ZF 15 minute cu un antreprenor

Cine este Mihai Panfil, omul care a deschis piaţa cafelei de specialitate în România, şi care este povestea Origo?

18.04.2024, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Origo operează şi astăzi cafeneaua deschisă în 2013 în zona centrului vechi din Bucureşti, dar are şi un local în zona Dorobanţi ♦ Mihai Panfil mai are în administrare o prăjitorie de cafea şi o academie de bartending.

Cafeneaua Origo din Bucureşti a fost deschisă de către antreprenorul Mihai Panfil în 2013, într-un moment când conceptul de cafea de specialitate nici nu exista în România. Antre­prenorul a pornit la drum din pasiunea pentru cafea, iar asta într-o perioadă în care nici furnizori de echipamente şi nici prăjitorii nu existau pe piaţa locală.

„Noi am deschis o categorie, cea de cafea de specialitate, iar în acel moment nu era pregătită infra­structura pentru această categorie. Nu existau echipamente, furnizori, prăjitorii. A trebuit să construim totul de la zero, ca să ne asigurăm cafea bună, echipa­mente bune. Astfel, s-au dezvoltat foarte multe ramuri de business pe care le avem în prezent“, spune Mihai Panfil, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Origo nu a fost însă primul pariu antreprenorial al lui Mihai Panfil, povestea sa în HoReCa, mai ales ca antreprenor, a început cu mult mai mult timp în urmă. El a devenit antreprenor în urmă cu 24 de ani, după ce a lucrat câţiva ani în ospitalitate.

„Când am ajuns la facultate în Bucureşti, am continut să lucrez în HoReCa şi am ajuns să câştig competiţii naţionale de barmani. Mereu am fost un om foarte apropiat de zona gustului. Ulterior, am primit cereri să ajut diverse localuri cu meniul, cu trainingul oamenilor şi am hotărât să deschid o şcoală de barmani“, povesteşte el.

Primul business al lui Mihai Panfil a fost academia de bartending, prin intermediul căreia a ajuns şi la cafea. Antreprenorul primea des întrebări despre cafea, un domeniu pe care el nu îl ştia deloc, ceea ce l-a motivat să urmeze un curs în Italia.

„Mi s-a părut fascinant, m-am apropiat foarte mult de competiţiile internaţionale de cafea şi, în 2011, am câştigat campionatul naţional de cafea. Apoi, am reprezentat România la campionatul mondial din Columbia. La nivel internaţional, cafeaua de specialitate exista de peste 10 ani, în România nu exista nimic“, spune el.

Primul pas în businessul de cafea l-a făcut imediat după participarea la campionatul mondial de cafea din Columbia. Întors în ţară, Mihai Panfil a deschis o cafenea, aflată la etajul unui magazin de telecomunicaţii. Acesta însă nu a fost funcţionat.

Până la deschiderea Origo, antreprenorul a făcut multe greşeli. Însă businessul actual este rezultatul bun al greşelilor de dinainte, spune Mihai Panfil. Prin deschiderea cafenelei din centrul istoric al Capitalei, antreprneorul şi-a dorit să creeze un spaţiu dedicat cafelei, unde să concentreze tot ce a învăţat el despre acest produs. Odată cu deschiderea localului, a pornit şi prăjitoria, care avea drept obiectiv dezvoltarea pieţei de de profil, prin oferirea de cafea, echipamente şi educaţie.

Astăzi, Bucureştiul este una din cele mai efervescente capitale din Europa în domeniul cafelei de specialitate, cu o piaţă care a crescut semnificativ în ultimii ani.

Origo operează şi astăzi cafeneaua deschisă în 2013 în zona centrului vechi din Bucureşti, dar are şi un local în zona Dorobanţi. Mihai Panfil spune că nu a plecat la drum cu dorinţa de a dezvolta o reţea de cafenele, ci mai degrabă a crea un loc dedicat cafelei.

„Nu am visat să am 100 de cafenele. Cei care lucrează în spatele barului sunt ca bucătarii-şefi, fără un bucătar-şef nu ai bucătărie, fără barista, nu ai cafenea şi nu ai comunitate care să vină zi de zi să se bucure de produsul şi de experienţa din local. La noi, dura şase luni să pregătim un om ca să ajungă să facă prima cafea, era imposibil să deschidem un număr mare de cafenele într-un timp scurt“, spune el.

Pe lângă Origo, Mihai Panfil are şi prăjitorie de cafea, care numără 80 de parteneri şi peste 150 de cafenele care cumpără de la el. Mai mult, antreprenorul a dus mai departe şi academia de bartending, care pregăteşte anual între 200 şi 300 de persoane.

„A crescut foarte mult piaţa, am avut şi o oportunitate foarte mare pentru că la început, când am făcut primul studiu, erau cam cinci cafenele Starbucks. Noi am deschis un teritoriu virgin şi am avut oportunitatea să creştem. Apoi, foarte mulţi au venit să dezvolte piaţa (de cafea de specialitate - n.red.), consumul a crescut pentru că se serveşte cafea foarte bună“, adaugă el.

De-a lungul timpului, antreprenorul a primit multe cereri de franciză, însă el mărturiseşte că nu a fost pregătit de a dezvolta businessul în această direcţie.

„Noi am păstrat direcţia şi efortul mare se vede în prăjitorie, unde avem echipamente profesionale şi oferim constanţă partenerilor care cumpără cafea de la noi. Experienţa pe care ne-am dorit să o oferim în Origo ne-am dat seama că nu poate fi scalabilă repede“, explică el.

Antreprenorul importă cafea din circa 15 ţări, direct de la producători, însă nu simultan. Pentru a avea o cafea proaspătă, el trebuie să urmărească culturile de cafea.

Compania Origo Shop a avut afaceri de 4,3 mil.  lei în 2022 (plus 20%), în timp Coffeenativ Roastery a raportat vânzări de 12,2 mil. lei, plus 31%.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor