ZF 20 de ani

ZF la 20 de ani. Exerciţiu de imaginaţie pentru cei care conduc marile businessuri: România peste 20 de ani. Ce spune Marco Hössl, director general Kaufland România

24.10.2018, 00:06

Grupul german Kaufland are în România circa 120 de hipermarketuri cu preţuri mici şi afaceri de 2,2 mld. euro anul trecut, valoare ce îl poziţionează pe primul loc în comerţul local. Retailerul este totodată unul dintre cei mai mari angajatori locali, cu peste 14.000 de salariaţi.

Cum credeţi că va arăta România în 20 de ani? Care vor fi domeniile de real progres? Dar sectoarele unde vom mai avea încă de lucru şi după două decenii?

 

România este deja o ţară deosebit de frumoasă.

Toată lumea vorbeşte despre cât de repede se schimbă lumea şi dacă acest lucru este bine sau rău.

Cred că şi în 20 de ani România va fi o ţară deosebit de frumoasă, cu o populaţie harnică şi onestă. Cu siguranţă un sociolog sau un economist ar putea prognoza mai precis dacă peste 20 de ani va exista o infrastructură mult mai dezvoltată, dacă vor fi mai multe fabrici sau mai multe automatizări.

De aceea îmi doresc ca România să-şi continue „calea sustenabilităţii“ şi pentru următorii 20 de ani.

Trebuie să începem însă cu noi înşine schimbarea pe care ne-o dorim pentru societatea noastră şi pentru mediul înconjurător. Aceasta este abordarea Kaufland, investim peste 5 milioane de euro anual în proiecte de responsabilitate socială din dorinţa de a construi un viitor sustenabil pentru comunităţile în care suntem prezenţi.

 

Care credeţi că sunt sectoarele unde România trebuie să lucreze cel mai intens în următorii 20 de ani?

 

Nu trebuie să ne bucurăm mai mult de trecut decât de viitor.

Dacă cineva este de părere că în urmă cu 20 de ani totul era mai bine, atunci acea persoană îşi va putea cu greu imagina că în 20 de ani totul va fi mai bine.

Tocmai acum, când lumea devine tot mai interconectată, este bine să ne îndreptăm atenţia spre propria ţară.

Este important să se investească în subiecte precum mediu, alimentaţie sănătoasă, durabilitate, bunăstare animală, calitatea alimentelor şi lanţuri de aprovizionare scurte pentru a putea avea succes şi în următorii 20 de ani.

În aceste domenii, pe lângă o digitalizare tot mai pronunţată, va exista un mare potenţial de creştere.

De aceea, în România este important să se lucreze la proiecte care implică energii regenerabile, reciclarea, creşterea regională a animalelor cu reglementări stricte privind bunăstarea animală, promovarea agriculturii regionale şi reducerea cantităţii de zahăr din alimente.

 

Dar în sectorul dvs. de activitate, cum credeţi că se va poziţiona piaţa locală în raport cu altele peste două decenii?

 

Cred că retailul modern are mult potenţial. Punctele noastre forte, prospeţime şi calitate, se menţin prioritare pentru clienţii noştri, iar aceste atribute pot fi recunoscute în special prin miros, gust şi simţ în timp real. Toate acestea sunt aspecte pe care clientul le poate lua în considerare atunci când îşi face cumpărăturile, însă nu şi atunci când plasează o comandă online în faţa monitorului.

Totuşi, comerţul se va schimba, cum, de altfel, s-a şi schimbat în decursul ultimilor ani, şi noi ne pregătim încă de astăzi pentru clienţii de mâine. Retailul este un domeniu extrem de dinamic, unde mereu trebuie să ieşi în faţă cu ceva nou, iar atunci când nu depăşeşti pe cineva, te autodepăşeşti. Un lucru este cert, întotdeauna luăm decizii cântărind cu atenţie impactul asupra mediului înconjurător, asupra comunităţilor în care ne desfăşurăm activitatea, asupra lanţului de furnizori, a clienţilor şi a angajaţilor noştri.

 

Cum credeţi că se va poziţiona România în Europa în 20 de ani?

 

România dispune de un potenţial enorm pentru a-şi modela pozitiv viitorul european. Kaufland implementează în România, poate mai accentuat decât în restul ţărilor în care este prezent, proiecte unice precum primul program naţional pentru carne românească, din dorinţa de a inova, de a dezvolta, de a testa şi construi proiecte durabile. Acest lucru este posibil datorită românilor creativi, ambiţioşi, dornici să inoveze şi să schimbe viitorul.

Pentru a face un lucru pozitiv, trebuie să începi prin a gândi pozitiv. Astfel, dacă gândim pozitiv, totul poate fi posibil.

Cred că este posibil ca România să se dezvolte într-o manieră atât de pozitivă, încât în anumite domenii se va situa printre cele mai puternice naţiuni europene.

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard