ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Amalia Săftoiu, fondatoarea businessului de modă Ami Amalia: Am putea produce de trei ori mai mult decât în prezent, însă lipsa oamenilor ne împiedică

16.02.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

♦ Circa 40% din vânzările Ami Amalia provin de la clienţii de pe piaţa locală, iar restul de la cei din străinătate.

Amalia Săftoiu, fondatoarea Ami Amalia, un business care realizează haine tricotate în propriul atelier din Oradea, spune că lipsa forţei de muncă specializate este principalul impediment ce stă în calea creşterii producţiei. Capacitatea totală de producţie a companiei ar putea fi de trei ori mai mare decât este în prezent, însă pentru a putea fi posibil acest lucru e nevoie de oameni specializaţi care să ştie că lucreze cu echipamentele de producţie de ultimă generaţie pe care firma le are.

„În România lipsesc din ce în ce mai mulţi specialişti pentru industria uşoară. Acest sector nu mai e unul atractiv şi de aceea avem o lipsă acută de muncitori, cred că foarte mulţi producători resimt acest lucru. Deşi echipamentele noastre au capacitatea de a produce de trei ori mai mult decât o fac acum, avem această lipsă de oameni care nu ne permite dezvoltarea“, spune Amalia Săftoiu, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Anul trecut, în producţia de îm­bră­că­minte, încălţăminte şi textile din România mai lucrau doar 130.000 de oameni, cu aproape 200.000 mai puţini ca în 2008. Salariile mici reprezintă prin­cipalul motiv al migraţiei oa­menilor spre alte ţări sau alte domenii.

Încă de anul trecut, fondatoarea Ami Amalia şi-a concentrat atenţia pe mărirea echipei, care în prezent numără 20 de oameni. Cu toate că antreprenoarea a investit circa 600.000 euro în achiziţionarea unor echipamente moderne de producţie, acestea nu pot fi folosite la capacitate maximă, pentru că nu găseşte specialişti care să ştie cum să le folosească.

„În producţie nu e nevoie de un număr foarte mare de oameni. Dacă vrem să dublăm producţia, nu trebuie să fim 40 de salariaţi. Există o fază de tricotare care este foarte tehnologizată, acolo numai cu 2-3 angajaţi în plus, dar oameni cu experienţă, poţi să dublezi cantităţile realizate. Am încercat să pregătim noi oamenii, dar nu e la fel“, spune antreprenoarea.

Businessul Ami Amalia a fost fondat în 2017, însă în primii trei ani de activitate producţia a fost externalizată. În 2020, Amalia Săftoiu s-a mutat în România, după mai mulţi ani petrecuţi în afara ţării, şi a decis să dezvolte propria linie de producţie.

Decizia de a crea propriul atelier a venit din faptul că antreprenoarea îşi dorea să transpună în produsele sale exact viziunea pe care o avea asupra hainelor.

„Când traduci această viziune către o fabrică care are la rândul ei foarte mulţi clienţi şi care are şi o producţie de masă, ajungi să faci un compromis creativ“, explică Amalia Săftoiu.

Produsele create în atelierul Ami Amalia merg spre vânzare către site-ul propriu, dar ele sunt prezente şi în câteva magazine fizice şi pe o platformă online internaţională de tip multibrand.

Circa 40% din vânzările Ami Amalia vin de la clienţi de pe piaţa locală, însă pentru a putea menţine acest procent, antreprenoarea a fost nevoită să reducă activitatea din America de Nord şi să se concentreze România pentru a putea face faţă cererii.

Compania Amy by Amiamalia ce operează businessul a avut în 2021 afaceri de 3,5 mil. lei, plus 77%.

 

 

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor