♦ Producătorul de conserve Prefera Foods nu ţinteşte doar piaţa europeană, ci se gândeşte să meargă şi pe alte continente, însă pentru a face acest pas este nevoie de consolidarea businessului în ţările de pe Bătrânul Continent ♦ Compania a avut în 2020, ultimul an pentru care există date disponibile, afaceri de 51 milioane lei, în creştere cu 18% faţă de anul anterior.
Raul Ciurtin, fondator al Prefera Foods, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa conservelor din România, ce deţine brandurile „Unfished“, „Capricii şi Delicii“ şi „De Azi“, îşi propune ca anul acesta să crească exportul la 30% din cifra de afaceri.
Prefera Foods trimite la export în principal produse vegane (alternative la articolele pe bază de proteină animală), care în prezent reprezintă 4% din totalul veniturilor.
Produsele vegane – plant based – realizate de compania din judeţul Alba încep să câştige de la an la an mai mult spaţiu în portofoliul producătorului, având în vedere că Raul Ciurtin afirmă că Prefera Foods are în plan să elimine din articolele tradiţionale pentru a face loc noilor categorii. „Vrem să restructurăm portofoliul şi să renunţăm la acele produse care strategic nu au sens în oferta noastră. Chiar dacă pierdem din cifra de afaceri, din perspectiva strategiei, ce facem e să creăm spaţiu în timpul de producţie pentru a realiza această categorie nouă, plant based“, spune Raul Ciurtin, fondator al Prefera Foods, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
Noua strategie a businessului din judeţul Alba vizează extinderea capacităţilor de producţie pentru categoria de alimente vegane, care se adresează în principal exportului. Portofoliul companiei este împărţit în două mari categorii: prima este cea a produselor tradiţionale, pe care Prefera Foods le produce de mulţi ani, iar cea de-a doua este categoria articolelor vegane. Acestea din urmă sunt pe val în ultima perioadă, iar trendul ascendent va continua, motiv pentru care Raul Ciurtin vrea să mizeze mai mult pe dezvoltarea portofoliului de astfel de articole.
Antreprenorul se arată mai optimist cu privire la acest an comparativ cu 2021, ţinând cont de faptul că strategia de dezvoltare pe segmentul produselor vegane este mult mai bine consolidată faţă de anul trecut. Cu toate acestea, Raul Ciurtin spune că mizează mai mult pe expansiunea internaţională în privinţa categoriei de produse vegane, mai degrabă decât pe piaţa din România. În Occident, în ţările dezvoltate economic, produsele pe bază de plante sunt mult mai căutate decât pe plan local, astfel că şi cifrele de vânzări sunt pe măsură.
„Probabil că undeva în 10-15 ani vom inversa ponderile pe care le au cele două categorii (bunuri tradiţionale şi produse plant based – n. red.) în business. Acest lucru va fi influenţat însă de ce se întâmplă în procesul de educaţie a pieţei, de ce se întâmplă cu dezvoltarea acestor game de produse care îşi propun să lovească în consumul de bunuri convenţionale, cu ingrediente de origine animală.“
Şi în România lucrurile avansează în această direcţie, faţă de acum câţiva ani când categoria plant based nici nu exista. Dar în pieţele din Vest consumul este mult mai mare. „De aceea intenţionăm să accelerăm expansiunea pe aceste pieţe externe. Cred că abia în 10-15 ani putem vorbi de o categorie foarte importantă“, explică el. Antreprenorul îşi doreşte dezvoltarea produselor vegane şi pe piaţa locală şi are în plan să facă acest lucru prin colaboarea cu unele restaurante pentru a ajunge mai uşor la consumatorul final.
Produsele alternative celor de origine animală au câştigat din ce în ce mai mult teren în ultimii ani, mai ales odată cu conştientizarea din partea consumatorilor cu privire la impactul bunurilor pe care le achiziţionează asupra mediului. Grija tot mai mare pentru sănătate îşi spune şi ea cuvântul. Cu toate că apar din ce în ce mai multe produse alternative, alimentele care vin să înlocuiască lactatele sunt în prezent cele mai căutate. Prefera Foods a lansat însă produse vegane alternative la peşte, o piaţă abia la început de drum.
La finalul anului trecut, produsele plant based ale Prefera Foods au fost listate în trei mari lanţuri de retail din Germania, un pas important pentru dezvoltarea companiei, dar şi o carte de vizită pentru parteneriate viitoare.
„Faptul că un produs vine din România nu e întotdeauna un avantaj, dar în cazul nostru particular, portofoliul, calitatea produselor şi brandul (Unfished – n. red.) ne-au ajutat să fim acceptaţi foarte repede. Contează foarte mult colaborarea cu retailerii, contează unde eşti prezent, e un fel de certificat ca să poţi accesa şi alte reţele de magazine“, precizează el.
Totodată, Raul Ciurtin spune că îşi doreşte să exporte produsele şi către Marea Britanie, de altfel o piaţă educată în consumul produselor vegane, însă planurile de extindere vizează mai multe ţări din Europa. Apoi, ţinta este extinderea dincolo de graniţele Bătrânului Continent.
Pe lângă această schimbare de paradigmă şi orientarea consumatorilor către produse pe bază de plante, Raul Ciurtin precizează faptul că în ultima perioadă se poate observa o preferinţă mai mare a clienţilor, în special a celor tineri, pentru produsele ready-to-meal, tendinţă accentuată şi de pandemie.
Prefera Foods are o fabrică în Alba, în localitatea Oiejdea, unde compania produce conserve, iar brandul cel mai cunoscut pe segment este Capricii şi Delicii, sub care sunt comercializate pateuri de ficat, paste vegetale din seminţe de floarea-soarelui, zacuscă, ciorbe şi mâncăruri gătite. Totodată, în 2019, compania a pariat pe segmentul ready meals şi a pus pe piaţă brandul „de Azi“, sub care comercializează supe creme de legume, smoothie-uri şi sucuri fresh, conform celor mai recente date ZF. Şi mai recent, brandul Unfished – alternative pe bază de plante la produsele din peşte – a fost pus pe piaţă.
Cu acesta din urmă, Raul Ciurtin nu ţinteşte doar piaţa europeană, ci se gândeşte să meargă şi pe alte continente, însă pentru a face acest pas este nevoie de consolidarea businessului în ţările europene.
„Anul acesta nu intenţionăm să ne extindem producţia şi în alte ţări. Dacă lucrurile vor ieşi cum trebuie, ne gândim pentru următorii ani. Când vom ajunge să ne uităm în afara Europei, va trebui să ne gândim la investiţii în producţie“, explică el.
Prefera Foods a avut în 2020, ultimul an pentru care există date disponibile, afaceri de 51 de milioane de lei, în creştere cu 18% faţă de anul anterior, conform datelor Ministerului de Finanţe.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE