ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Virgil Mândru, proprietarul Tohani: Anul viitor va fi unul al prudenţei, vom încerca să stabilizăm afacerile în piaţă astfel încât să revenim pe profit

18.12.2020, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Anul acesta compania a avut o scădere puternică în HoReCa, iar retailul nu a putut compensa. „În plus, suntem sub pragul de rentabilitate“ ♦ Antreprenorul adaugă că anul viitor îşi doreşte să investească în zona de turism viticol, urmând a mai deschide încă 20 de camere pe lângă cele şase deja existente, şi astfel să atragă cât mai mulţi oameni care să viziteze crama.

Virgil Mândru, proprietarul Tohani, spune că efectele pandemiei care s-au resimţit considerabil în industria de HoReCa au avut efecte negative şi asupra producătorului de vin, care a pierdut o bună parte a încasărilor ce veneau din zona de restaurante. Ponderea vânzărilor din HoReCa reprezenta pentru Tohani circa 50% din totalul încasărilor, pondere care cu greu a putut fi recuperată din vânzările către retail.

„Structura businessului nostru este de 50% HoReCa şi 50% retail, astfel că în 2020 aproape că am scăzut la jumătate ca vânzări. Acum aproape că nu vindem nimic în HoReCa. Totuşi, retailul a mai crescut, consumatorul dacă nu a mers la restaurant a cumpărat mai mult pentru acasă. Dar căderea pe care am avut-o în HoReCa este greu de acoperit din retail. O parte din scădere s-a recuperat, dar încă suntem sub pragul de rentabilitate, aş caracteriza anul acesta un an dificil, poate cel mai dificil din ultimii 20“, spune Virgil Mândru, proprietarul Tohani, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Antreprenorul adaugă că în criza anterioară businessul pe care îl deţine nu a fost aproape deloc afectat de problemele financiare de la acea vreme. Abia criza actuală l-a afectat cu adevărat, fiind prima perioadă în care se confruntă cu astfel de probleme.

În primăvară, moment în care România s-a aflat în starea de urgenţă, iar restricţiile au limitat libera circulaţie, situaţia a fost dificilă.

A urmat apoi un sezon de vară destul de bun pentru producătorul de vin. Odată cu venirea celui de-al doilea val al pandemiei, în toamnă, şi ca urmare a noilor restricţii impuse, au apărut efecte negative mai mari decât cele din primăvară.

„Dacă în prima perioadă a pandemiei lumea mai avea câteva resurse, oamenii nu erau atât de îngrijoraţi, acum ei se gândesc deja că a trecut un an şi încă nu există nicio perspectivă, nu ştiu dacă vor mai primi aceleaşi salarii pe viitor. Plus că, unii angajaţi au fost trimişi acasă. Încet-încet, oamenii nu mai au apetit de a consuma vinuri mai scumpe, renunţând la tot ceea ce nu e neapărat nevoie. Este o lovitură destul de puternică pentru producătorii de vinuri de calitate“, explică Virgil Mândru.

Proprietarul Tohani spune că efectele deciziilor pe care companiile le-au luat anul acesta cu privire la reducerea salariilor, dar şi disponibilizarea oamenilor, se vor vedea anul viitor. Din punctul lui de vedere, revenirea economică se va produce într-o perioadă destul de lungă de timp având în vedere că puterea de cumpărare a scăzut destul de mult.

„Noi ne-am planificat 2020 în pierdere şi cu o scădere puternică a cifrei de afaceri. Anul viitor încercăm să stabilizăm, să intrăm iar pe profit, dar timid. Încercăm să stabilizăm compania şi piaţa, anul viitor vom fi pe siguranţă şi nu pe dezvoltare. Vom fi circumspecţi în aşa fel încât să pregătim un 2022 de relansare economică“, adaugă proprietarul Tohani.

Compania deţine în zona Tohani din Dealu Mare, una dintre cele mai cunoscute zone viticole din România, 350 ha de teren, toate în proprietate. Businessul e operat pe mai multe entităţi „ una pentru vânzare, una pentru îmbuteliere şi o alta pentru viţa-de-vie „ cu afaceri cumulate de 15 mil. euro, spune Virgil Mândru. Cea mai mare companie, Domeniile Viticole Tohani, are afaceri anuale de circa 10 mil. euro.

Pandemia a avut efecte semnificative şi asupra exporturilor companiei, iar producătorul de vin este nevoit astfel să îşi regândească strategia.

„Noi am investit în partea aceasta de turism viticol, am dezvoltat spaţii de cazare, iar anul viitor deschidem încă 20 de camere. Încercăm să aducem consumatorul la noi la cramă, toată investiţia în perioadă următoare se duce în zona asta de a dezvolta partea de turism şi de a vinde direct de la crama, dar şi online“, spune Virgil Mândru.

Anul acesta partea de turism viticol a mers destul de bine pentru producătorul de vin, astfel că mulţi turişti care în anii anteriori plecau în vacanţe în afara ţării, au ales în 2020 să redescopere România. Degustările de vin au început să ia amploare în ultimii ani, astfel că există cerere din partea oamenilor. Tohani oferă în prezent şase camere în care turiştii care vin la cramă se pot caza, iar anul viitor vor mai deschide încă 20, ceea ce înseamnă o capacitate de cazare de peste 50 de persoane.

Anul acesta cel mai vândut vin a fost cel rose, care în ultimii ani a început să câştige din ce în ce mai multe teren în faţa vinurilor roşii şi albe. Pentru Tohani vânzările de vin rose reprezintă cam 50% din încasări.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor