ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Mircea Turdean, Farmec: În 2021 a fost imposibil să egalăm performanţa din anul anterior, vânzările de dezinfectanţi s-au redus cu 90% şi nu au putut fi compensate

04.01.2022, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Odată cu izbucnirea pandemiei, în fabrica Farmec din Cluj au început să se producă biocide pentru uz personal şi medical, compania ajungând la vânzări de peste 2 milioane de astfel de articole.

Mircea Turdean, directorul general şi acţionarul Farmec Cluj, cel mai mare producător local de cosmetice, spune că în 2021 a fost dificil pentru companie să atingă acelaşi nivel al afacerilor precum cel înregistrat în primul an de pandemie. Scăderea postată anul trecut se datorează în principal vânzărilor mai mici de dezinfectanţi, produsele care au tras de fapt cifrele în sus în 2020.

„A fost un succes pentru noi 2020, dar anul trecut a fost imposibil să egalăm performanţa. În 2021, populaţia şi instituţiile statului au renunţat la dezinfectanţi, a trecut spaima şi nu au mai fost cumpărate astfel de produse. Noi am avut de suferit, vânzările de profil scăzând cu până la 90%. Pe partea de cosmetice şi articole de curăţenie, am înregistrat creşteri, dar nu am putut compensa declinul de pe segmentul de dezinfectanţi“, explică Mircea Turdean, directorul general al Farmec, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect al Ziarului Financiar, susţinut de Alpha Bank.

Compania a înregistrat în 2020, ultimul an pentru care există date publice, venituri de 287 mil. lei şi un profit net de 23 mil. lei, conform datelor Ministerului de Finanţe. Cifra de afaceri record pe care a înregistrat-o producătorul în 2020 s-a datorat în special faptului că Farmec a intrat pe o nouă piaţă odată cu izbucnirea pandemiei, şi anume cea de dezinfectanţi, adresându-se atât populaţiei, cât şi instituţiilor prin introducerea de produse biocide pentru uz personal şi medical. Compania a ajuns la vânzări de peste 2 milioane de astfel de articole.

După o scădere de câteva procente a businessului în 2021, pentru anul acesta, antreprenorul se aşteaptă la o revenire pe plus a cifrei de afaceri şi la un profit asemănător celui înregistrat în 2020, cel mai bun an al companiei. Pentru a avea o astfel de profitabilitate, Mircea Turdean precizează că producătorul de cosmetice va fi foarte atent la cheltuieli, acestea urmând a fi restrânse cât se poate de mult. De asemenea, un alt plan pentru anul acesta pentru a avea rezultate mai bune îl reprezintă lansarea unor noi produse şi modernizarea portofoliului actual.

„Avem un portofoliu foarte extins care se va moderniza, vom folosi bugete substanţiale în marketing pentru a promova gamele mari. Vom încerca să obţinem creşteri pe toate canalele. Suntem de câteva luni şi pe Amazon, o să încercăm să creştem şi acest canal, nu renunţăm la investiţii şi nu putem să lăsăm societatea noastră să moară“, precizează el.

Produsele Farmec sunt comercializate şi prin intermediul celei mai mari platforme de comerţ din lume, şi anume Amazon. Mircea Turdean spune că a fost foarte dificil acest pas, în contextul în care, pentru a intra pe un astfel de canal, a fost nevoie de foarte multă muncă privind promovarea. Pentru fiecare ţară în care brandul vrea să fie prezent, este nevoie de o strategie de promovare diferită.

Antreprenorul se aşteaptă ca anul acesta să fie unul dificil, având în vedere că preţurile mai mari practicate încă de anul trecut atât la materii prime, cât şi la utilităţi reprezintă o provocare pentru orice producător român.

„Anul 2022 nu va fi unul deloc plăcut pentru consumatori sau pentru economie. Creşterile de preţuri la nivelul pieţei mondiale a materiilor prime - cu 30% în medie -, precum şi creşterile de 300% ale utilităţilor sunt inadmisibile. Un consumator mare, care şi produce, foloseşte aceste utilităţi nu doar pentru încălzirea clădirilor, ci şi pentru scop industrial. Să nu mai vorbim de combustibil, noi avem o flotă de 150 de maşini, una dintre cele mai mari flote pe care o are un producător. Aceste creşteri, care nu au fost ţinute în frâu, se duc pe lanţ şi cad în capul nostru. Pe de altă parte, noi când scoatem produsul finit, nu putem să mergem în piaţă cu un preţ cu 300% mai mare.“

Toate aceste majorări vor afecta în final nivelul profitabilităţii companiei, pentru că o creştere de preţ de peste 5% a produsului finit este greu de practicat, mai ales dacă bunurile sunt listate în marile reţele de retail. Contractele dintre retaileri şi producători nu permit creşterea preţurilor cu mai mult de 5% pe an în cazul articolelor nealimentare, spune Turdean.

Totuşi, antreprenorul precizează faptul că a observat deja o mai mare prudenţă din partea consumatorilor, care sunt mult mai atenţi la bugetele personale.

În pofida tuturor acestor provocări, Mircea Turdean speră ca în 2022 să crească traficul din magazine şi să reuşească să extindă propria reţea de unităţi, care în prezent numără 30 de puncte de retail, atât proprii, cât şi în sistem de franciză, în ţară sau în afară. Ca planuri, antreprenorul îşi mai doreşte relocarea fabricii în care activează Farmec.

„Trebuie să trecem la implementarea ei, dar nu anul acesta. Vrem să construim o fabrică nouă, cu echipamente complet noi, dar acest lucru va fi posibil în etape. Pentru asta trebuie să ne alegem un an care va fi normal“, conchide el.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor