ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Dan Balaban, cofondator al cramei Davino: Obiceiurile de consum s-au modificat, oamenii ies la restaurant, dar nu mai comandă la fel de mult

25.04.2023, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Anul 2022 a adus o creştere a vânzărilor de aproape 25% pentru grupul Davino, însă avansul a fost susţinut în bună parte de majorarea preţurilor.

Dan Balaban, cofondator al producătorului de vin Davino, spune că observă o încetinire a creşterii vân­ză­rilor, încetinire venită pe fondul unei prudenţe mai mari a consu­matorilor. Vinurile Davino se găsesc cu pre­ponderenţă în HoReCa, iar antrepre­norul a remarcat o schimbare a com­portamentului clienţilor, astfel că deşi oamenii ies la restaurant în con­tinuare, ei nu mai comandă la fel de mult.

„Este vorba de prudenţă, datele culese de noi din piaţa HoReCa ne arată că obiceiurile de consum s-au mo­dificat. Cei care comandau înainte o sti­clă de vin seara, la masă, acum iau doar un pahar (de persoană - n.red.). Iar la prânz nu se mai consumă deloc vin. Lumea iese, dar apetitul nu se com­pară cu cel din anii de dinainte de pandemie. Nu se mai consumă atât de mult“, spune Dan Balaban în cadrul emi­siunii ZF 15 minute cu un antre­pre­nor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Schimbarea obieceiurilor de con­sum nu se remarcă şi în categoria vinu­ri­lor de top, acolo unde chiar şi în pe­ri­oa­dele de criză nu există modificări ale vânzărilor. „Schim­barea nu e la ni­ve­lul de top, în niciun an nu am avut pro­bleme cu Davino (brandul cel mai sus poziţionat al producătorului de vin - n.red.). Poate fi o scădere de scurtă du­rată, dar apoi vânzarea îşi revine“, precizează el.

În condiţiile în care 2022 a fost marcat de război şi de inflaţie record, producătorul de vin a încheiat anul trecut cu o creştere a vânzărilor de circa 25% faţă de 2019 - an etalon, ultimul de normalitate. Asta ar însemna că cifra de afaceri a ajuns la 5 mil. euro, conform calculelor ZF.

În pandemie, businessul Davino, operat prin mai multe companii, a scăzut la circa 2,5 mil. euro. Dan Balaban spunea anterior că în 2019 businssul era de aproape 4 mil. euro.

Avansul cifrei de afaceri din 2022 s-a datorat şi creşterii preţurilor produselor. Pentru anul acesta, Dan Balaban se aştepta la afaceri mai bune decât cele din 2022, însă primele luni l-au determinat pe antreprenor să reevalueze estimările date fiind schimbările din consum.

Ca urmare a majorării costurilor, producătorul a crescut preţurile vinurilor sale cu circa 12% în medie. Dan Balaban spune că în continuare vin modificări ale preţurilor de la furnizori.

„Problema cea mai mare este la sticlă, unde preţul s-a dublat. Producţia de sticlă este energofagă. Totuşi, nu înţeleg de ce preţul energiei e la acelaşi nivel ca la începutul anului 2022, dar preţurile venite de la furnizori nu scad, ci cresc“, adaugă el.

Producătorul de vin are în zona Dealu Mare circa 74 de hectare de viţă-de-vie în proprietate şi lucrează alte 16 hectare luate în arendă. Anual, Davino produce între 350.000 şi 400.000 de litri de vin, dintre care 20% merg la export.

În ultimii trei ani, producătorul a făcut o serie de investiţii prin care a fost modernizată crama veche, a fost extinsă capacitatea de producţie, a fost construită o cramă nouă - dedicată exclusiv vinului roşu din gamele de top - şi au fost achiziţionate echipamente şi tehnologii noi. Valoarea cumulată a acestor investiţii sare de 3,5 mil. euro, conform datelor comunicate anterior.

„Ca investiţii noi, nu văd nimic în viitorul apropiat, poate doar trecerea la o cultură biologică. Noi suntem în proporţie de 90% bio, dar nu suntem certificaţi. Începând cu luna septembrie vrem să pornim demersurile pentru certificare şi probabil că, în curând, vinurile noastre vor fi bio“, adaugă el.

Dan Balaban spune că principalul motiv pentru care îşi doreşte să îşi certifice produsele ca fiind bio este pentru că restaurantele cer tot mai mult acest lucru.

„Dacă eşti într-un sistem convenţional este mai greu să intri într-un restaurant.“

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor