vor internaţionaliza. În ultimii ani am văzut mai multe companii private româneşti care au făcut pasul spre Bursa de Valori - cred că acesta este un trend care va continua şi în următorii 20 de ani, vom avea câteva sute de companii private româneşti finanţându-se prin bursă.“

 

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard