ZF 15 minute cu un antreprenor

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Levente Bara, Transilvania Nuts: Consumul a scăzut din cauza inflaţiei, oamenii au mai puţine resurse. Avem comenzi amânate pentru la anul

16.11.2023, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Circa 65% din produsele procesate în fabrica din judeţul Alba sunt trimise la export în 26 de ţări, iar restul rămân pe piaţa locală.

Levente Bara, cofondator al Transilvania Nuts, procesator de miez de nucă, ce deţine o fabrică în judeţul Alba, spune că în ţările în care au acti­vitate companiile în care el e acţionar, consumul a scăzut ca urmare a creşterii preţurilor, ceea ce are un impact direct asupra grupului, existând situaţii în care contractele sunt amânate.

„Germania şi SUA au o contracţie a consumului undeva la 30%. Avem clienţi din toată industria alimentară şi toată lumea se plânge de scăderea consumului. Contractele noastre anuale au fost amânate, deci ce trebuia să livrăm în T3 se va livra în T4, iar ce trebuie să trimitem în ultimele trei luni din an, o vom face în primele trei din 2024. Undeva la 25-30% din business este împins. Noi activăm în industria alimentară de 23 de ani şi nu am văzut aşa ceva. În 2008, nu am avut scăderi mai mari de 4-5%, adică nesemnificativ, astăzi declinul se simte în piaţă, în contractele anuale, chiar şi în fabrică“, spune Levente Bara, prezent în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Circa 65% din produsele procesate în fabrica din judeţul Alba sunt trimise la export în 26 de ţări, iar restul rămân pe piaţa locală. Antreprenorul îşi doreşte ca piaţa locală să crească, astfel încât să egaleze exportul. „Dorim să ajungem în zona de 50-50%, poate şi pentru că putem creşte piaţa internă mult cu brandurile Nutribon şi Transilvania Nuts“, adaugă el.

Anul acesta, Transilvania Nuts se aşteaptă la o creştere de 25% a veniturilor, avans datorat dezvoltării businessului pe mai multe canale, dar şi introducerii unor noi produse în portofoliu şi colaborării cu noi retaileri. Levente Bara spune că dacă businessul era prezent în toată piaţa, în toate reţelele, probabil ar fi simţit din plin scăderile din consumul din România, pentru că ele există şi aici.

„Nu suntem o companie matură încă. Dacă am fi fost prezenţi peste tot, cu siguranţă am simţi şi noi lipsa apetitului de consum“, precizează el.

Antreprenorul se aşteaptă ca problemele economice să persiste şi anul viitor, iar în 2025 să existe o redresare.

Antreprenorul controlează un grup de companii din care face parte şi Transilvania Nuts. E vorba de 14 companii active în Indonezia, Madagascar, Republica Moldova, România, Germania şi SUA. Cea mai recentă ţară în care a fost deschisă o firmă este Madagascar, iar decizia a fost luată pentru a eficientiza activitatea.

„În Madagascar, cumpăram marfă prin intermediari. Astăzi, avem compania noastră prin intermediul căreia cumpărăm în principal cuişoare, scorţişoară, piper negru, piper alb. S-ar putea să deschidem şi o fabrică în viitor în Madagascar, dar momentan nu ar avea sens pentru că nu avem volumele necesare. Avem un depozit şi s-ar puutea să dezvoltăm şi o mică zonă de procesare, dar în viitor“, spune Levente Bara.

Grupul său de companii are şi o fabrică în Indonezia, unitate ce realizează diverse condimente, iar 85% din producţie merge către export.

Un alt plan, de data aceasta pentru anul viitor, este de a deschide un trade office în Singapore, spune Levente Bara.

„Ne gândim să deschidem acest birou pentru mărfurile care pleacă în Nordul Africii, în Orientul Mijlociu. Vrem să deservim aceste pieţe prin compania noastră proprie. Încă explorăm costuri versus avantaje. Dacă o să ne ajute să ne facem o companie în Singapore, am putea face acest pas în 2024.“

Totodată, Transilvania Nuts a anunţat recent că intenţionează să construiască o nouă fabrică pentru extinderea producţiei către segmentul de bunuri ambalate. Anul trecut, compania a avut afaceri de 64 milioane lei.

 

Un Demers Ziarul Financiar cu susținerea ZF 15 minute cu un antreprenor
ZF 15 minute cu un antreprenor