ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Raul Ciurtin, Prefera Foods: Vrem ca anul acesta exportul să reprezinte circa 30% din cifra de afaceri. Am intrat deja în trei mari lanţuri de retail din Germania

06.01.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

♦ Producătorul de conserve Prefera Foods nu ţinteşte doar piaţa europeană, ci se gândeşte să meargă şi pe alte continente, însă pentru a face acest pas este nevoie de consolidarea businessului în ţările de pe Bătrânul Continent ♦ Compania a avut în 2020, ultimul an pentru care există date disponibile, afaceri de 51 milioane lei, în creştere cu 18% faţă de anul anterior.

Raul Ciurtin, fon­dator al Prefera Foods, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa conservelor din România, ce deţine brandurile „Unfished“, „Capricii şi Delicii“ şi „De Azi“, îşi propune ca anul acesta să crească exportul la 30% din cifra de afaceri.

Prefera Foods trimite la export în principal produse vegane (alternative la articolele pe bază de proteină animală), care în prezent reprezintă 4% din totalul veniturilor.

Produsele vegane – plant based – reali­zate de compania din judeţul Alba încep să câştige de la an la an mai mult spa­ţiu în portofoliul producătorului, având în vedere că Raul Ciurtin afirmă că Prefera Foods are în plan să elimine din articolele tra­diţionale pentru a face loc noilor cate­gorii. „Vrem să restructurăm porto­foliul şi să renunţăm la acele produse care strategic nu au sens în oferta noastră. Chiar dacă pierdem din cifra de afaceri, din perspectiva strategiei, ce facem e să creăm spaţiu în timpul de producţie pentru a realiza această categorie nouă, plant based“, spune Raul Ciurtin, fondator al Prefera Foods, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţio­neze în continuare, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Noua strategie a businessului din judeţul Alba vizează extin­derea capacită­ţilor de producţie pentru categoria de alimente vegane, care se adre­sează în principal exportului. Portofoliul companiei este împărţit în două mari categorii: prima este cea a produselor tradiţionale, pe care Prefera Foods le produce de mulţi ani, iar cea de-a doua este categoria articolelor vegane. Acestea din urmă sunt pe val în ultima perioadă, iar trendul ascendent va continua, motiv pentru care Raul Ciurtin vrea să mizeze mai mult pe dezvoltarea portofoliului de astfel de articole.

Antreprenorul se arată mai optimist cu privire la acest an comparativ cu 2021, ţinând cont de faptul că strategia de dez­voltare pe segmentul produselor ve­gane este mult mai bine con­solidată faţă de anul trecut. Cu toate acestea, Raul Ciurtin spune că mizează mai mult pe expan­siunea interna­ţională în privinţa categoriei de produse vegane, mai degrabă decât pe piaţa din România. În Occident, în ţările dez­­voltate economic, produsele pe bază de plante sunt mult mai căutate decât pe plan local, astfel că şi cifrele de vânzări sunt pe măsură.

„Probabil că undeva în 10-15 ani vom inversa ponderile pe care le au cele două categorii (bunuri tradiţionale şi produse plant based – n. red.) în business. Acest lucru va fi influenţat însă de ce se întâmplă în procesul de educaţie a pieţei, de ce se întâmplă cu dez­voltarea acestor game de pro­duse care îşi propun să lovească în con­sumul de bunuri convenţio­nale, cu ingrediente de origine ani­mală.“

Şi în România lucrurile avansează în această direcţie, faţă de acum câţiva ani când categoria plant based nici nu exista. Dar în pieţele din Vest consumul este mult mai mare. „De aceea inten­ţionăm să accelerăm expansiunea pe aceste pieţe externe. Cred că abia în 10-15 ani putem vorbi de o categorie foarte importantă“, explică el. Antreprenorul îşi doreşte dezvoltarea produselor vegane şi pe piaţa locală şi are în plan să facă acest lucru prin colaboarea cu unele restaurante pentru a ajunge mai uşor la consu­matorul final.

Produsele alternative celor de origine animală au câştigat din ce în ce mai mult teren în ultimii ani, mai ales odată cu conştientizarea din partea consumatorilor cu privire la impactul bunurilor pe care le achiziţionează asupra mediului. Grija tot mai mare pentru sănătate îşi spune şi ea cuvântul. Cu toate că apar din ce în ce mai multe produse alterna­tive, alimentele care vin să înlo­cuiască lactatele sunt în prezent cele mai căutate. Prefera Foods a lansat însă produse vegane alter­native la peşte, o piaţă abia la început de drum.

La finalul anului trecut, pro­dusele plant based ale Prefera Foods au fost listate în trei mari lanţuri de retail din Germania, un pas important pentru dezvoltarea com­paniei, dar şi o carte de vizită pentru parteneriate viitoare.

„Faptul că un produs vine din România nu e întotdeauna un avan­taj, dar în cazul nostru parti­cular, portofoliul, calitatea produ­selor şi brandul (Unfished – n. red.) ne-au ajutat să fim acceptaţi foarte repede. Contează foarte mult colaborarea cu re­tailerii, con­tează unde eşti prezent, e un fel de certificat ca să poţi accesa şi alte reţele de magazine“, preci­zează el.

Totodată, Raul Ciurtin spune că îşi doreşte să exporte produsele şi către Marea Britanie, de altfel o piaţă educată în consumul produselor vegane, însă planurile de extindere vizează mai multe ţări din Europa. Apoi, ţinta este extinderea dincolo de graniţele Bătrânului Continent.

Pe lângă această schimbare de paradigmă şi orientarea consumatorilor către produse pe bază de plante, Raul Ciurtin precizează faptul că în ultima perioadă se poate observa o preferinţă mai mare a clienţilor, în special a celor tineri, pentru produsele ready-to-meal, tendinţă accentuată şi de pandemie.

Prefera Foods are o fabrică în Alba, în localitatea Oiejdea, unde compania produce conserve, iar brandul cel mai cunoscut pe segment este Capricii şi Delicii, sub care sunt comercializate pateuri de ficat, paste vegetale din seminţe de floarea-soarelui, zacuscă, ciorbe şi mâncăruri gătite. Totodată, în 2019, compania a pariat pe segmentul ready meals şi a pus pe piaţă brandul „de Azi“, sub care comercializează supe creme de legume, smoothie-uri şi sucuri fresh, conform celor mai recente date ZF. Şi mai recent, brandul Unfished – alternative pe bază de plante la produsele din peşte – a fost pus pe piaţă.

Cu acesta din urmă, Raul Ciurtin nu ţinteşte doar piaţa europeană, ci se gândeşte să meargă şi pe alte continente, însă pentru a face acest pas este nevoie de consolidarea businessului în ţările europene.

„Anul acesta nu intenţionăm să ne extindem producţia şi în alte ţări. Dacă lucrurile vor ieşi cum trebuie, ne gândim pentru următorii ani. Când vom ajunge să ne uităm în afara Europei, va trebui să ne gândim la investiţii în producţie“, explică el.

Prefera Foods a avut în 2020, ultimul an pentru care există date disponibile, afaceri de 51 de milioane de lei, în creştere cu 18% faţă de anul anterior, conform datelor Ministerului de Finanţe.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor