ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Sorin Chiriac, Sense România: Marii retaileri vor să producă doar cât pot vinde, nu mai fac stocuri, iar România poate ieşi câştigată din această strategie

11.11.2021, 08:43 Autor: Miruna Diaconu

Compania are două fabrici, una dintre ele este specializată în producţia de materiale textile, iar cealaltă este specializată pe tricoturi.

Sorin Chiriac, cofondator al producătorului şi retailerului de îmbrăcăminte Sense România cu sediul în judeţul Neamţ, spune că moda este una dintre cele mai poluante industrii, iar într-o perioadă în care tot mai multe voci aduc în prim-plan grija pentru mediu, şi jucătorii din industria de îmbrăcăminte şi încălţăminte încep să îşi schimbe modelul de business. Mai exact, marii retaileri de modă încep să comande produse doar cât pot vinde într-o lună, fără să mai acumuleze stocuri mari.

„Se vede o tendinţă a clienţilor de a migra către destinaţii mai ieftine de producţie precum Turcia, Africa sau Asia, dar un avantaj noi, România, îl vom avea din schimbările care se întrevăd în industria modei. Aceasta este una dintre cele mai poluante industrii şi marii retaileri se gândesc să producă strict cât vând, să nu aibă stocuri (şi pierderi - n.red.).

Asta înseamnă că trebuie să se orienteze spre o producţie mai apropiată de casă. Noi lucrăm cu un retailer care dă comenzi strict cât vinde în luna respectivă“, spune Sorin Chiriac, cofondator Sense România, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem eco­nomia să funcţioneze în con­tinuare, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Compania are două fabrici, una dintre ele este specializată în producţia de materiale textile, iar cealaltă lucrează tricoturi. Fabricile produc atât în lohn, cât şi pentru propriul brand, Sense sub care există o reţea de magazine în România.

Businessul a început doar cu producţia lohn, fiind înfiinţat de către Cristina şi Sorin Chiriac, dar antreprenorul povesteşte cum după anii 2003-2004, când euro a scăzut, nu existau perspective bune pentru export, aşa că antreprenorii s-au orientat către piaţa locală, unde au decis să meargă pe segmentul de retail. În anii ce au urmat, valoarea euro a crescut şi a devenit iar rentabil exportul, însă cei doi soţi au decis să rămână pe ambele segmente, producţie lohn şi propriul brand. Producţia pentru magazinele proprii Sense se realizează tot în fabricile grupului.

„Cred că a fost o decizie bună să rămânem în retail, am investit la momentul oportun pentru că acum e din ce în ce mai greu să intri pe piaţă. Multe fabrici care au rămas doar cu producţie au închis anul trecut şi anul acesta operaţiunile (din cauza dificultăţilor generate de pandemie „ n.red.)“, spune el.

Producţia lohn reprezintă jumătate din cifra de afaceri totală a businessului, însă numărul de unităţi produse este mai mare faţă de cele destinate propriului brand. Brexit-ul a reprezentat o problemă pentru producătorul de haine, care trimitea o bună parte din ce realiza în Marea Britanie. Însă, în ultima perioadă, a crescut ponderea hainelor trimise către Franţa.

Cei doi antreprenori au mai multe firme prin care operează businessul, având afaceri cumulate de aproape 30 mil. lei în 2020,  faţă de 40 mil. lei în 2019, conform calculelor ZF pe baza informaţiilor din platforma confidas.ro. Mai mult, au peste 400 de angajaţi.

Brandul de haine Sense deţine 14 magazine pe plan local, iar pe viitor antreprenorul spune că se uită la o dezvoltare în online, având în vedere că încă există încertitudini în piaţă din cauza situaţiei sanitare. Începând cu cel de-al patrulea val al pandemiei, consumul de articole de îmbrăcăminte a scăzut, iar situaţia sanitară coroborată cu creşterile de preţuri la energie afectează foarte mult alegerile de consum ale clienţilor.

„Vedem o scădere faţă de lunile anterioare, dar şi faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În pandemie am avut o creştere pe zona de online, iar din primăvară şi până în vară revenisem la cifrele din 2019, dar cu pondere mai mare în online.“

Sorin Chiriac spune că în prezent produsele Sense sunt vândute şi în ţări precum Bulgaria şi Ungaria, cu ajutorul platformelor de fashion multibrand, însă el se gândeşte să meargă cu propriul site şi către aceste pieţe.

„Cu magazine fizice ne gândim să ne dezvoltăm doar în România, dar trebuie să fim foarte atenţi la ce se întâmplă, e destul de dificil să găseşti spaţii potrivite“.

El adaugă faptul că există o orientare a consumatorilor către produsele Made in Romania, însă aceste tendinţe se văd mai pronunţat în cazul anumitor categorii de vârstă. Clienţii mai tineri nu pun preţ la fel de mult pe acest lucru faţă de cei mai în vârstă, cei tineri sunt mai sensibili la ceea ce înseamnă brandul.

Previziunile pentru sfârşitul acestui an nu sunt foarte optimiste, în contextul în care începând cu luna august vânzările au început să scadă.

„Anul viitor, nu avem planificate investiţii, încercăm să ne restructurăm şi să ne adaptăm la ce se întâmplă în retail. Şi la export au avut loc schimbări semnificative, nu se mai cumpără cantităţi mari, ci mici. Dacă înainte de pandemie nu discutam de comenzi sub o mie de bucăţi pe model, acum vorbim de 200-300. Cu siguranţă aşa va fi şi în viitor, am văzut beneficiile acestui mod de lucru“, conchide Sorin Chiriac.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor