ZF 20 de ani

ZF la 20 de ani. Exerciţiu de imaginaţie pentru cei care conduc marile businessuri: România peste 20 de ani. Ce spune Jean Richard de Latour, CEO al grupului Carrefour în România

05.11.2018, 00:06

Gigantul francez Carrefour este prezent în România din 2001 şi are astăzi peste 300 de magazine sub mai multe formate şi afaceri ce se apropie de 2 mld. euro. După nivelul businessului, grupul este al doilea jucător din comerţul local şi una dintre cele mai mari companii din România.

Cum credeţi că va arăta România peste 20 de ani? Care credeţi că vor fi domeniile în care ţara va avea progrese reale? În ce domeniu, credeţi, oamenii vor mai avea locuri de muncă şi peste două decenii?

Sunt aici doar de câteva luni, aşa că ar fi o lipsă de respect din partea mea să pretind că am înţeles profund modul în care România funcţionează. Cu toate acestea, după ce am călătorit în mai multe regiuni ale ţării şi am întâlnit mulţi oameni cu diferite pregătiri profesionale, cred că România are un potenţial uriaş de creştere în zona de sud-est a Europei. Mi se pare că acest potenţial provine în special dintr-un anumit tip de curiozitate pe care oamenii îl manifestă în general: întotdeauna sunt deschişi să încerce lucruri noi, să exploreze alternative, fiind foarte sceptici asupra faptului că „nimeni nu poate face asta“.

Această atitudine oferă o bază culturală pentru adoptarea modernităţii în ceea ce priveşte competenţele, sistemele şi tehnologiile. Oricine poate vedea progresul incredibil al industriei IT din România, realizat într-un timp foarte scurt. Studenţii devin antreprenori IT, companii locale de IT exportă la nivel global produsele şi serviciile lor, iar infrastructura internetului evoluează mereu, la fel şi numărul utilizatorilor acestui serviciu.

Cred că este doar începutul. Manifestând aceeaşi curiozitate şi deschidere, bazate pe resursele deja existente, România va progresa în domenii diferite. Sunt încrezător că în 20 de ani ţara va fi o referinţă pentru ceea ce înseamnă agricultura modernă, producând nu doar pentru români, ci şi pentru alţi cetăţeni ai Uniunii Europene, exportând alimente de înaltă calitate. Astfel, vor fi impulsionate şi industriile verzi, cele care protejează mediul, să dezvolte afaceri sustenabile. Şi, luând în considerare diverse piese din puzzle - ecosistem auto de mare capacitate, capabilităţi tehnologice puternice, îngrijorările legate de trafic - cred că România ar putea beneficia pe scară largă de adoptarea soluţiilor de mobilitate ale noii generaţii.

 

Care sunt, în opinia dvs., sectoarele în care România trebuie să aprofundeze cel mai mult în următorii 20 de ani?

Personal, cred că pentru România, ca pentru orice altă ţară, educaţia vine pe primul loc. Trăim într-o epocă în care efortul fizic are tendinţa de a fi automatizat, iar modul în care gândim devine mult mai important. Pentru a avea mai mulţi oameni capabili să rezolve problemele, mai mulţi oameni creativi, mai mulţi antreprenori care creează produse noi şi modele de afaceri, avem nevoie de un sistem educaţional modern.

Mi s-au spus multe lucruri pozitive despre cadrele didactice româneşti din domeniul IT, ştiinţele umaniste şi sociale sau ingineria agricolă. Dar există întotdeauna loc de îmbunătăţire a capitalului uman, astfel încât ţara să îşi îmbunătăţească competitivitatea integrală şi să se dezvolte mai repede. Şi aici nu mă refer doar la educaţie pentru învăţământul primar sau superior, ci la toate formele, cum ar fi cele legate de financiar, sănătate sau nutriţie.

Sunt sigur că ne vom întâlni din nou în 20 de ani, pentru a sărbători cea de-a 40-a aniversare a Ziarului Financiar, şi atunci vom discuta despre modul în care România a crescut şi cât de precişi am fost în previziunile noastre.

 

Cum va fi percepută România în Europa peste 20 de ani?

