ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Ştefan Ionescu, fondatorul cramei 1.000 de chipuri: Ultimele trei luni reprezentau 50% din veniturile anuale. Rămâne de văzut cum va fi în 2020

29.10.2020, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

♦ Crama 1.000 de chipuri se află în zona viticolă Dealu Mare, aflată la circa o oră de Bucureşti, produce anual sub 100.000 de litri de vin ♦ Lângă cramă există şi o pensiune cu o capacitate de 18 camere şi două apartamente, destinată turiştilor care vin să viziteze crama.

Ştefan Ionescu, fondator al cramei 1.000 de chipuri, spune că temerile lui nu au fost legate de ceea ce s-a petrecut în lunile de la izbucnirea pandemiei, ci de ceea ce va urma. Mai exact, cea mai bună perioadă era, în mod normal, sfârşitul anului, ultimul trimestru ajungând să contribuie cu 50% la veniturile cramei.

„Temerile mele nu s-au referit la ceea ce s-a întâmplat în ultimele şase luni, temerile mele sunt de ceea ce se va întâmpla de aici încolo, pentru că realitatea e că pe segmentul de vinuri pe care noi funcţionăm, adică în principal vinurile roşii, lunile octombrie, noiembrie şi decembrie sunt cele care aduc cele mai mari venituri, respectiv 50% din cifra de afaceri dintr-un an. Rămâne de văzut cum ne vom descurca în lunile ce urmează“, spune Ştefan Ionescu, fondator crama 1.000 de chipuri, în ca­drul emisiunii ZF 15 minute cu un antre­­prenor: cum fa­cem ca eco­no­mia să func­ţioneze în conti­nua­re?, un pro­iect ZF şi First Bank.

Cele mai mari vânzări erau în ultimele luni din an pentru că erau atât luni marcate de sărbători, cât şi pentru că oamenii preferă în general vinul roşu în pe­rioadele reci. Deşi fon­datorul cramei nu este foar­te optimist în ceea ce pri­veşte perioada urmă­toare, el spune că nu ia în calcul in­trarea în retail, fiind orien­tat foarte mult către cli­entul din online.

Vinurile de la Crama 1.000 de chipuri se vând doar în businessurile din HoReCa, în magazinele de specialitate, dar şi către clientul final prin intermediul site-ului producătorului de vinuri şi al vânzărilor directe din cramă.

Începutul de an a fost unul bun pentru producătorul de vin, astfel că în lunile ianuarie ñ februarie vânzările au crescut cu 50% faţă de aceeaşi perioadă din 2019. În martie veniturile au stagnat. Cea mai mare scădere ñ de 90% - a fost înregistrată în luna aprilie, care în mod normal era o lună bună din an având în vedere că erau sărbătorile de Paşte.

„Am fi fost într-un moment foarte bun dacă anul acesta nu ar fi intervenit pandemia. Aveam creşteri de 50% anual, voiam ca în cel mult doi ani să ajungem la maximul pe care ni-l propusesem, voiam să ajungem la 100.000 de sticle pe an, dar pandemia ne-a stopat din elan“, explică Ştefan Ionescu.

Crama 1000 de chipuri se află în zona vini-viticolă Dealu Mare, aflată la aproximativ o oră distanţă de Bucureşti, iar acest lucru reprezintă un avantaj în ceea ce priveşte atragerea turiştilor.

Lângă cramă există şi o pensiune cu o capacitate de 18 camere şi două apartamente, destinată turiştilor care vin să viziteze crama.

„Încă sunt multe de dezvoltat în zonă. Noi operăm şi hotelul de lângă cramă, iar lucrurile funcţionează cât de cât rezonabil, dar dacă ar fi fost un business bazat doar pe dorinţa de a avea rezultate financiare, nu l-aş fi început, nici crama, nici hotelul şi nici vinul“, precizează fondatorul Cramei 1000 de chipuri.

Ştefan Ionescu spune că vara aceasta, deşi nu au existat evenimente, au fost mai mulţi turişti care au venit să viziteze crama şi să se cazeze la hotel. Totuşi, e un business de weekend, iar pe termen lung nu e posibil acest lucru din punct de vedere financiar. E nevoie de evenimente şi team-buildinguri în timpul săptămânii.

Pe lângă hotel şi crama din Dealul Mare, Ştefan Ionescu deţine şi două winebar-uri în Bucureşti sub acelaşi brand.

„Se vede clar o creştere a vânzărilor direct de la cramă, dar oricât de multe persoane ne-ar vizita nu pot compensa un sector de tip HoReCa care în momentul acesta nu funcţionează nici măcar aproape de capacitate maximă, ba chiar abia funcţionează“, explică Ştefan Ionescu.

Antreprenorul este de părere că dacă nu ar fi existat această perioadă marcată de pandemie, ar fi fost lucruri pe care nu ar fi pus deloc accentul, precum vânzarea produselor în online, dar el adaugă faptul că indiferent de cât de mult va mai dura pandemia, businessul lui va putea supravieţui, fiind unul bazat pe vin, un produs consumat de mulţi oameni.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor