ZF 20 de ani

ZF la 20 de ani. Exerciţiu de imaginaţie pentru cei care conduc marile businessuri: România peste 20 de ani. Ce spune Ram Addanki, area director al British American Tobacco în zona Europei Centrale şi de Sud

09.11.2018, 00:06

În ultimii 20 de ani, România a înregistrat o creştere incredibilă, dezvoltând o economie puternică şi un sector de servicii extrem de competitiv. Şi nu vorbesc doar despre indicatorii macroeconomici. Sunt în România de aproape un an, după ce am ocupat funcţii de conducere în întreaga lume şi am fost impresionat de felul de a fi al românilor.

Această ţară are aproape tot ceea ce caută un investitor: o economie în creştere, acces la talente, un mediu de afaceri favorabil şi rate de impozitare competitive. De aceea, BAT, de exemplu, a investit în România continuu timp de 20 de ani, devenind liderul pieţei tutunului şi cel de-al doilea cel mai mare contribuabil la bugetul de stat.

Pentru următorii 20 de ani, România trebuie să-şi păstreze avantajul competitiv şi să-şi dezvolte în continuare sectorul serviciilor. Nu va fi uşor, deoarece concurează cu multe alte ţări competitive, în special din afara UE. Aceasta înseamnă că România trebuie să-şi îndrepte atenţia spre crearea de locuri de muncă cu valoare adăugată mai mare. Şi acest lucru se poate face doar prin redirecţionarea resurselor către investiţii în tehnologie, inovaţie şi oameni, oferind în acelaşi timp un cadru legislativ şi fiscal predictabil în care companiile să prospere.

În 2017, românii au înregistrat cea mai mare creştere a puterii de cumpărare din Europa. Acest lucru este excelent. Cred cu tărie că performanţa în afaceri nu poate fi realizată fără cei mai buni oameni şi de aceea BAT se străduieşte să atragă şi să păstreze profesionişti de top, concentrându-se pe o cultură organizaţională extraordinară, pe învăţare şi dezvoltare individuală, precum şi pe un  pachet excelent de recompense şi beneficii. Acest efort este dovedit şi de faptul că salariul mediu în BAT este aproape de două ori mai mare decât salariul mediu din România.

Acestea fiind spuse, din moment ce România are o economie bazată pe sectorul serviciilor, creşterea salariilor trebuie echilibrată prin reglementări mai bune. Nu există altă cale dacă doreşte să rămână atractivă pentru companii şi să fie cu un pas înaintea altor ţări din lume. Pentru a da doar câteva exemple, legislaţia muncii ar putea deveni mai prietenoasă pentru afaceri, încurajând productivitatea, iar România ar putea deveni mai dispusă să faciliteze cel puţin imigrarea persoanelor cu înaltă calificare.

Punctele forte ale României vor continua să fie oamenii şi abilitatea de a se adapta rapid şi de a genera inovaţie şi sunt convins că economia românească nu şi-a atins încă potenţialul maxim.

Această convingere se bazează nu numai pe experienţă dată de conducerea uneia dintre cele mai de succes companii FMCG din România, ci şi pe experienţele mele personale. Sunt un călător avid şi pot spune că turismul din România este în prezent la 10% din adevăratul său potenţial. Această ţară frumoasă are atât de mult de oferit, iar turismul, în opinia mea, este o industrie care are potenţialul să explodeze cu adevărat. Dar pentru asta, investiţiile în infrastructură sunt critice atât în Bucureşti, cât şi în întreaga ţară. Acest lucru împreună cu extinderea bazei de impozitare sunt esenţiale pentru a merge înainte.

Sper ca până în 2038 aceste lucruri se vor schimba şi România va deveni un motor economic al din sud-estului Europei. Din punctul de vedere al BAT, vom continua să ne aducem contribuţia pentru a ne asigura că acest lucru se întâmplă, continuând să investim în afacerea noastră şi în oamenii noştri de aici.

Campania aniversară Ziarul Financiar este susținută de Mastercard