Am avut parte de o primire foarte caldă când am sosit în România şi nu am simţit niciun fel de barieră culturală sau lingvistică. După câteva zile, m-am simţit în România ca şi cum aş fi fost acasă, în mod sigur într-o ţară europeană. Ceea ce m-a uimit cel mai mult a fost modul în care românii afisează cu mândrie reuşitele lor, mândrie ce vine atât din modernitate, cât şi din tradiţie. Atributele sale - oamenii săi, geografia, resursele sale naturale şi potenţialul de afaceri - sunt elementele care ancorează România în Europa. Dacă România va fi capabilă să susţină acest potenţial cu deciziile luate pe termen lung, ar putea deveni în 20 de ani o adevărată poveste de succes în Europa.

În ceea ce priveşte industria alimentară, cred că România va fi percepută ca un producător de calitate: sentimentul meu este că există un interes major în întreaga Europă, pentru promovarea produselor de calitate din România, de la legume sau brânzeturi la vin românesc.

 

Cum vedeţi viitorul sectorului de activitate al Carrefour? Cum credeţi că va fi poziţionată piaţa locală în raport cu ceilalţi peste două decenii?

Când cineva se uită cum şi unde funcţionăm, care este echipa noastră, care ne sunt clienţii şi stakeholderii, ar trebui să realizeze că suntem o companie românească, parte a unui grup european. Carrefour, ca societate, este sincronizată în întregime cu economia şi societatea românească. Acest lucru nu se va schimba în viitor. De aceea, urmărim potenţialul de creştere al României şi modul în care putem construi iniţiative care să susţină această creştere. În următorii ani, Carrefour va susţine şi va sprijini atât tranziţia alimentară, cât şi tranziţia ecologică şi va răspunde românilor cu şi mai multe acţiuni concrete pentru ca ei să se bucure de tot ce este mai bun.  

În primul rând, consider că România are un potenţial enorm pentru dezvoltarea unei agriculturi moderne. Prin urmare, dezvoltăm modele logistice şi de merchandising pentru micii producători, ceea ce duce la atingerea de noi standarde de calitate. În plus, din acelaşi motiv, construim modele de trasabilitate a calităţii pentru carne, legume şi fructe împreună cu producătorii români. Şi cred că această tendinţă de consolidare a parteneriatelor va continua. În 20 de ani, veţi vedea un întreg ecosistem dezvoltat de Carrefour şi partenerii săi, capabili să furnizeze produse alimentare excelente la preţuri accesibile (proaspete, locale, organice) nu numai în România, ci şi în regiune.

În acelaşi timp, avem un angajament de sustenabilitate. Am fost primul retailer care a introdus staţiile de reciclare pentru clienţii noştri; am fost primii care au introdus pungi biodegradabile 100%. Pentru a reduce semnificativ amprenta de carbon, am schimbat sistemele de iluminat în toate magazinele noastre, cât şi parte din parcul auto. În continuare, dezvoltăm o strategie de accelerare a parteneriatelor cu producătorii locali privind soluţiile de ecoinovaţie şi managementul deşeurilor, pentru a îmbunătăţi sustenabilitatea afacerii noastre. Mai important, dorim să ajutăm clienţii noştri să recicleze mai mult şi să risipească cât mai puţin. În 20 de ani, sunt pe deplin încrezător că vom contribui la un model ecologic susţinând creştere sustenabilă în România.

Nu în cele din urmă, Carrefour va evolua împreună cu nevoile clienţilor. Infrastructura noastră va deveni mult mai digitalizată, iar relaţia cu clienţii va deveni mai personală. Această evoluţie se bazează pe o potrivire perfectă între înţelegerea datelor şi tehnologie, agilitatea logistică şi interacţiunea umană, o adevărată experienţă omnicanal. Aceasta deoarece oamenii nu-şi doresc să cumpere, de principiu, online sau offline, din magazine mari sau mici, ci vor mai degrabă o experienţă cât mai fluidă şi uşor accesibilă, alături de oferte variate şi un raport calitate/preţ foarte bun. Câteodată s-ar putea să fie nevoie de un alt tip de magazin sau de un touchpoint digital pentru a mări gradul de proximitate; alteori este nevoie de o interacţiune umană specifică la cumpărături. Noi explorăm toate aceste teritorii şi deja implementăm proiecte de e-commerce şi de omnicanal, cum ar fi Bringo, Carrefour.ro sau Gurmandio.

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard