ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Mihai Croitoru, director general Keia: În ciuda unui prim semestru atipic, am recuperat ulterior şi credem că ne vom apropia de cifra de afaceri realizată în 2019

15.12.2020, 00:07 Autor: Miruna Diaconu

Anul acesta, compania a pus în funcţiune o nouă linie de producţie, care a dus la lansarea unui nou articol şi anume apă îmbuteliată în bidoane de 5 litri ♦ Din totalul businessului exporturile reprezintă doar 2,5-3%, dar compania vrea să crească aceste cifre ♦ În România, obiectivul producătorului apei Keia e să îşi dezvolte prezenţa în reţelele de comerţ modern, pe lângă HoReCa şi săli de sport.

Mihai Croitoru, director general al producătorului de apă Keia, din loca­litatea prahoveană Cheia, spune că în ciuda unui prim semestru atipic, în care vânzările au fluctuat foarte mult, compania a reuşit să revină pe plus în a doua parte a anului, astfel că cifra de afaceri se va apropia în 2020 de nivelul din 2019. Nicoltana, compania care administrează activitatea brandurilor de apă Keia şi Izvorul dintre Brazi, a avut anul trecut afaceri de peste 42 milioane lei, în creştere cu 18% faţă de 2018.

„Am avut perioade foarte bune, cu vânzări record în februarie şi martie pe fondul creşterii consumului. Pe de altă parte, am avut şi recorduri negative în perioada imediat următoare din cauza restricţiilor severe care au urmat şi mă refer la închiderea sectorului HoReCa - un canal important de vânzare pentru noi -, şi la sistarea activităţii sălilor de sport - un alt canal bun de vânzări. În ciuda acestui prim semestru atipic, am recuperat în a doua parte a anului terenul pierdut şi astfel credem că ne vom apropia de cifra de afaceri pe am făcut-o în 2019“, spune Mihai Croitoru, director general Keia, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Deşi a rămas activă pe aceleaşi canale de vânzare, compania şi-a diversificat portofoliul după ce a pus în funcţiune o nouă linie de producţie. Mai exact, firma praho­vea­nă a reuşit să-şi creas­că productivitatea şi a lansat produse noi, şi anume cele de volu­me mari, în special de 5 litri. Produsele de volu­me mari nu au mai fost în portofoliul Keia, iar com­pania nu a avut posibi­litatea de a le pune pe piaţă în pe­rioada stării de urgenţă pentru că au existat întârzieri mari din partea producătorilor de utilaje.

„În ceea ce ne priveşte, în această perioadă, lucrul bun a fost că am reuşit să eficientizăm operaţiunile şi să ţinem costurile sub control pe fond de criză. Programul de investiţii pe 2020 a fost bugetat încă din 2019, deci acest lucru a fost previzionat de anul trecut, când nu ştiam nimic despre această pandemie“, adaugă Mihai Croitoru.

El este de părere că situaţia incertă va continua şi în perioada următoare, dar perspectiva vaccinării populaţiei îl face optimist în ceea ce priveşte revenirea consumului în a doua parte a anului viitor.

Tot în contextul pandemiei, directorul general al producătorului de apă minerală afirmă că acum consumatorul este foarte atent şi caută produse care au cel mai bun raport calitate-preţ.

„Consumatorul cumpără mai rar, dar cantităţi mai mari, şi se îndreaptă spre reţele de supermarketuri mai degrabă decât către magazine de proximitate. De aceea, obiectivul nostru e să accesăm aceste reţele mari. Acoperim o paletă largă de astfel de comercianţi, dar nu suntem listaţi în toate reţelele. Ne dorim să fim. Brandul nostru este unul tânăr, ne-am creat notorietate cu bugete limitate“, explică Mihai Croitoru.

El este de părere că piaţa apelor minerale este una concurenţială, astfel că există branduri puternice de ape minerale care beneficiază de bugete de marketing destul de mari. Din aceste motive, nu mai există foarte mult loc pentru noi producători.

În momentul în care a fost luată decizia de investiţii în fabrica de ape minerale, Mihai Croitoru spune că piaţa este foarte diferită faţă de cea de acum, iar în ultimii 15 ani consumul de apă s-a dublat.

„Noi simţim o creştere pe segmentul de apa plată. Cred că oamenii preferă să cumpere apă minerală plată în detrimentul folosirii surselor convenţionale de apă. Credem că această creştere pe apa plată va continua, dar şi apa carbogazoasă reprezintă o opţiune bună. Totuşi, aici ritmul avansului e mai lent“, explică Mihai Croitoru.

Totodată, el adaugă că în România consumul de apă se apropie de media europeană, iar pe viitor creşterea nu va mai fi atât de mare cum a fost în ultimii 15 ani. Producătorul de apă ia în calcul în acest context şi orientarea către export.

„Ne uităm şi la ce se întâmplă la export şi la posibilităţile de a exporta apă minerală în ţările unde există o cerinţă pe acest segment şi mă refer la China şi la ţările arabe. Însă, pe piaţa apelor minerale, în aceste state, există un monopol al producătorilor mari europeni, astfel că este foarte greu ca un producător român să aibă loc acolo. Paşii îi facem de mai mult timp, dar sunt încă timizi şi ponderea la export este încă mică, undeva la 2,5-3% din cifra de afaceri“, adaugă Mihai Croitoru.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor