ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor. Aliz Kosza, business mentor: Antreprenorii nu trebuie să gândească pe termen lung în criză, aceasta e cea mai mare greşeală pe care o fac companiile

13.10.2020, 16:45 Autor: Miruna Diaconu

Pentru a putea supravieţui unei crize, antreprenorii au nevoie de flexibilitate şi rezilienţă, iar adaptarea este esenţială pentru un business aflat în impas.

Aliz Kosza, business mentor, spune că într-o perioadă de criză antre­prenorii nu trebuie să gândească pe termen lung, ci să se adapteze situa­ţiilor neprevăzute. Aceasta este una din greşelile des întâlnite atât în cadrul companiilor antreprenoriale, cât şi în cazul firmelor internaţionale mari.

„Indiferent de amploarea crizei, consumul nu se opreşte, ci se dimi­nuează, iar tu ca antreprenor trebuie să fii pe fază ca să aduci consumatorii care mai consumă cu ritmicitate către tine, indiferent de industrie. Nu trebuie să loveşti în competitori, tre­buie să te diferenţiezi şi să nu gândeşti pe termen lung în criză. Asta este cea mai mare greşeală pe care o fac companiile mici şi mari.“

„În perioadele de criză planifici pe termen scurt şi sacrifici cifrele de dragul strategiei“, explică Aliz Kosza, business mentor, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Aliz Kosza a condus timp de 25 de ani companii de top precum MOL România, Orkla Foods România şi Fabryo Corporation. Din 2012, s-a retras din poziţia de CEO şi este business mentor şi strateg.

Ea spune că indiferent de situaţia prin care trece un business, antreprenorul nu trebuie să se oprească, iar cele mai importante lucruri pentru o afacere într-o perioadă de criză sunt dinamica, flexibilitatea şi rezilienţa. În perioadele de criză, adaptarea este cheia prin care afacerea poate supravieţui provocărilor.

Aliz Kosza afirmă faptul că în această perioadă antreprenorii au venit cu aceleaşi probleme pe care le aveau şi înainte de izbucnirea pandemiei de COVID-19.

„Sunt antreprenori care au 20-25 de ani vechime, dar care se împotmolesc din punct de vedere strategic. Acesta este un turning point (moment cheie ñ n.red.) în existenţa organizaţiei şi e nevoie de o resemnificare a perspectivei, adică trebuie o adaptare la context. Ne uităm la ADN-ul business-ului, ce puncte forte sunt, ce e distinctiv faţă de alte afacerii şi construim pe acele puncte tari, nu ne interesează punctele slabe. În perioada asta, antreprenorii au accesat IMM Invest, alţii s-au rebranduit, au făcut transformări organizaţionale“, explică Aliz Kosza.

Aliz Kosza este de părere că fiecare business trece printr-un impas la un anumit moment, dar antreprenorii care nu recunosc acest lucru, nu au deschidere către schimbare. „Mi s-a întâmplat acum trei ani să vorbesc cu o antreprenoare care le ştia pe toate, acum a revenit şi am găsit-o pregătită să lucrăm împreună. Avem rezultate foarte bune“.

Business mentorul consideră că România ar trebui să nu mai vândă doar mână de lucru, ci şi valoare adăugată. „Calitatea pe care o au produsele fabricate local bate calitatea brandurilor internaţionale care sunt de cinci ori mai scumpe“.

Aliz Kosza spune că tinerii antreprenori, cei cu vârste între 30 şi 45 de ani, au o altfel de mentalitate în ceea ce priveşte dezvoltarea unui business, bazându-se mai mult pe partea de branding, pe când antreprenorii de peste 45 de ani au ratat momentul brandingului.

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor