ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Mircea Todoran, cofondatorul producătorului Telemea de Ibăneşti: Cred că se va reduce consumul, lumea se va reorienta către produsele mai ieftine

26.01.2023, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Producătorul investeşte 2 milioane de euro în modernizarea fabricii de procesare a brânzei.

Mircea Todoran, cofondatorul companiei Mirdatod, producătorul brandului Lactate de Ibăneşti, este de părere că situaţia economică marcată de inflaţie record şi de dobânzi tot mai mari va determina consumatorii să se îndrepte mai mult către produsele mai ieftine şi de o calitate mai slabă, ceea ce va afecta producătorii locali.

„Lumea se va gândi foarte bine înainte de a cumpăra şi va începe să economisească. Cred că se va reduce consumul, nu ştiu cu cât, dar multă lume o să se reorienteze către produsele ieftine şi de slabă calitate, acestea vor avea cea mai mare vânzare. În mod sigur va fi afectat segmentul producătorilor care se bazează pe calitate“, spune Mircea Todoran, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Această schimbare vine în contextul în care în ultimii ani consumatorii locali au căutat tot mai mult produsele româneşti, ceea ce a dus şi la o creştere constantă a vânzărilor producătorului de lactate Mirdatod.

Un an plin de provocări, 2022 a adus totuşi o creştere a vânzărilor companiei, însă antreprenorul nu menţionează cu cât au fost majorate încasările.

„A fost un an foarte dificil, nu a fost nimic predictibil în piaţă. Nu puteam să ne încredem în nimic.“

„Preţul laptelui s-a modificat foarte mult şi rapid, am avut negocieri de preţuri chiar şi de două ori pe lună în perioada mai – decembrie. A fost greu să gestionăm acele momente, dar sperăm să se mai liniştească piaţa, să avem o pauză de câteva luni pentru a putea merge cu aceleaşi preţuri de achiziţie“, explică el.

Mircea Todoran precizează că preţurile par să intre pe o pantă descendentă la materiile prime din industria alimentară, însă nu este ceva semnificativ. Ele corespund şi cu o scădere a vânzărilor de lactate.

„Sunt nişte perioade în an în care oamenii nu mai au bani şi vânzările scad. Asta se întâmplă în prima parte a lunii ianuarie. Sperăm ca în februarie să revină la normal.“

În pofida unor eventuale probleme economice, pentru anul acesta, antreprenorul are în plan investiţii în energie regenerabilă, prin montarea de panouri fotovoltaice, dar şi mărirea capacităţilor de depozitare frigorifică şi modernizarea fabricii de procesare a lactatelor. Bugetul de investiţii alocat pentru acest an este de circa 2 mil. euro, iar antreprenorul se aşteaptă la o creştere de 20% a vânzărilor în 2023. Spre comparaţie, în 2021, ultimul an pentru care există date publice, businessul Mirdatod a fost de 66 mil. lei (13 mil. euro), iar profitul a fost de nici 300.000 de lei.

„Sper să creştem şi profitabilitatea, dar ţine foarte mult de predictibilitate. E precum o loterie, mergem cu preţuri mai mici şi creştem volumele sau mergem cu preţuri mai mari şi vindem mai puţin cantitativ? Nimeni nu ştie.“

Pandemia a prins producătorul în plin proces de dezvoltare. În 2021, Mirdatod a deschis fabrica de la Reghin, o investiţie de 9 mil. euro, unde lucrează în prezent aproape 200 de angajaţi. Compania mai are şi manufactura de la Ibăneşti.

Fraţii Mircea şi David Todoran au continuat şi extins afacerea începută de părinţii lor de la 50 de litri de lapte pe zi, iar astăzi, în fabrica de lactate Mirdatod Prod se procesează zilnic aproape 100.000 litri lapte. Laptele este achiziţionat zilnic de la producătorii de pe Valea Gurghiului, coagulând, însă, şi din alte zone ale judeţelor Mureş, Harghita, Alba şi Cluj.

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor