ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Liliana Farmache, cofondator Nordsee: Din iunie anul trecut, am intrat şi pe delivery, lucrăm cu parteneri, momentan nu avem flota noastră

03.05.2021, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Brandul de restaurante Nordsee a fost adus în România în 2008, moment în care au fost deschise două restaurante. România a fost prima piaţă în care au existat francize ale lanţului de restaurante.

Liliana Farmache, cofondator Nordsee, spune că odată cu redeschiderea restauran­telor în luna iunie a anului trecut a luat de­ci­zia să introducă şi o nouă linie de business şi anume cea de delivery. În prezent, pro­dusele Nordsee sunt livrate prin par­te­neri, com­pania neavând o flotă proprie, însă pe viitor există posibilitatea dezvoltării aces­tui seg­ment, dacă va fi sustenabil pentru business.

„În iunie, odată cu redeschiderea res­taurantelor, am intrat şi pe linia de business delivery, este ceva care ne ajută. Aveam o temere pentru că ne gândeam că produsele noastre nu se pretează pe delivery, dar clienţii ne-au demonstrat că nu e aşa. În prezent, lucrăm prin parteneri, avem con­tracte cu trei integratori de livrări, nu avem flo­ta noastră”, spune Liliana Farmache, co­fon­dator Nordsee, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem eco­nomia să funcţioneze în continuare?, un pro­iect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Antreprenoarea povesteşte cum în anul 2007 a semnat contractual de franciză, iar un an mai târziu a deschis primele două restaurante Nordsee în România. Liliana Farmache spune că de la deschiderea propriei sale afaceri şi până în prezent a avut două momente dificile. Primul a fost în 2011 când a fost nevoită să închidă unul dintre cele două restaurante pentru că nu reuşea să aducă profit. Cel de-al doilea moment a fost anul trecut.

„Al doilea moment a fost în 2020, a fost un an greu. A început bine, în primele două luni am avut o creştere de 15%, apoi a urmat luna martie. A fost foarte greu să vedem cum închidem totul, strângem şi trimitem oamenii acasă, din fericire în şomaj tehnic. Am învăţat multe în ultimul an, mai multe decât la criza anterioară, am învăţat că trebuie să avem grijă de noi şi de cei apropiaţi nouă şi că trebuie să ne adaptăm repede oricărei situaţii”, precizează antreprenoarea.

În prezent, există cinci restaurante Nordsee în România, patru în Bucureşti, iar unul în Cluj-Napoca. Liliana Farmache spune că pe viitor ia în calcul să deschidă restaurante şi în Timişoara, Braşov şi Sibiu. Restaurantul din Cluj a fost deschis în luna decembrie a anului 2019, fiind primul din afara Capitalei.

„Clujul este o piaţă cu un potenţial foarte mare atât în offline, cât şi pe online. Urmăresc vizibilitatea brandului în online şi pot spune că este foarte mare, într-o lună sunt peste 10.000 de oameni care ne văd meniul”, spune Liliana Farmache.

Pentru 2020-2021, antreprenoarea spune că nu avea oricum în vizor, independent de pandemie, deschiderea unui nou restaurant, iar planurile de dezvoltare mergeau mai departe în timp, în momentul în care restaurantul din Cluj se putea susţine singur.

Acest local se află într-un centru comercial, aceasta fiind de altfel strategia Nordsee în România.

„Restaurantul pe care l-am închis în 2011 era stradal. România nu are parcări, iar locaţia pe care am ales-o atunci probabil a fost mare pentru potenţialul zonei. S-a dovedit că nu suntem pregătiţi pentru locaţiile stradale”, precizează ea.

Ideea de a aduce brandul Nordsee în România s-a născut în 2006, când unul dintre fondatorii businessului local a mers într-o vacanţă în Austria unde a văzut un astfel de restaurant şi s-a întors în ţară cu ideea de a deschide o unitate sub acest brand şi pe piaţa locală.

Compania din România este deţinută de Liliana Farmache, Aurelian Cristian Farmache şi de Onuţ Darius Handrea, potrivit platformei Confindas.ro.

„Am făcut un business plan, unde am inclus totul despre noi, despre piaţă, un plan de dezvoltare pe cinci ani, şi l-am trimis în Germania. Am fost invitaţi destul de repede, ne-am întâlnit cu proprietarul de atunci şi în iulie 2007 semnasem contractul de franciză”, spune Liliana Farmache.

România a fost prima piaţă în care a fost deschis un restaurant Nordsee în sistem de franciză. În 2008, Nordsee avea restaurante în Germania, Austria şi Elveţia, însă toate erau administrate direct de compania care deţinea brandul. În prezent, Nordsee a ajuns la 350 de restaurante la nivel global.

Liliana Farmache spune că în ultimul an, când restaurantele au putut funcţiona – deşi cu restricţii -, clienţii au venit în număr mai mare, ceea ce arată că apetitul de a ieşi al oamenilor este destul de ridicat.

În 2019, ultimul an pentru care există date publice, compania Darcom Sea Food care operează businessul a avut afaceri de 22,2 mil. lei, plus 5% cu 75 de salariaţi.

Multe dintre produsele Nordsee sunt importate din Occident, însă recent compania a introdus în meniu şi peşte şi fructe de mare proaspete pe care le achiziţionează de la producători locali.

Liliana Farmache îi sfătuieşte pe cei care doresc să devină antreprenori să îşi analizeze foarte bine ideea şi să fie pregătiţi oricând de schimbări.

„Să analizeze foarte bine ideea, din toate punctele de vedere, concept, produs, piaţă, trebuie să ştie de la început că a fi antreprenor nu e uşor, dar cu multă muncă şi determinare şi înconjurat de oameni competenţi şi devotaţi se poate. Trebuie să fie pregătit oricând pentru schimbări, să fie pregătit să ia decizii rapide, atunci va merge spre succes”, spune Liliana Farmache.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor