♦ Circa 80% din businessul agenţiei vin din zona corporate, însă mai bine de o treime reprezintă partea de ticketing şi cazare, iar restul organizarea de evenimente.
Pandemia şi-a pus puternic amprenta asupra turismului de business, de altfel cel mai afectat sector al turismului în ansamblul său, însă 2023 a venit cu efervescenţa mult aşteptată, aşa că cererea pentru organizarea de evenimente şi teambuildinguri a reapărut odată cu primăvara acestui an.
„De la începutul lunii mai, cererea pentru evenimente, atât pentru vară, cât şi pentru toamnă, este în creştere. Dacă nu avem loc în România sau dacă ne lovim de tarife foarte mari, atunci mergem către Bulgaria, Grecia ori chiar şi către ţări din vestul Europei. În Viena, spre exemplu, sunt tarife foarte bune pentru organizarea unui congres în august, când toată lumea este în vacanţă. Bulgaria a reînceput să fie atractivă pentru zona de corporate, avem hoteluri cu săli de conferinţe foarte mari la tarife accesibile“, spune Roxana Ilinca, fondatoare a TMC Group, agenţie de turism specializată pe zona corporate şi de evenimente, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Cu toate că se simte o efervescenţă în zona turismului de business, nu există încă o predictabilitate. Pandemia a schimbat comportamentul de consum al oamenilor, dar şi al companiilor. Dacă în anii pandemiei deciziile de a organiza evenimente sau de a merge cu echipa în teambuildinguri depindeau de restricţiile Covid, ceea ce însemna o mobilizare într-un termen foarte scurt, problemele economice din acest an au determinat companiile să nu renunţe la acest comportament.
„Ultimii trei ani ne-au demonstrat că trebuie să ne pliem exact pe ceea îşi doreşte clientul. Ne lipseşte în continuare predictabilitatea, se organizează evenimente cu puţin timp înainte. În 2019, pentru organizare ne erau necesare şase luni, acum vin cereri pentru evenimente de 100-500 de persoane chiar şi cu o lună înainte, ceea ce ne face extrem de dificilă alegerea locaţiei“, spune Roxana Ilinca. Circa 80% din businessul agenţiei vin din zona corporate, însă mai bine de o treime reprezintă partea de ticketing şi cazare, iar restul organizarea de evenimente.
Aproape 20% din veniturile companiei vin din partea de leisure.
„Avem partea de vacanţe custom made, la cererea clientului, acel client care nu îşi doreşte neapărat să fie pe un zbor charter. O componentă foarte importantă pentru business au devenit, în ultima perioadă, aceste vacanţe leisure personalizate, pe un yacht ori un vapor“, spune ea.
De-a lungul celor 15 ani de activitate a businessului, compania a organizat şi evenimente, dar şi teambuildinguri în destinaţii precum România, Grecia, Austria, Croaţia, Franţa, Italia, Dubai şi Spania. În România, TMC Group organizează teambuildinguri în zona montană, pe litoral, Deltă sau în castele cu tradiţie.
Cele mai bune luni pentru business, spune antreprenoarea, sunt mai şi iunie, când cererea pentru evenimente şi teambuildinguri este foarte ridicată.
„Vorbim de circa 20 de evenimente în mai şi peste 15 în iunie. Înainte de pandemie, lunile de vară erau dedicate vacanţei. Anul acesta, luna iunie a fost dedicată evenimentelor“, explică ea.
În pofida unei cereri ridicate, companiile au redus numărul nopţilor de cazare din timpul unui teambuilding, însă numărul de activităţi pe care le fac echipele este la fel de mare.
„Unele firme au reuşit să mai salveze din alte bugete şi au vrut să investească în angajaţi şi să le ofere o experienţă. Poate că o companie nu îi mai ţine pe oameni trei zile într-un teambuilding şi îi ţine doar două zile. În schimb, cele două zile pe care le petrec în locaţie sunt foarte concentrate“, precizează Roxana Ilinca.
Ea estimează că anul acesta va fi similar cu 2019 ca business, un an reper pentru industria turistică, previzionând organizarea a 100 de evenimente.
Firma Aris Consultin Services, care operează businessul TMC Group, conform datelor ZF, a avut afaceri de 4,7 mil. lei anul trecut, triple faţă de 2021.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE